Westrnsadel

C

camylou

Det känns som om jag har provat alla engelska sadlar på min väldigt kraftiga c-ponny.....och inget passar. Hon har knappt någon manke, så allt åker fram och ibland på sne.
Har även varit på sadelutprovning och de hade inte en enda sadel som passade!
Så nu har jag börjat fundera på en western sadel, skulle en sådan kunna ligga still på ryggen?
Men jag kan inget om westernsadlar, hur mäter man bomvidden? eller vad heter extra vid bom osv.
Hur ser man om sadeln ligger bra? Jag ska väl ta ut en sadelprovare, men det kan ju vara bra om jag har ett hum om hur det ska se ut!
När jag mätte min pålles manke så fick jag det till 110 grader, finns det någon så bred westernsadel?
Jag är bara 149 cm lång, vilken storlek ska jag ha? 14" eller 15" ?
Skulle bli väldigt glad om någon kunde svara på mina frågor!
 
hej. Jag var inne på sidan, verkade intressant. Men jag är fruktansvärt dålig på engelska. Så jag förstod inte allt. har du själv någon erfarenhet av sadeln? och vet du vad den kostar? Eller vet du någon svensk som sälger sadeln?
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 358
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 711
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp