J

junis

hej! har sett att det finns några whippet-människor här på buke, så jag tänkte passa på att ställa några frågor.

har haft en del funderingar på att skaffa en whippet till våren, har själv aldrig haft någon hund innan, men från det jag har kunnat utläsa verkar whippet vara en ganska bra "nybörjarhund". vad tycker ni?

en annan sak som jag funderar på är hur lätt den är att träna med?
jag kommer antagligen att vilja prova på lite av varje med min hund, kanske utställning, lydnad, agility m.m. inga höga klasser då men för skojs skull. har hört att de kan vara lite svårmotiverade?

det var väl det jag kunde kommma på just nu, men jag återkommer!"
 
Sv: Whippet?

Jag har ingen whippet, utan en lurcher som i mångt och mycket är väldigt lik en whippe i sättet känner dock whippets.

Whipparna är ofta ganska lättränade, endel behöver man lirka lite med för att hitta det som motiverar dem till träning men tränar du sånt som hunden redan tycker är kul (typ agility) så brukar de vara snabblärda. Med alla vinthundar så är attityden lite "vad tjänar jag på det" när man ber dem om något, whipparna hör däremot till de mindre "tjurskalliga" vintisarna.

Annars är det superbra nybörjarhundar, väldigt milda och lätta i sättet, signalkänsliga hundar som brukar fungera bra med andra djur. Det finns ingen aggresion alls i dem så man kan alltid lita på en whippet. Sen är de ju behändiga i formatet, har en päls som inte skitar ner och är gudomligt vackra och inte speciellt krävande någonstans, kan det bli bättre;)

Nackdelen är ju jaktinstinkten men jag tycker faktiskt inte att det är ett problem på vintisarna. De allra flesta hundar som inte har kadaverlydnad hänger ju på om det studsar upp en hare framför snoken på dem och generellt så letar inte vinthundar efter bytet utan de springer på det som finns till hands så att säga;)
 
Sv: Whippet?

Vi har en whippetkill på 6 år som vi fick för ett drygt år sedan... För oss har det varit en jättebra förstahund! Han är tidigare tävlad LC, WR och rundbana, är viltspårschampion och har gått kantarellkurs. Sen vi fick honom har jag gått kurs i vardagslydnad, agility (nybörjar och fortsättning) och nu tävlingslydnad. Sambon har gått spårkurs och vi har även kört lite LC och WR. M a o är han väldigt mångsidig. Så länge man hittar rätt belöningsmetod är de ganska lättlärda (våran kan t.ex. dra av strunmpor och öppna köksluckor) men de är ju dock en vinthund, men en av de villigaste vinthundarna.

Vår är håller sig mest neutral till nya hundar och människor men älskar matte och huss, sover alltid i sängen, och gärna under täcket tätt intill.

Enda nackdelen enligt mig är som Haukur säger, jaktinstinkten. Våran går att ha lös om man håller hans koncentration till oss, men skulle lätt sticka om han såg nåt. Han är ju dock under sina 5 första levnadsår aldrig tränad att vara lös, men däremot både racat och viltspårat, så det är väl kanske inte så konstigt.

hmm, nåågot flummig vart det, men fråga gärna om det är nåt...
 
Sv: Whippet?

Vad kul att du är intresserad av Whippar!

Jag har en tik på snart 4 månader och hon är det finaste jag vet!
Älskar alla, hundar som barn och permobiler:)
Däremot så är hon mycket mer finkänslig och inte alls lika påflugen som andra valpar jag bott med.
Vi tränar på att gå lös varje dag och än så länge går det finfint, men hon blir jaktigare(säkert inget riktigt ord) för varje dag om går.
Har ett fantastiskt hundspråk:)
Har hört av många att Whippet valpar är små monster, och sen när dom blir typ 1 1/2 så blir dom små änglar. Jag hoppas på det för envisare tjej får man leta efter! Livslust finns det mängder av:)
Jag har bara träffat trevliga Whippar och ångrar mig absolut inte!
Finns 3 valpar kvar från min tjejs kull om du är sugen;)
Var bor du?
 
Sv: Whippet?

Vi har en whippetkill på 6 år som vi fick för ett drygt år sedan... För oss har det varit en jättebra förstahund! Han är tidigare tävlad LC, WR och rundbana, är viltspårschampion och har gått kantarellkurs. Sen vi fick honom har jag gått kurs i vardagslydnad, agility (nybörjar och fortsättning) och nu tävlingslydnad. Sambon har gått spårkurs och vi har även kört lite LC och WR. M a o är han väldigt mångsidig. Så länge man hittar rätt belöningsmetod är de ganska lättlärda (våran kan t.ex. dra av strunmpor och öppna köksluckor) men de är ju dock en vinthund, men en av de villigaste vinthundarna.

Vår är håller sig mest neutral till nya hundar och människor men älskar matte och huss, sover alltid i sängen, och gärna under täcket tätt intill.

Enda nackdelen enligt mig är som Haukur säger, jaktinstinkten. Våran går att ha lös om man håller hans koncentration till oss, men skulle lätt sticka om han såg nåt. Han är ju dock under sina 5 första levnadsår aldrig tränad att vara lös, men däremot både racat och viltspårat, så det är väl kanske inte så konstigt.

hmm, nåågot flummig vart det, men fråga gärna om det är nåt...

ja, det där med jaktinstinkten är ju något jag har funderat på, vill ju helst kunna ha hunden lös ibland! och sen har jag läst på många ställen att man ska låta sin whippet springa lös och verkligen få "löpa" som de är gjorda för, gärna en gång per dag.. gör ni det? och funkar det med jaktinstinkten, går det att kalla in dem sen, så att säga? :angel:
 
Sv: Whippet?

Vad kul att du är intresserad av Whippar!

Jag har en tik på snart 4 månader och hon är det finaste jag vet!
Älskar alla, hundar som barn och permobiler:)
Däremot så är hon mycket mer finkänslig och inte alls lika påflugen som andra valpar jag bott med.
Vi tränar på att gå lös varje dag och än så länge går det finfint, men hon blir jaktigare(säkert inget riktigt ord) för varje dag om går.
Har ett fantastiskt hundspråk:)
Har hört av många att Whippet valpar är små monster, och sen när dom blir typ 1 1/2 så blir dom små änglar. Jag hoppas på det för envisare tjej får man leta efter! Livslust finns det mängder av:)
Jag har bara träffat trevliga Whippar och ångrar mig absolut inte!
Finns 3 valpar kvar från min tjejs kull om du är sugen;)
Var bor du?

:laugh: äh, livslust är bara charmigt!
hur ter sig hennes "jaktighet" då? är det att hon blir svårare att kalla in?
jag bor i Gbg, men valp blir det inte förrän typ mars i så fall :)
känner du till några bra uppfödare i närheten?
 
Sv: Whippet?

ja, det där med jaktinstinkten är ju något jag har funderat på, vill ju helst kunna ha hunden lös ibland! och sen har jag läst på många ställen att man ska låta sin whippet springa lös och verkligen få "löpa" som de är gjorda för, gärna en gång per dag.. gör ni det? och funkar det med jaktinstinkten, går det att kalla in dem sen, så att säga? :angel:

Abbe går absolut lös ibland, men man måste ha ögon i nacken då :p Stack för mig en gång, efter en katt, in på en tomt, kattägarna blev ju inte så glada :crazy: Som exempel kan sägas att han hela tiden är med mig lös i stallet, när jag mockar, hämtar grejer, går ner till ridhuset o.s.v. (stallkatter behöver man tydligen inte jaga) men jag skulle aldrig kunna ha honom med mig när jag rider.
Ang. springa lös använder vi fotbollsplaner ganska frekvent, har man en leksak eller liknande har vi inga problem att kalla in. I stallet har vi också ridhus som jag använder en del på vintern..
 
Sv: Whippet?

ja, det där med jaktinstinkten är ju något jag har funderat på, vill ju helst kunna ha hunden lös ibland! och sen har jag läst på många ställen att man ska låta sin whippet springa lös och verkligen få "löpa" som de är gjorda för, gärna en gång per dag.. gör ni det? och funkar det med jaktinstinkten, går det att kalla in dem sen, så att säga? :angel:

Abbe går absolut lös ibland, men man måste ha ögon i nacken då :p Stack för mig en gång, efter en katt, in på en tomt, kattägarna blev ju inte så glada :crazy: Som exempel kan sägas att han hela tiden är med mig lös i stallet, när jag mockar, hämtar grejer, går ner till ridhuset o.s.v. (stallkatter behöver man tydligen inte jaga) men jag skulle aldrig kunna ha honom med mig när jag rider.
Ang. springa lös använder vi fotbollsplaner ganska frekvent, har man en leksak eller liknande har vi inga problem att kalla in. I stallet har vi också ridhus som jag använder en del på vintern.. Låter honom kanske inte springa varje dag utan 3-4 gånger i veckan.
 
Sv: Whippet?

ja, det där med jaktinstinkten är ju något jag har funderat på, vill ju helst kunna ha hunden lös ibland! och sen har jag läst på många ställen att man ska låta sin whippet springa lös och verkligen få "löpa" som de är gjorda för, gärna en gång per dag.. gör ni det? och funkar det med jaktinstinkten, går det att kalla in dem sen, så att säga? :angel:

Jag har min vintis lös varje dag och hon har rätt rejäl jaktinstinkt. Det går fint att kalla in och "häråt" och "stanna" funkar ännu bättre.
I många större städer finns det ju rastgårdar som man kan släppa i om man inte törs i skogen.
 
Sv: Whippet?

hur ter sig hennes "jaktighet" då? är det att hon blir svårare att kalla in?

Hon tycker att fåglar är hur roliga som helst! För några veckor sedan var dom lite läskiga:) Men som sagt, jag försöker ha henne lös varje dag och vi övar mycket på inkallning och stanna. Hon sprang efter en hare och stannade på momangen när jag ropade! Hoppas det händer igen:)

Hon tok springer oftast på öppna ytor. Hon verkligen älskar det och man märker att det behövs.

snor ett inlägg från en annan tråd...

Skrivet av Haukur

Citat:
Ursprungligen postat av vickis-pajala Visa inlägg
även om nu diskutionen kommer av sig lite från tråden så måste jag fråga kring whippen behöver INTE även den hunden precis som andra hundra någon form av aktivitet ??Citat

Generellt, nej. Faktiskt inte. En vinthund är normalt fullt nöjd bara den får springa av sig och det får den ju om den följer med på ridtur. Sen finns det såklart individer som kräver mer men som ras så skulle de allra allra flesta vara mer än nöjda efter en ridtur.

(Tråden; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1001210 )

Är tyvärr inte så bra på uppfödare, speciellt inte hos dig eftersom jag bor i sthlm...Vet flera bra här uppe dock!;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 164
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 377
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 152
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp