Willab värmebalja elsladd

tuaphua

Trådstartare
Hur har ni andra som har värmebalja i hagen från Willab löst det med eltillförsel?
Jag köpte sån balja som vi inte kommit oss för att försöka installera förrän nu. Jag som är hjärntrött läste att det var 10 m sladd. Perfekt IOM att jag behöver 8 meter från uttag till balja.
Men nu när vi öppnat lådan ser vi att det är 5 meters sladd på vardera sida om en transformator i mitten.
Vi kan ju liksom inte gräva ner den..
Finns det ”färdig” längre sladd till dem eller måste vi bygga ett hus åt transformatorn vid hagen och köpa annan sladd?
Vi hade tänkt trä in sladden i ett rör för att skydda den. Den hade smal nog koppling till baljan för det. En förlängningsslad med vanlig gjuten kontakt går inte in i slangen.. 🙄
Hur har ni det?

Vi har kanske 40 meter mellan uttag och balja. Har två förlängningssladdar för utebruk, är väl inte optimalt men det fungerar. Transformatorn hänger precis utanför hagen. Vad är det ni behöver skydda sladden mot? Är det för att hästarna inte ska fastna i den borde det gå att lägga någon planka, eller kanske en sån grej man sätter över sladdar som går över vägen?

Vi har kanske 40 meter mellan uttag och balja. Har två förlängningssladdar för utebruk, är väl inte optimalt men det fungerar. Transformatorn hänger precis utanför hagen. Vad är det ni behöver skydda sladden mot? Är det för att hästarna inte ska fastna i den borde det gå att lägga någon planka, eller kanske en sån grej man sätter över sladdar som går över vägen?
Ja, hästarna måste gå över för att komma in i hagen.
Jag tänkte också om man kunde bygga in den i någon planka bara. Men vi fick höra att risk finns att en anställd får feeling och plogar och då plogar av allt. 😅

En av mina värmebaljor är willab. Den står så sladden räcker, så det kan jag inte hjälpa dig med. Men kopplingen som du stoppar in i baljan är jäääääätteömtålig och tål inte mycket, så försök tänka på det om du kan. Vi har på den andra värmebaljan (inte willab) satt på en egen grov utomhussladd mellan transformatorn och baljan, och lagt hagmattor ovanpå sladden så hästarna inte går direkt över dem. Kopplingen in i den baljan har vi tejpat med eltejp så den inte blir lika känslig om nåt skulle hända med baljan, om den skulle välta eller så. Willabtransformatorn har vi satt en uppochnedvänd spann över med en sten på toppen, den står ju dock utanför hagen.
Hoppas du fattar.....

Ja, hästarna måste gå över för att komma in i hagen.
Jag tänkte också om man kunde bygga in den i någon planka bara. Men vi fick höra att risk finns att en anställd får feeling och plogar och då plogar av allt. 😅
Den risken finns väl med en slang också? Då får ni typ sätta upp en färgglad skylt och hoppas på det bästa.

Den risken finns väl med en slang också? Då får ni typ sätta upp en färgglad skylt och hoppas på det bästa.
Nej, vi gräver ner slangen var tanken. Den skulle mest skydda sladden från att slavas sönder av grus/djur. Vågar nog inte ha något ovan jord med den (underbara) vilden. 😅

Jag har sladd till eluttag och transformator på en vägg vid ett uttag. Sen har jag köpt en 10 m lång sladd av den typen som är mellan transformatorn och baljan. Den har jag lagt i igenom en vattenslang för att skydda den.

Jag köpte längre förlängningssladd för utomhusbruk och grävde ner, med rör runt där hästarna går. Har transformatorn i en stor tunna utanför hagen.

Hade en sådan till fjordingen. Baljan fick stå nära en stolpe och på stolpen hängdes transformatorn upp med en uppochnedvänd hink över som skydd och så behövdes en lång skarvsladd för utomhusbruk för att nå till uttaget. Men, baljan blev inte långlivad eftersom pållan roade sig med att välta och sparka runt baljan så att själva kontakten på baljan gick sönder.

Hur har ni andra som har värmebalja i hagen från Willab löst det med eltillförsel?
Jag köpte sån balja som vi inte kommit oss för att försöka installera förrän nu. Jag som är hjärntrött läste att det var 10 m sladd. Perfekt IOM att jag behöver 8 meter från uttag till balja.
Men nu när vi öppnat lådan ser vi att det är 5 meters sladd på vardera sida om en transformator i mitten.
Vi kan ju liksom inte gräva ner den..
Finns det ”färdig” längre sladd till dem eller måste vi bygga ett hus åt transformatorn vid hagen och köpa annan sladd?
Vi hade tänkt trä in sladden i ett rör för att skydda den. Den hade smal nog koppling till baljan för det. En förlängningsslad med vanlig gjuten kontakt går inte in i slangen.. 🙄
Hur har ni det?
Nu har jag förvisso en värmebalja från Börjes, men jag tycker att det låter som om konstruktionen är rätt lik. Transformatorn har jag lagt i en plastlåda med lock. På båda kortsidor, precis uppe vid locket, har jag skurit ut hål där sladd in och ut kan löpa. Funkar jättebra som skydd :) .

Hade en sådan till fjordingen. Baljan fick stå nära en stolpe och på stolpen hängdes transformatorn upp med en uppochnedvänd hink över som skydd och så behövdes en lång skarvsladd för utomhusbruk för att nå till uttaget. Men, baljan blev inte långlivad eftersom pållan roade sig med att välta och sparka runt baljan så att själva kontakten på baljan gick sönder.

En bra grej är att alltid sätta fast den typen av baljor med spännband.

Jag har en annan typ av balja (Granngårdens 65 liters Isobar om jag minns rätt), och en smidig sak med den (tycker jag i alla fall) är att du köper till transformatorn och matarkabel separat - så du fixar kabeln själv i rätt längd. Så när jag köpte den kollade jag ut hur många meter matarkabel jag behövde, och fixade sedan kabeln så att den gick melln transformatorn och baljan. Och i vintras när jag flyttade baljan några meter bort var det inga problem att köpa en ny lite längre matarkabel som räckte till den nya placeringen. Så transformatorn kan sitta bra och skyddat i sadelkammaren, och sedan är det flexibelt hur lång matarkabel man vill ha. Och det enda som är ute är kabeln med lågspänning.

Och, jag håller med Bison om att baljor med uppvärmning och kablar behöver sättas fast på något sätt, så att hästarna inte kan välta eller sparka runt på den. I mitt fall står min balja mot en vägg, och sitter sedan fast med ett grimskaft i rätt längd som sitter i två uppbindningsringar i rätt höjd. Så att det ska vara lätt att koppla loss, ändra längd etc med grimskaftet (med en snabb hake), men tillräckligt stabilt så att shettisarna än så länge aldrig flyttat på den.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Vilket djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?
Tillbaka