Westernsadlar-Frågor

Void

Trådstartare
Hej!

När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail och barrel racing, samt prova på lite andra grenar, både western och klassiskt. Och då man inte har räknat med att lägga ut så himla mycket pengar vill jag helst bara köpa en engelsk sadel och en westernsadel. Engelsk lär bli allround, det har jag redan klart för mig...! Men det finns ju så mycket att välja på inom western...! Jag har velat fram och tillbaka, och har kommit fram till att en pleasure, trail eller barrel racing-sadel hade varit trevligt. Då har jag några frågor...

1. Barrel racing-sadlar är såklart utformade för just barrel racing, men hur är dessa att rida *vanliga skogsturer* med? Fungerar det bra, det är inte obekvämt så man inte kan sitta i nån timme eller så? Och vad det gäller vikten... De flesta BR-sadlarna är lättare än "vanliga" sadlar, vad har det för inverkan? Blir det någon skillnad för mig eller hästen?
2. Trail- och pleasuresadlar är ju ofta ganska lika, men hur stor skillnad är det egentligen?
3. Det viktigaste är ju såklart att sadeln i sig passar hästen och mig, men vad är märken att rekommendera? Vilka märken håller, vilka märken tycker ni är bäst? Oftast är det ju bäst att köpa begagnad, lite äldre sadel, med bra märke och kvalité än att gå till Hööks eller Börjes och ta den första bästa liksom, och det är jag väl medveten om :p Såklart kommer sadelutprovare få titta på hur det ser ut, vill som sagt bara ha tips på bra märken.

Då jag inte har någon aning om vad det blir för häst kan jag inte precis säga att jag har en lågmankad pålle med platt kort rygg eller liknande, och jag vet att det blir svårare att säga vilka märken som är bra etc, med det jag vet är att det inte blir någon ponny i alla fall :p (Fjording och Haflinger exkluderas ur ponnykategori när det gäller mitt tycke)
 
http://www.bukefalos.com/threads/sadlar-manga-saljs-billigt.1282370/

I denna tråden ligger en lista på bra sadelmärken som på begagnatmarknaden i pris täcker mellan 5000-50 000 kr...

Det enkla svaret på din fråga är att du kommer att hitta ett större urval av sadlar bland pleasure/trail än bland barrelrace. Det svåra är att hitta en sadel som passar hästen med den plånbok man har, och då kan det underlätta att ha ett öppet sinne för vad man vill ha..
 
Tack! c:
Såklart det är, men som du sa, det finns många sadlar inom pleasure och trail, och NÅGON lär ju såklart passa ;p Jag förstår vad du menar, men jag tycker det är onödigt att titta på ropingsadlar när jag ändå inte kommer använda den i det syftet, förstår du hur jag menar? ^^'
 
Ja, självklart behöver du inte leta ropingsadlar. ( skrev svaret 04:30 så var kanske inte så vaken som jag trodde) menade att det kan vara bra att som du nu, har siktet inställt på barrel/ trail/ pleasure. Där har du en väldig massa sadlar!
Så håll den plan du har nu, hittar du en sadel som passar både hästen och dig så kan det inte gå alltför fel med någon av modellerna!

( köpte själv förra veckan en sadel som är minst två storlekar för stor för mig, med över 1 dm för långa fendrar, det var den kompromiss jag fick göra för att hitta en sadel som passar hästen. Men man får sitta emot ganska mycket.. ;) )

Lycka till med att hitta både häst och sadel!
 
Ja, väldigt många av olika märken, och förhoppningsvis blir det inte dyrare än 15.000... Men passar hästen bara med en 20-papps sadel så får man väl fixa det då :p Men har man RIKTIG tur så har hästen redan en fin westernsadel, men chansen är ju knappast stor xD De flesta har ju engelsk sadel/ingen alls, och ja... Men har man riktig tur.

Ja, bättre att den passar pållen än en själv, fast såklart är det ju drygt när man förlorar mycket av sin normala "skicklighet" i sadeln, kan tänka mig att få lodrät sits etc och utföra vissa saker kan bli riktigt jobbigt, särskilt om man har jobbat ett tag! Tre timmars skogstur känns nog, kan jag tänka mig...!

Det blir väl jag och de gamla cowboyerna... Riding 20 Dollar Horse with a 40 Dollar Saddle x'D

Tack, hoppas det går bra för dig med, med lite väl stor sadel och grejer ^^'
 
Ja, med en budget på 15' har du en del valfrihet, iaf på begagnatmarknaden, det ska nog gå bra att hitta en. Och ja, man kan alltid drömma om att hästen har en redan! ;)

Jo, har redan förlorat det mycket i sjukdom, vilket eg gör det ännu viktigare att sadeln skulle passa mig oxå, men fick ändå sätta gränsen vid hur mycket förstor sadeln fick vara. De flesta är ännu större. Så om du har oturen att vara lika liten som jag kan jag varna dig: westernsadlar görs inte till små tjejer!
( och jo, bara en timmes skogstur känns bra nog om man försöker sitta rätt och riktigt..)

Jepp, 40 dollar saddle on a 20 dollar horse, bra gammalt motto!

Tack tack!
 
en liten PS. rekommenderar inte en barrel race (race sadel över lag) till "vanlig" ridning då de flesta (halshugg mig nu inte) race sadlar är skapade för just race med andra ord en helt annan sits, jämfört med tex en reiningsadel där du lättare får en korrekt sits..

skriver detta av egen erfarenhet och önskar att någon skulle varnat mig för nu får jag jobba stenhårt med min egna sits.. :-/

men som övriga skriver.. för 15' klassen får du en bra beg sadel men det är en djungel å olika beroende på vem man frågar.. ;-)
 
en liten PS. rekommenderar inte en barrel race (race sadel över lag) till "vanlig" ridning då de flesta (halshugg mig nu inte) race sadlar är skapade för just race med andra ord en helt annan sits, jämfört med tex en reiningsadel där du lättare får en korrekt sits..

skriver detta av egen erfarenhet och önskar att någon skulle varnat mig för nu får jag jobba stenhårt med min egna sits.. :-/

men som övriga skriver.. för 15' klassen får du en bra beg sadel men det är en djungel å olika beroende på vem man frågar.. ;-)
Aa, jo, det förstår jag...! xD

Det lät ju inte helt optimalt... :/

Såklart...! xD Men måste säga att det är lättare att hitta sadel till grövre hästar och så när det gäller western och så, engelskt är ju helt omöjligt tycker jag nästan o.O' Har en fjording på stallet jag jobbar i, dressyrsadel som passar perfekt tills man kommer fram till manken x'D Eller... Där nu manken ska vara. Hennes rygg övergår till hals direkt, inte ett tecken på manke alls xD Har sett fler westernsadlar som har löst det "problemet" bättre än klassiska helt enkelt ^^' Alla rider inte halvblod!
Tack för svaret c:
 
Jag har en barrel sadel som jag rider ut i, en Billy Cook. Skillnaden mot reiningsadeln är att hornet är högre och sitsen plattare. Jag har inga problem att få lodrät sits i den. Däremot är sitsen inte 100 % kompatibel med min rumpa och jag får skavsår om jag rider i den för länge. Höjden på hornet är också ett problem om man som jag rider upp för riktigt branta backar i skogen. Så provrid alla sadlar du kommer åt för det är så individuellt.
 

Liknande trådar

L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Roheryn
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Seabaz
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 593
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp