Windows startar inte upp

Boj

Trådstartare
Har en relativt ny dator, igår kväll när jag var ute på nätet så stannade allt av.
Inget funkade, ingen muspekare etc. Prövade genom aktivitetshanteraren, men icke den heller vill tas sig i bruk. Så det blev till att stänga av burken med knappskrället, provade sen att starta upp den ingen. Men nu så ville inte Windows bli uppstartad, den stannade mitt i uppstarten och stod där sen.

Så provade jag att starta upp i felsäkert läge, det gick bra både med och utan nätverk. Så detta skriver jag genom felsäkert läge och nätverk.

Är det nu så att jag tvingas formatera om allt igen, eller kan man lösa detta ändå? Om så är fallet, hur gör jag, hjälp tages tacksamt emot då jag inte har någon extern hårddisk att flytta grejer till om en formatering blir nödvändig. I så fall blir det väl att ta burken under armen och anlita någon PC-Desk eller dyl.
 
Sv: Windows startar inte upp

Prova att återställa (genom systemåterställning) datorn till ett tidigare datum, ex igår och se om det löser problemet.
 
Sv: Windows startar inte upp

Inte då, den vill ju ej heller släcka ner windows fullt ut och svarade på samma sätt vid uppstarten nämligen att stanna mitt i och inte gå vidare.
 
Sv: Windows startar inte upp

utan att sätta mig in i problemet mer tycker jag detta låter heltypiskt för sk Rootkit virus. spara det du kan i felsäkert läge och blås om datorn är mitt enda råd isf.

glömde nämna att, du kan även installera över din nuvarande windowspartition. nog för att du går miste om det mesta fördelarna med en formatering, tex hårddsikens accesstider etc, men det borde gå.

annars tycker jag nog att du kan ta o köpa dig en extern hårddisk, de finns i rätt stora storlekar för runt 1000kr idag. tror billigaste 1TB apparaten gick på 1300kr

(dvs en 500gb hårddisk borde kosta ung samma som att gå till en helpdesk)
 
Sv: Windows startar inte upp

Värst är ju att den nyligen är omformaterad, jag fick datorn av min bror som arbetar med dessa tingest och den lär ska vara gaddad till tänderna.
Jag begriper :devil: inte var detta virus skulle ha kommit ifrån iså fall.:confused::confused:

Jag hittade en enkel extern hårddisk på PC-city, runt femhundringen med 160 Gb. Kan den räcka tro?
 
Sv: Windows startar inte upp

Snål Boj fick låna en extern hårddisk, ska nog köpa en fast med den länk jag fick hjälper det inte mig i nuvarande sits.

Jag har nu laddat över det jag vill spara, dock har jag en grej kvar som jag inte vet hur man sparar. Det gäller mina bokmärken.

Hur sparar jag den som fil eller?

Ge mig helst en sån steg för steg anvisning, vissa saker kan jag klara bra men här kör jag fast. Och då behövs en sådan idiot förklaring.

1. Gör si
1. Gör så
3. osv

Tackar på förhand, för kommande hjälp och tips, samt tackar även för de råd jag redan fått.
 
Sv: Windows startar inte upp

Det har har visat sig långt mycket mer komplicerat an vad någon först trodde, nu vill inte windows laddas om. Man tror att det handlar om en hårdvarukonflikt, jag har ännu inte hittat vad som skulle felas. Kollat ljudkort, tradlost nätverkskort, tagit bort det inbyggda modemet. Kvar finns kortläsare, finns det något mer som kan felas. Kollat aven hårddiskar, nätverksanslutning, dvd och cd läsare.
 
Sv: Windows startar inte upp

Uppdatering för den som är intresserad, och om det händer någon annan.

Jag har nu lämnad burken hos en PC tekniker, jag gjorde allt som stod i min makt, jag tog även hjälp av supporten där jag plockade bort, ljudkort, trådlöst nätverkskort, kortläsare, samt diskett station för att utesluta hårdvarukonflikt.
Inget hjälpte, jag såg mig därför nödgad att ta till hjälp från mera kunniga sas.
Fläkten kollades också, om den stod för hög eller för lågt eller om den snurrade åt fel håll. Jag bara dör, det var påfrestande för en :devil: amatör som jag är.

Jag får reda på imorgon vad som kan tänkas vara felet, ev så tror man att det är ett så simpelt fel som att min skiva för operativsystemet felar. Återkommer när jag fått meddelande om vad som har gått på tok.
 
Sv: Windows startar inte upp

Dator åter utan att ha blivit åtgärdad, de hittade inte felet, man provade att installera på alla hårddiskar för att utesluta hårddiskproblem. Men resultatet blev det samma, datorn stannade av i installationsförloppet och ville inte fortsätta. Man bytte några slags minneskort, eftersom man trodde att den kunde hålla kvar detta i minnet även om installationen startades om på nytt. Men icke då, hjälpte inte heller.

Nu har jag fått besked att det kan handla om moderkort, ve och fasa eller i ett bättre fall grafikkort. Någon som är kunnig och tror sig veta vad som försiggår, vad gör man, vart vänder man sig, hur ska man gå tillväga för att reda ut detta, eller bör man helt enkelt slänga burken på tippen?:eek::cry:
 
Sv: Windows startar inte upp

Nu för tiden får man ju en burk för inte så dyra pengar, så Jag skulle nog sett mig om efter en ny burk faktiskt..

Även om det går att åtgärda, så lär det ju ta ännu mer tid och det lär förmodligen även kosta lite?
 
Sv: Windows startar inte upp

Iså fall gråter jag blod, teknikern sa så här till mig. Jag är så ledsen att jag inte kunde och fick hjälpa till, det är så sällan jag får en dator med en sån kapacitet i mina händer, den här kan liknas lite vid en Ferrari.:cry:
Ska jag köpa en sådan, lär det inte bli billigt.:cry::crazy::eek:
 
Sv: Windows startar inte upp

Aj, då..

Går det inte att totalt rensa allt och lägga in os etc. på nytt?

Stackare där :crazy: Inte roligt när det klatrar till sig så ordentligt.
 
Sv: Windows startar inte upp

Om jag nu fattar alla tekniska termer korrekt, så är den rensad totalt men vid installation stannar den upp och vägrar fortsätta. Detta skulle då göra att om jag installerar ett nytt moderkort, krävs också ett nytt os eftersom det gamla inte kommer att accepteras. Det os kommer att se datorn som en annan ny dator, sen gäller det att hitta ett moderkort som passar i denna burk och då ligger priset från 800-10000 kr. Jag förmodar att ett passande moderkort till denna dator antagligen inte håller sig i de nedre regionerna prismässigt.:crazy:

Jag får se om jag kan hitta någon mer förstå sig påare innan jag gör något mer drastiskt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 164
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: suisyola
·
C
IT & mobiler Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp