Windows Vista?

Karolajna

Trådstartare
Min dator ska omformateras (antagligen proppad med virus). Och nu håller jag på och funderar lite. Jag har Windows XP på den nu.
Men, måste jag köpa Windows Vista, eller en ny dator, för att få det på datorn? (Datateknisk som få, eller inte :angel: )

Dumförklara mig inte :D
 
Sv: Windows Vista?

hehe tyvärr så kan jag inte hjälpa dig på den punkten däremot kan jag inte förstå varför du ska byta till vista? Vi bytte till XP igen då datorn blev "slöare" av vista=/

Så gå igenom alt innan du byter operativsystem! Vissa datorer fungerar det på och andra inte!
 
Sv: Windows Vista?

För övrigt=) Nej du behöver inte köpa en helt ny dator för att lägga in vista på den=)
 
Sv: Windows Vista?

Min dator ska omformateras (antagligen proppad med virus). Och nu håller jag på och funderar lite. Jag har Windows XP på den nu.
Men, måste jag köpa Windows Vista, eller en ny dator, för att få det på datorn? (Datateknisk som få, eller inte :angel: )

Dumförklara mig inte :D

Har du möjlighet att lägga in XP på nytt så gör det! Vista går att köpa,utan att du behöver köpa en ny dator.

Skillnaden på XP och Vista är enorm. Vista kräver minst 1 GB internminne,allra bäst är det med 2-4 GB.
Få kringuttrustning fungerar med Vista,då tillverkarna inte har kommit med nya drivrutiner,så man kan få "gråa hår" innan man får tex. mobilen att bli kompatibel med datorn.

Så om jag vore du skulle jag lägga in XP igen!
 
Sv: Windows Vista?

Har du möjlighet att lägga in XP på nytt så gör det! Vista går att köpa,utan att du behöver köpa en ny dator.

Skillnaden på XP och Vista är enorm. Vista kräver minst 1 GB internminne,allra bäst är det med 2-4 GB.
Få kringuttrustning fungerar med Vista,då tillverkarna inte har kommit med nya drivrutiner,så man kan få "gråa hår" innan man får tex. mobilen att bli kompatibel med datorn.

Så om jag vore du skulle jag lägga in XP igen!

håller med de föregående taarna att lägg in xp igen om du kan då vista oftast bara slöar ner datorn om den ej har rätt kapacitet..
 
Sv: Windows Vista?

håller med de föregående taarna att lägg in xp igen om du kan då vista oftast bara slöar ner datorn om den ej har rätt kapacitet..

skumt. jag har en skitbillig dator med inte såå mycket minne. typ 2GB intern.. jag har vista och det funkar suuuper med allt! kompitabelt med alla telefoner, förstärkare och kameror.. min dator är racersnabb! :D jag skulle aldrig vilja ha XP nu när jag haft vista. jag tycker vista är mycket bättre på många saker.
man slipper en massa tjaffs runt ikring saker man kopplar in på datorn. vista känner igen dem på en gång även om de är nya och startar upp rätt program på nolltid. den frågar bara vilket program jag vill öppna med och sen känner den igen det. aldrig ahft någe problem med det.

och de mesta man köper idag är ju faktiskt anpassat till vista. och det märks tycker jag.
 
Sv: Windows Vista?

skumt. jag har en skitbillig dator med inte såå mycket minne. typ 2GB intern.. jag har vista och det funkar suuuper med allt! kompitabelt med alla telefoner, förstärkare och kameror.. min dator är racersnabb! :D jag skulle aldrig vilja ha XP nu när jag haft vista. jag tycker vista är mycket bättre på många saker.
man slipper en massa tjaffs runt ikring saker man kopplar in på datorn. vista känner igen dem på en gång även om de är nya och startar upp rätt program på nolltid. den frågar bara vilket program jag vill öppna med och sen känner den igen det. aldrig ahft någe problem med det.

och de mesta man köper idag är ju faktiskt anpassat till vista. och det märks tycker jag.

Meh! Hur har du lyckats med detta? Jag har inte ens lyckats få mikrofonen att fungera så att jag kan skypa med min vista-dator! :cry:
 
Sv: Windows Vista?

Jag körde in Vista i min dator för någon månad sedan, formaterade dock om den och la in Xp igen då vista inte var vad jag ville ha..

Buggar och segt och spelade man så laggade det...

Nu har jag xp och allt fungerar kanon :)

ge vista några år till så.. då kommer jag byta tror jag , men dom har lite att jobba på ännu.
 
Sv: Windows Vista?

Det är ju just det att de nya fungerar, men har du en skrivare sedan innan så är det står chans att du får köpa en ny, och en ny scanner, och en ny tablet och och och :(
 
Sv: Windows Vista?

För mig har Vista fungerat bättre än xp generellt sett, både på jobbet och hemma. Kör x64 enterprise på jobbet, x64 business på en av hemdatorerna och x32 business på andra (och ubuntu/freebsd på trean och fyran). Nu har jag väl oftast ganska ny hårdvara, mjukvara och kringutrustning till datorerna hemma, men även det jag har som har några år på nacken (både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt) har gått fint att använda i Vista, även om jag vid ett några tillfällen fått göra lite fixar (plus att jag fick vänta på en ny drivare utan minnesläcka till grafikkortet och som kom för ett halvår sedan).

Så jag slår definitivt ett slag för att man ska köra Vista åtminstone om man har en någorlunda ny dator och stoppar i ramminne så man når minst 1GB. Förutom problemet med mitt grafikkort på ena hemdatorn har ingen av de vista-datorer jag har installerat både av lite nyare och lite äldre modell (och det är ett gäng) haft problem med hårdvarustöd i större omfattning än jag upplevt med xp. Nu har alla dessa datorer haft ultimate-, enterprise- eller business-versioner av Vista. Så om det inte är så att de billigare Vista-versionerna är betydligt sämre när det gäller stabilitet och hårdvarustöd så ställer jag mig lite frågande till alla dessa "Vista är katastrof"-rapporter som florerar inte minst på detta forum. Att det laggar när man spelar spel eller är allmänt segt har jag inte heller upplevt. Det går spela crysis med riktigt trevliga inställningar på min vista när man stoppat in ett tufft grafikkort i den. Har man en lite mesigare dator kanske man vill stänga av indexeringen (om man kan stå ut med att sökningar går lika cp-segt som i xp), men det har inte jag behövt göra i modern tid (har inte undersökt om det beror på någon uppdatering, snabbare hårddisk eller att indexeringen kräver mindre när (valda delar av) hårddisken väl har indexerats en gång).

Man får förstås lägga lite tid på att lära sig hur det fungerar för det är lite annorlunda än xp. Men när man väl vant sig känns det definitivt som ett nedköp att behöva köra xp. :p
 
Sv: Windows Vista?

Det är ju just det att de nya fungerar, men har du en skrivare sedan innan så är det står chans att du får köpa en ny, och en ny scanner, och en ny tablet och och och :(

Jasså?

Min 3-4 år gamla tablet fungerar finfint hemma (bättre än i xp) och på jobbet skriver jag ut på diverse härken till skrivare från 2005. Scanna och faxa (och skriva ut, naturligtvis) går finfint på morsans gamla all-in-one-skrivare (som är minst 3-4 år). Gammalt ms-tangentbord från slutet av 90-talet med diverse funktionsknappar funkar också bra. Mobilen (köpt 2006 har jag för mig) går också koppla in och synka mot outlook 2007, liksom jag utan problem kan ansluta videokameran (2005), en mackapär för videoredigering (2005), mp3-spelaren (2004) och jag vet inte allt vad det är för bråte jag har... :angel:
 
Sv: Windows Vista?

(Men visst, har man riktigt gamla grejor som inte är så vanliga och som företaget bakom inte längre bryr sig om att supporta så är sannoliketen ganska stor att det inte finns drivare. Och då kommer det troligen heller aldrig komma några, så då får man välja om man antingen vill köra xp för all framtid eller om det är dags att uppdatera sin kringutrustning)
 
Sv: Windows Vista?

Jag har bara nya grejjer i min dator, nytt moderkort, ny processor AMD två kärnig nåt bra (sitter på jobbdatan nu så kan inte kika hur stor..), sen 320GB Sata hårddisk, 2GB Ram samt något grafikkort. Ny nätdel också.. så allt är nytt..

och iaf är ja mer nöjd me XP än Vista men det är väl olika det där också.. sambon byggde också ny dator me quad värre processor, 4GB ram osv. och han bytte också tebax till XP pga. att datan segade ner sig av vista..

Förresten, vi körde Vista ultimate.
 
Sv: Windows Vista?

skumt. jag har laddat ned typ 12 spel som jag har på datan och spelar - dom funkar hur bra som helst. sambon har en dator med XP som kost typ 24 000 och vi kollar hellre film på min (på tv genom datorn) då min får betydligt klarare bild, klarar snabba sekvenser bättre osv.. då kosta min data 4000 ny :D så jag har verkligen en skitdator men den klarar vista utan några som helst problem och det är aldirg nåra som helst problem att lägga in nya program, ansluta olika enheter osv. och det bästa av allt är att den laggar aldrig.

förstår inte hur de kan vara sån skillnad? kan de inte vara att ni har gamla datorer som rä gjorde för XP? min dator som är ny är ju gjord för vista.. kan inte skillnaden ligga där i? att de nya datorerna har nån komponent som inte gamla har?? bara en tanke..

och som sagt jag skulle aldrig i mitt liv vilja ha XP igen efetr att ha vista då jag tycker allt är så himla enkelt med vista. programmet sköter allt själv jämt. med XP är det inte bara å kompla in en ny enhet å så kör programmet av sig själv - uatn då måste du installera eller hämta olika program osv. med vista kopplar jag bara in enheten så körs den.
 
Sv: Windows Vista?

Tja, jag kör ju vista på vår gamla laptop från 2005 med 1GB minne, och det går ju fint även om man lyxar till det med Aero. Så det verkar ju väldigt skumt att det ska vara katastrof på bättre och nyare datorer kan man ju tycka - och dessutom på _alla_ datorer som en del personer haft tillgång till. :) Min 'gamla' dator (med "dualcore", 4GB ram) går helt klart rappare rent generellt med vista - framför allt går det snorfort att starta upp och stänga av, men även söka, bläddra och annat liknande går fortare. Min nya med quadcore och 8GB ram har jag aldrig ens funderat på att installera xp på, så där vet jag inte.

Laptopen däremot går en aning segare med vista, men eftersom jag tycker vista har ett mervärde gentemot xp så får det bli fortsatt vista på den ändå.
 
Sv: Windows Vista?

Generellt går ju XP snabbare på alla maskiner. En logisk förklaring är ju att det tar mindre internminne och disk ;)

Där ett av motiven till att hålla sig till XP. Tillräckligt för mig, samt det faktum att xp har större kompabilitet när det gäller program.
 
Sv: Windows Vista?

Mer diskutrymme och mer ramminne är väl inte alls logiskt likstämmigt med att det går långsammare, eller hur menar du? Att vista kräver mer resurser än xp har nog däremot ingen argumenterat emot.
 
Sv: Windows Vista?

Mer diskutrymme och mer ramminne är väl inte alls logiskt likstämmigt med att det går långsammare, eller hur menar du? Att vista kräver mer resurser än xp har nog däremot ingen argumenterat emot.

Jag menar att hårddisken är den långsammaste delen i datorn. Den största flaskhalsen och ju större windows är, desto mer lär datorn behöva söka på hårddisken.
Nu vet jag ju inte exakt hur Vista fungerar. Men möjligt att den är smartare på att uttnytja internminnet än vad XP är... och kan därmed kompensera det större diskutrymme den tar. Dock slukar den ju mer internminne då också ;)

Naturligtvis tar Vista även mer CPU, men CPU kraft har vi oftast så det räcker och blir över i dagens datorer för vanliga tillämpningar. Sen har jag för mig att Vista är duktigare på att använda processorer med flera kärnor. Varför det är en stor skillnad om du använder exempelvis Dual-core.
 
Sv: Windows Vista?

okej. nä det var bara en tanke - för de flesta som är emot vista har installerat det på sina "gamla" datorer.. så de va därför jag funderade över det.

men generellt sätt så skulle inte jag säga att min dator är nå segare än nån med XP iafl. snarare snabbare. så jag förstår inte varför vista skulle vara så segt. alla datorer med vista tycker jag har varit snabba och bra. laggar inget.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en ny dator med Windows 11 installerat. Nere i högra hörnet på skärmen ser man klockan och dagens datum. Men, håller jag...
Svar
8
· Visningar
651
Senast: Malin_L
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 483
Senast: Avalbane
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
371
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp