Westie eller skotte

Butros

Trådstartare
En gång i tiden hade jag en westie. Det var en helt underbar hund och jag skulle mycket väl kunna ha en igen. Men jag skulle vilja fråga om någon har erfarenhet av både westie och skotte. Jag upplever att skottar är mer inbundna och mindre sällskapliga än westies. Stämmer det?

Vad kostar en westie respektive skotte idag, om man köper en valp från en seriös uppfödare?
 
Jag har ingen erfarenhet av varken westie eller skotte, men valppriset brukar vara samma för de flesta raser. Ca 6000-8000 kr får man räkna med och är det en sällsynt ras kan de kosta ett par tusen till.
 
Jag har två westies och jag har ju då iof inte haft någon skotte men vad jag fattat för så är westien den av de två hundarna som är mer "terrier" om du förstår. westies är ju ganska lugna och läraktiga.
Min uppfödare som föder champions tar 8000:- för en valp.
Då är det riktigt fin ahundar vill säga. Fast jag vet inte om hon tar mer för dom som är så där superfina.
Det finns ju många uppfödare på nätet, kolla med dom =)
 
Jag har haft en westie och vi kom väldigt bra överens, även om han (också) kunde vara mycket envis. Om jag köper någon igen, vill jag liksom förra gången göra det från en seriös uppfödare. Jag antar att det finns många som inte är så bra, nu när westies har blivit populära.
 
Re: Westie och skotte

Något som skulle se trevligt ut vore att ha en westie och en skotte. Sedan skulle det vara givet vad som skulle vara husets whisky! :)

Har det dykt upp någon här med erfarenhet av skottar, eller är det en utdöd ras i Sverige?
 
Jag har skotte och det är en underbar ras,de är lättlärda och väldigt sociala.Så jag rekommenderar starkt skotte.Vill bara påpeka att de kräver MKT pälsvård :bow:
 
När jag var liten, såg man ofta skottar. Däremot visste nästan ingen vad en westie var för något. I dag är det nästan tvärtom.

Det negativa jag har hört om skottar är att de som regel är en människas hund och inte alls tycker om gäster. Är det en erfarenhet som du har?
 
JAG har en Westie :love:!!!!!!!
När jag köpte min hund så var hennes barnbarn till salu för 8000:- styck iaf.
det är nog ett ungefärligt pris för dom skulle jag tro. Men jag som köpte Maya 4½år gammal och som inte kunde få valpar mer kunde köpa för 3500:- :)
 
Hallå igen!!!Nej det har jag inte märkt med min skotte,visst han är väldigt mattig men väldigt social med andra människor och gosar gärna med andra oxå :)
 
Kul!

Jag tycker att skottar verkar väldigt trevliga, om än litet envisa. Dessutom är det roligt att ha en ras som inte är alltför vanlig.

Är pälsen svår att sköta?
 
Angående pälsen,så krävs det att du själv kan trimma(sen beror det ju på om du har den till utställning eller bara sällis)eller att du lämnar in den för trimning.Pälsen i sig är inte svår men det fastnar en hel del skräp när man varit ute,man behöver borsta pälsen ordntligt ca 2-3 ggr/vecka.
 
Pälsen

Det jag tyckte var jobbigast med att ha en westie var att pälsen skulle kritas före utställningar. Annars gick det bra att sköta den, även om min hund och jag ibland hade olika uppfattning om hur mycket han behövde borstas.

Skottar tycker jag ser ut att vara svårare att sköta. De har ofta så lång päls.
 
Sv: Westie eller skotte

Det har gått ett tag sedan jag började fundera på att skaffa hund igen. Ännu har det inte riktigt blivit läge för det, man jag tittar ständigt på hundar.

Dagligen möter jag westies, däremot möter jag nästan aldrig någon skotte. Med andra ord börjar jag tro att valet redan är gjort åt mig; det kommer inte att finnas någon skotte att köpa, när det väl blir dags...
 
Sv: Westie eller skotte

Jag har erfarenhet av både westie och skotte.
Men jag gillar westie bäst. Tycker på något sätt att de är mer alerta än skotte och mer villiga att lära sig saker och vara till lags. Men det stämmer kanske inte på alla westies/skottar?! :)
 
Sv: Westie eller skotte

Det är ungefär det intrycket jag har också. En westie följer med på skogspromenaden. En skotte nöjer sig med en promenad runt kvarteret och ligger sedan framför öppna spisen och muttrar, medan man själv läser en bok och dricker ett glas portvin. ;)
 
Sv: Westie eller skotte

Jag har haft ett antal skottar och jobbat (i min gröna ungdom, det var längesedan *fundersam*) på skottekennel. Skottarna är enligt min uppfattning mer reserverade än westies, mer enmanshunder. Otroligt lojala mot sin människa, och massor med terrier :love: . Mycket pälsvård kräver de, men det är det värt. Ingen barnhund. Letar du skottevalp så besök Skottefederationen, det finns valpförmedling där.

Fd skotteägare, snart JR-valpmatte :banana: :banana: (ingen skotte denna gången eftersom jag rör mig mer springandes nuförtiden)

/Häxan :devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 499
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
530
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp