Westerntråden

Blimblom

Trådstartare
Tänkte en tråd där vi kan skriva om hur det går för oss? Istället för att kapa western nördar-tråden :)

Jag har iaf fått lite motivation till att sätta igång min häst (och mig själv, puh!) efter vintervilan! I april drar BR o PB träningarna igång igen, en gång i månaden, så måste vara lite i form tills dess, tänker jag.

Red lite onsdags och igår, märks att det var ett tag sen, men men... vi får kämpa på! Det var härligt iaf, och lite blött på stora banan 😄

20190213_162809.jpg

Hur går det för er andra? 😀
 
Är det så lite westernfolk här? :down:
Jag är ju helt ny så vet inte riktigt om jag kan kalla mig det än. Men snart hoppas jag :D:love:
 
Vet nån när det är nån westerntävling i Skåne? Var kan jag hitta var och när tävlingarna är? Jag ska inte tävla men vill gärna åka och titta och lära mig lite mer. Har precis börjat rida western.
 
Jag har som sagt nyligen börjat rida western. Har ridit några enstaka lektioner för tränare men annars är det hästen som lär mig vad som är rätt och fel. Hon är enbart westernriden och känslig för hjälperna. Så jag provar mig fram och ser vad som funkar, kollar på YT-videos och läser på nätet. Försöker använda mig av det tränaren sagt på träningarna. Skulle vilja träna för tränare mer men det är inte lätt att få ut en tränare till stallet och jag kan inte köra hästen till tränaren.

Har hittills ridit tvåhands men vill lära mig enhands eftersom hästen rids med stångbett och jag har läst att man då ska rida med enhandsfattning (iaf på tävling). Så det känns som en bra idé att lära mig. Men det är inte lätt!
 
Vet nån när det är nån westerntävling i Skåne? Var kan jag hitta var och när tävlingarna är? Jag ska inte tävla men vill gärna åka och titta och lära mig lite mer. Har precis börjat rida western.
http://www.wris.se/

Westernsverige hade kalender innan har jag för mig? Men vet inte hur det ser ut nu

http://www.wras.se/tavlingskalender.asp finns med :)

Har noll koll på skåne! Men ingen annan svarade så försökte hjälpa lite iaf ^^
 
Vet nån när det är nån westerntävling i Skåne? Var kan jag hitta var och när tävlingarna är? Jag ska inte tävla men vill gärna åka och titta och lära mig lite mer. Har precis börjat rida western.
www.wris.se Kan du hitta olika tävlingar och aktiviteter. Är det något särskilt du är intresserad av så hojta så kan jag säkert hjälpa till. :)
 
Ett tips är att gå in på Youtube och googla "aqha judges perspective" så sitter domarna och kommenterar ritter som de dömt. Då är det allt från ranch trail, cow horse, pleasure och trail och mycket mer som de går igenom. :)
 
Ett tips är att gå in på Youtube och googla "aqha judges perspective" så sitter domarna och kommenterar ritter som de dömt. Då är det allt från ranch trail, cow horse, pleasure och trail och mycket mer som de går igenom. :)

Jag har gjort det men tycker att i en del grenar ser det så väldigt extremt ut. T.ex pleasure och trail. Hästarna går nästan med näsan i marken och ser liksom lite drogade ut, helt utan vilja och glädje. Så ser det inte ut när man ser reining och ko-klasser. Då ser det helt annorlunda ut! Ingen häst som ser drogad ut utan det är alerta men lugna hästar med motor.

Så det hade varit roligt att se hur det ser ut på lokal nivå här i Sverige. Hur rider folk, vem gillar domaren mest osv. Känns som att jag hade kunnat lära mig en del av det också.
 
Jag rider ju lite hur som helst men just nu har jag lutat mig lite åt westernhållet då jag ridit för ett par westernfolk på sistone och tycker att dom hjälp mig mkt. Vi har även testat lite kossejobb och det var urkul, även om hästen har lite dålig pondus - jag insåg plötsligt varför man ska ha en märr och inte en ursnäll valack. 😅

Planerar att testa lite trail i sommar. Och mera ko-ridning. Det var verkligen fantastiskt! Tävling är inget för mig, jag gillar "praktisk" ridning, teamwork och att ha roligt.
 
Jag har gjort det men tycker att i en del grenar ser det så väldigt extremt ut. T.ex pleasure och trail. Hästarna går nästan med näsan i marken och ser liksom lite drogade ut, helt utan vilja och glädje. Så ser det inte ut när man ser reining och ko-klasser. Då ser det helt annorlunda ut! Ingen häst som ser drogad ut utan det är alerta men lugna hästar med motor.

Så det hade varit roligt att se hur det ser ut på lokal nivå här i Sverige. Hur rider folk, vem gillar domaren mest osv. Känns som att jag hade kunnat lära mig en del av det också.
Jag tycker det är tråkigt om du "dömmer" ut ett par grenar innan, mest för att du kommer missa en massa guldkorn. Det är otroligt mycket teknik och ridning som ligger bakom dem hästarna. Jag har alltid dragit mot kosse, men börjar bli mer och mer intresserad av trail. Skitsvårt och skitkul!
Finns många bra ryttare att hitta där!
 
Jag tycker det är tråkigt om du "dömmer" ut ett par grenar innan, mest för att du kommer missa en massa guldkorn. Det är otroligt mycket teknik och ridning som ligger bakom dem hästarna. Jag har alltid dragit mot kosse, men börjar bli mer och mer intresserad av trail. Skitsvårt och skitkul!
Finns många bra ryttare att hitta där!

Det är ju just för att jag inte vill döma ut dem som jag vill se dem live.
 
Jag rider ju lite hur som helst men just nu har jag lutat mig lite åt westernhållet då jag ridit för ett par westernfolk på sistone och tycker att dom hjälp mig mkt. Vi har även testat lite kossejobb och det var urkul, även om hästen har lite dålig pondus - jag insåg plötsligt varför man ska ha en märr och inte en ursnäll valack. 😅

Planerar att testa lite trail i sommar. Och mera ko-ridning. Det var verkligen fantastiskt! Tävling är inget för mig, jag gillar "praktisk" ridning, teamwork och att ha roligt.

Åh, jag skulle också vilja prova ko-ridning! Medryttarhästen är ett väldigt stoigt sto så det hade kanske funkat :-) Om hon inte blivit rädd, haha! Har ingen aning om vad hon tycker om kor.
 
Jag tycker det är tråkigt om du "dömmer" ut ett par grenar innan, mest för att du kommer missa en massa guldkorn. Det är otroligt mycket teknik och ridning som ligger bakom dem hästarna. Jag har alltid dragit mot kosse, men börjar bli mer och mer intresserad av trail. Skitsvårt och skitkul!
Finns många bra ryttare att hitta där!

Jag har ridit hästar som tävlat/tävlar i bl.a. pleasure på hög nivå. De var väldigt lugna och jag som vid det tillfället var ny inom western och kom från dressyren (provat lite WE) kände hela tiden att jag ville sätta lite mer tryck i dem. Men gjorde ju som tränaren sa åt mig att göra såklart! Det är helt klart en stor omställning! Medryttarhästen är det mer tryck i men hon är inte tävlad på nån högre nivå vad jag vet utan en hobbyhäst.
 
Åh, jag skulle också vilja prova ko-ridning! Medryttarhästen är ett väldigt stoigt sto så det hade kanske funkat :-) Om hon inte blivit rädd, haha! Har ingen aning om vad hon tycker om kor.
Jag tror att med bra, lugna kor kan man nog göra det med vilken ko-ovan häst som helst. Innan vi åkte red vi förbi en hage med en stor flock nyfikna kor som trängdes vid staketet. Konstigt tyckte min häst. Men när vi åkte och körde sen var han inte alls fundersam, hsn gnäggade när dom råmade. 😂 I sorteringen ville han inte trycka på för hårt när de blev stående på slutet, han är inte den som tränger andra. Men han var absolut inte rädd, han tyckte bara att jag var oförskämd som ville rida rakt på kalvarna. 😁 Med lite träning lär han sig nog. Kompisens häst vek öronen och motade dom bestämt med kroppsspråket.

Jag har drömt om att testa i många år och trodde aldrig jag skulle få chansen. Tycker absolut att du ska testa om du är sugen!
 
Jag tror att med bra, lugna kor kan man nog göra det med vilken ko-ovan häst som helst. Innan vi åkte red vi förbi en hage med en stor flock nyfikna kor som trängdes vid staketet. Konstigt tyckte min häst. Men när vi åkte och körde sen var han inte alls fundersam, hsn gnäggade när dom råmade. 😂 I sorteringen ville han inte trycka på för hårt när de blev stående på slutet, han är inte den som tränger andra. Men han var absolut inte rädd, han tyckte bara att jag var oförskämd som ville rida rakt på kalvarna. 😁 Med lite träning lär han sig nog. Kompisens häst vek öronen och motade dom bestämt med kroppsspråket.

Jag har drömt om att testa i många år och trodde aldrig jag skulle få chansen. Tycker absolut att du ska testa om du är sugen!

Det låter jätteroligt! En bekant berättade att när hen red på kor med sin (korädda) häst första gången så var hästen först rädd men bara tills hon insåg att korna flyttade på sig. Sen blev hon tuff!
 
Jag har ridit hästar som tävlat/tävlar i bl.a. pleasure på hög nivå. De var väldigt lugna och jag som vid det tillfället var ny inom western och kom från dressyren (provat lite WE) kände hela tiden att jag ville sätta lite mer tryck i dem. Men gjorde ju som tränaren sa åt mig att göra såklart! Det är helt klart en stor omställning! Medryttarhästen är det mer tryck i men hon är inte tävlad på nån högre nivå vad jag vet utan en hobbyhäst.
Jag sett hur mycket träning som krävs för att komma till den nivån, så tycker det är imponerande.
Trail är ju skitsvårt, vägen, vilket ben som ska över bommen först, lägga den på rätt avstånd, hålla jämnt tempo, hålla formen, ska se behagligt ut o.s.v.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: JosephineR
·
  • Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
581
Senast: Tualma
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp