Westernsadlar -- Sadel-pad

Seabaz

Trådstartare
Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar?

Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram över bogbladen på denna häst, då han även är rund över ryggen.

Hade en "equiterapeut" ute idag som föreslog att prova en pad där man kan stoppa in ilägg i själva padden, och stoppa in dom så iläggen hamnar -bakom bogbladen, således mitt på ryggen- och på så sätt kommer sadeln sitta rakt.

Jag är lite skeptisk. Bäst vore väl att hitta en sadel som sitter där den ska. Men av våra ca 20 sadlar, har vi än så länge inte en enda som verkar sitta bra.

Är upp-paddning verkligen enda lösningen?
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
811
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 199
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp