Bukefalos 28 år!

Windows XP och spel

aiquen

Trådstartare
Satt och försökte spela ett av mina gamla datorspel men upptäckte tyvärr rätt snart att det inte tycks fungera på den här datorn. Jag frågade då min lillebror som är mer inne på spel än mig, och han förkunnade att EN DEL gamla spel (gjorda för Windows 95, typ) inte fungerar i Windows XP Home Edition? Han berättade också att en av hans kompisar också haft problem med ett gammalt spel men efter att han installerat Windows XP Professional Edition så fungerade spelet utan problem.

Men stämmer det verligen att man ska behöva ha Professional för att kunna köra och använda gamla spel (programvaror), borde det inte fungera med Home Edition också? Någon som vet?
 
Jag har oxå haft problem, även med spel som är utvecklade för W98, men jag har kvar min gamla burk o kör sånna spel i den.

Ingen lösning för dig kanske men det funkar bra för mig.
 
Jag som har XP Pro har åxå strul med gamla spel.
I bland hjälper det att ändra kompabiliteten för exe filen.
 
Det här hjälper väl inte dig, men många jag känner har också problem med att få vissa spel & program att fungera med XP. Själv har jag problem med att spela äldre spel i Windows ME. :smirk: Windows är bara en massa strul. :p

Pappa köpte ny dator + skrivare för ett tag sedan och det har varit stört omöjligt att få skrivaren att fungera. Han har ringt till alla möjliga supporter och försökt få fram vad som är fel, men ingen vet. Nu har jag tagit över skrivaren och den fungerar utmärkt tillsammans med min dator med ME. :smirk:
 
Red Alert skall inte vara några problem inte ens med home edition.

Höger klicka på exe filen i utforskaren.
Välj egenskaper.
Välj kompabiltitet.
Ändra till 95/98.

Prova även att ändra bildskärmen till 256 färger.
 
Okej, tack för tipsen!
Red Alert är visserligen utlånat nu (min lillebrors spel) men jag får kolla om vi får hem det någon gång. :smirk: :)
 
På spelens hemsidor brukar det finnas uppdateringar, bl a för XP! :idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 170
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Rie
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 226
Senast: Anders
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp