WFFS - avla eller inte avla?

eventingmania

Trådstartare
Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS?

Jag blev ju lite paff för några veckor sedan när jag insåg att t.ex A.E.S inte ens kräver något test av hingstar utan enligt egen utsago på deras chatt "kan bistå" med tester. Jag har varit borta från aktiv avel några år men tog liksom för givet att det var en "given" och själv stryker jag direkt hingstar som är bärare.

Efter att häromdagen läst på ett svenskt forum att Jaguar Mail är bärare av WFFS - vilket var helt nytt för mig men verkar vara med sanningen överensstämmande när man kollar upp honom på brittiska hingsthållare och seminstationer har jag funderat ytterligare på detta.

Är det så att den värsta WFFS paniken har lagt sig? Eller är det en lokal företeelse där jag bor som gör att man inte verkar bekymra sig särskilt mycket om WFFS överhuvudtaget?

Hur resonerar ni andra? Testar ni era ston? Behöver ju inte enbart handla om WFFS utan det finns ju även andra sjukdomar som är mer rasrelaterade.
 
Om jag skulle ha ett sto att avla på skulle jag absolut testa henne. För säkerhets skull. Skulle hon vara bärare så påverkar det ju hingstval även om jag nog väljer bort WFFS-positiva hingstar ändå. Det finns andra bra att välja mellan. Har en bekant som har ett WFFS-positivt sto. Hon ger fantastiska avkommor men innan hon var testad för WFFS så fattade de inte varför hon hade problem att bli dräktig. Så här efteråt förstår vi att det är för att de hingstarna som valdes var WFFS-positiva, och då funkade det sämre med hennes biologiska förutsättningar. Efter provet har stoet tagit sig på första med de hingstar min bekant har valt, som varit WFFS-negativa. Biologi är fantastiskt!
 
Genetisk sjukdom med recessiv nedärvning är ju lätt att undvika.
Vet man att hingsten är fritestad går det att använda otestat sto.
Är hingsten man vill använda positiv måste stoet vara fritestat.

Jag har ingen SWB kvar längre, men har liknande i min minsta ras (skeletal atavism) som också nedärvs recessivt.

Det viktigaste måste väl vara att det inte föds några drabbade föl, tänker jag.
 
Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS?

Jag blev ju lite paff för några veckor sedan när jag insåg att t.ex A.E.S inte ens kräver något test av hingstar utan enligt egen utsago på deras chatt "kan bistå" med tester. Jag har varit borta från aktiv avel några år men tog liksom för givet att det var en "given" och själv stryker jag direkt hingstar som är bärare.

Efter att häromdagen läst på ett svenskt forum att Jaguar Mail är bärare av WFFS - vilket var helt nytt för mig men verkar vara med sanningen överensstämmande när man kollar upp honom på brittiska hingsthållare och seminstationer har jag funderat ytterligare på detta.

Är det så att den värsta WFFS paniken har lagt sig? Eller är det en lokal företeelse där jag bor som gör att man inte verkar bekymra sig särskilt mycket om WFFS överhuvudtaget?

Hur resonerar ni andra? Testar ni era ston? Behöver ju inte enbart handla om WFFS utan det finns ju även andra sjukdomar som är mer rasrelaterade.
Nu håller ju inte jag på med en ras som har WFFS, men väl CA, SCID, OAAM och LFS. Jag skulle absolut kunna tänka mig att avla på en bärare av anlagen, men då måste den individen vara perfekt för just det jag vill ha. Men jag skulle kanske inte köpa på mig ett sto som är bärare av OAAM eller LFS, detta för att förhållandevis få hingstar är testade för det och då krymper antalet hingstar jag kan använda väldigt mycket. Men CA och SCID är det lättare, så gott som varenda hingst är testad. Men står jag och väljer mellan två hingstar (och har ett fritt sto) som är likvärdiga och den ena har en gen för sjukdom så blir det ju att man använder den utan, inget konstigt i det.
 
Har testat alla stona och planerar att avla på en bärare, tills den dag man ev. fastställer att genen uttrycker sig på ett negativt sätt även i enkel upplaga. Som det ser ut nu tycker jag inte det är svårare än att man i så fall korsar bärare med icke bärare och försöker välja ut de bästa individerna att avla på precis som förut. :)
 
Mitt ena sto är testat och hennes dotter som jag har i avel är fri per föräldrar (dvs hennes pappa är också fri) det andra är inte testat så henne kommer jag alltid använda WFFS fria hingstar på. Jag ser det inte som problematiskt att ha en bärare i avel eller använda en hingst som är bärare så länge man inte parar två bärare med varandra.
 
jag har ston som är testade och ett sto som ej är testat. stoet som ej är testad har en helsyster som är testad och fri.hade tagit blodprov på detta sto men det blev någon miss i inskicket. testar alla mina sto föl när dom chipas även dom som har fri mamma och fri pappa så att det blir inskrivet på blup.
 
Det verkar ju finnas mest hos gångartshästarna. Jag är inte alls orolig. Har också seminerat med bärare. Tycker det är överdrivet nåt såpass, det finns mycket värre genetiska defekter. Personligen har jag sett föl födda utan ögon t ex, något som jag hoppas forskningen går ganska snabbt inom (vet att det pågår). Jag skulle tycka det var mycket värre att se ett sånt föl födas än ett med WFFS - det senare är rent krasst bara att avliva och för mig är det skilda etiska perspektiv.

Men visst är det bra att man kartlägger defekta gener!
 
[...]än ett med WFFS - det senare är rent krasst bara att avliva och för mig är det skilda etiska perspektiv.
Så då kan vi fritt avla QLW+QLW, CA+CA, SCID+SCID osv osv? Det är ju bara att avliva eller i CA fallet så finns det ju välmående vuxna hästar med dubbel uppsättning så där är det ju inte ens en dödsdom.
För mig är det långt utöver vad som är etiskt försvarbart att medvetet riskera att avla fram sjuka djur :crazy:
 
Så då kan vi fritt avla QLW+QLW, CA+CA, SCID+SCID osv osv? Det är ju bara att avliva eller i CA fallet så finns det ju välmående vuxna hästar med dubbel uppsättning så där är det ju inte ens en dödsdom.
För mig är det långt utöver vad som är etiskt försvarbart att medvetet riskera att avla fram sjuka djur :crazy:

Det jag menar är att man behöver sätta saker i perspektiv. Hur många hästar har det fötts med WFFS i Sverige t ex? Jag tror det är extremt få.
 
Ja så testas ju WFFS också.
Ja men du säger ju att det är överdrivet att inte undvika den typen av parningar eftersom man kan ta bort ungen och det var det jag ifrågasatte. Varför ens riskera att skapa det lidandet hos sto och föl i onödan och slänga bort pengarna
 
Ja men du säger ju att det är överdrivet att inte undvika den typen av parningar eftersom man kan ta bort ungen och det var det jag ifrågasatte. Varför ens riskera att skapa det lidandet hos sto och föl i onödan och slänga bort pengarna

Nu har du nog verkligen missförstått mig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp