Win10 installerade sig självt -allt borta

nyttnick

Trådstartare
Hej alla. Min pappa ringde förtvivlad alldeles nyss. De har haft win 7 (tror jag) på sin dator. Idag när datorn öppnades hade win 10 installerats och precis ALLT var borta. De har inte okej:at någon uppdatering/uppgradering/installation. Någon som kan förklara vad det är som har hänt och om det går att lösa?

Mvh kan ingenting om datorer, men förmodligen mer än min far
 
Hej alla. Min pappa ringde förtvivlad alldeles nyss. De har haft win 7 (tror jag) på sin dator. Idag när datorn öppnades hade win 10 installerats och precis ALLT var borta. De har inte okej:at någon uppdatering/uppgradering/installation. Någon som kan förklara vad det är som har hänt och om det går att lösa?

Mvh kan ingenting om datorer, men förmodligen mer än min far
Har han tur finns den gamla installationen sparad på hårddisken, om jag kommer ihåg rätt döps mappen till windows.old men jag kan komma ihåg fel och det kan ha ändrats. Sen finns möjligheten att ta fram filer som blivit raderade men inte överskrivna men det kräver en hel del arbete och kunskap och är knappast lönt att försöka med om det inte är väldigt värdefull data som försvunnit.

Låt någon som kan lite om datorer kika på den, det är mitt råd.
 
Hej alla. Min pappa ringde förtvivlad alldeles nyss. De har haft win 7 (tror jag) på sin dator. Idag när datorn öppnades hade win 10 installerats och precis ALLT var borta. De har inte okej:at någon uppdatering/uppgradering/installation. Någon som kan förklara vad det är som har hänt och om det går att lösa?

Mvh kan ingenting om datorer, men förmodligen mer än min far
Vad var borta? Han kanske är bara dålig på att hitta? Letar på fel ställe?
 
Svarar alla. Efter två omstarter kom allt (filer, mappar, saker på skrivbordet m.m.) tillbaka, men fortfarande är det win 10. Kan man verkligen tvingas att ha win10 utan att man valt det själv?
 
Finns det sparade återställningspunkter så brukar det gå bra att göra en systemåterställning vid uppdateringar som inte gått som man tänkt sig. Sen går det att blockera Windows uppdatere men det kan i sin tur medföra säkerhetsproblem då upptäckta säkerhetsluckor i systemet finns kvar.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 420
Senast: cirkus
·
IT & mobiler Fick igår meddelande från Windows update att där var nya uppdateringar hämtade dessa och det var bland annat nya explorer 7...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: Tjôta
·
M
IT & mobiler Har förut fått konstiga länkar (som fö inte fungerar) och meddelanden från folk på mina kontaktlista. Oftast står det på engelska också...
Svar
14
· Visningar
1 444
Senast: Korven
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp