Wintec Cair Syntet

F

Frankiiee

Har en fråga här!

Jag har mina funderingar på att köpa Wintec close contact (ska ta ut en sadelprovare ändå) och vill höra av lite erfarna wintec ägare men även andra som har någon nyhet om dom, om dom är bra?

Hur känns synteten jämfört med riktig, härlig läder?
Hur bra är CAIR?
Är dom sköna att sitta i?
Hur bra tycker ni den är för hästen?

Är tacksam för svar!
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Jag är supernöjd med mina! Har en Wintec Isabell Werth dressyr och Wintec Pro Jump till min pojk. De har ju mocka-liknande sits och det är just det jag gillar, ger superbra grepp.
De som är bara konstläder i sitsen tycker jag är lite hala men det tycker jag oftast med vanliga lädersadlar med om de inte är tillräckligt mjuka i skinnet.
Hästen verkar jättenöjd med sadlarna, sitter kanon och väger nästan ingenting.

Lycka till!
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Syntet är syntet och läder är läder. Jag gillar dock syntet, lättskött och håller sig snyggt länge.
CAIR är jättebra tycker jag, många hästar gillar det -dock inte alla- ett stort plus är ju att man slipper omstoppning.
Den enda Wintecen jag inte gillar att sitta i är IWn men det beror nog mer på att jag inte har suttit i den på rätt häst.
Wintec är ett av mina favoritmärken.

Donnan i hopputstyrsel:
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Härligt att höra!

Ja jag har känt på dom och dom är super lätta.
Anpassar dom sig bra efter hästens rygg med cair?
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Hej!
Jag har en wintec cair wide på min häst.
Den passar honom utmärkt, jag sitter som en smäck hehe stadigt :)
Har några år på nacken, men ser som ny ut.
Jag är suuuupernöjd :)
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Man kanske ska ta och köpa en sådan?
i och med att hästen bygger muskler och utvecklas så är det bom-bytbara systemet super bra ju ifall hästen skulle lägga på just där.
CAIR låter också väldigt frestande.
Är det något negativt då som ni upplevt?

Tack för alla svar :laugh:
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Jag har blivit en riktig Wintecnörd och har haft alldeles för många nu. Passar de häst och ryttare så är det verkligen en prisvärd sadel. De är lite olika i sitt bomutförande så en modell kan passa men inte nästa.

Batesvaianten gillade jag inte för den var för bred i midjan, kan haft med hästen att göra också, men den såldes omgående.
Wintecvarianterna är alla smala i midjan. De med moccasäten är sådär tycker jag, jag vill helst kunna röra mig lite mer än man kan i dem. Men det är ju smaksak.

Skillnaden jag har märkt mellan ull och cair är bl.a en del har blivit rörligare med cair och hittils har alla cairmodellerna legat mer stilla än ull.
När man passar in en cair så ska man inte bli orolig om det ser ut som skit, innan luften fördelat om sig så måste man rida i den för att se hur slutresultatet inpassningsmässigt blir.

Det negativa är att de kan knarra lite innan man ridit till dem ibörjan, men det försvinner, och man kan få mersmak det är det värsta av allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Wintec Cair Syntet

Låter jätte bra!
I och med att bommarna är utbytbara så är risken större att dom passar just fler hästar.
CAIR är jag väldigt nyfiken på. Hört att det anpassar sig även bättre tull hästens rygg än ull. Skulle hästens rygg även ändras på något sätt så anpassar den sig lättare, ull hade man väl fått stoppa om?
Ah, Wintec låter som en toppen sadel!

Är dem med mockasäten dyrare?
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Synteten är det egentligen inget fel på (kan dock knarra som sjutton!) men jag är fortfarande misstänksam mot CAIR-systemet. Om det vore så bra att stoppa sadlar med luftkuddar, varför gör inte fler sadeltillverkare det då? Och varför ser man aldrig CAIR hos ekipage som går högre klasser?

Om din häst gillar CAIR så ser jag dock ingen anledning till att inte köpa sadeln - smaken är ju som baken!
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Låter jätte bra!
I och med att bommarna är utbytbara så är risken större att dom passar just fler hästar.
CAIR är jag väldigt nyfiken på. Hört att det anpassar sig även bättre tull hästens rygg än ull. Skulle hästens rygg även ändras på något sätt så anpassar den sig lättare, ull hade man väl fått stoppa om?
Ah, Wintec låter som en toppen sadel!

Är dem med mockasäten dyrare?

Isabell Werth kostar med än ex Pro dressyr, runt 8900 kr ny kostar IW. Pro Jump kostar mer än 500-modellen. Runt 6700 kr kostar Pro ny. Så ja, de med mocka ligger lite högre om man väljer de modellerna! Men jag föredrar iaf de med mockan, gillar greppet. :love:
 
Sv: Wintec Cair Syntet

sen blir den jääätte-hala när det regnar:D

Inte att rekommendera att ha hoppträning i när det regnar iallfall;)

Annars bra sadel OM den passar hästen - passar inte alla hästar som vissa återförsäljare säger. Men det finns det många andra trådar om.
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Kom på en grej till...billigare köpa nytt från Tyskland, det har jag gjort med båda mina och det har blivit nästan 3000 kr billigare/sadel...det kan man leva med! :bow:

Så här ser mina ut med mig i sadeln förvisso:

22865350.jpg


24194313.jpg
 
Sv: Wintec Cair Syntet

De med equesuede blir inte hala av regn så ingen fara där! Jag rider mycket ute med båda mina! :laugh:
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Är Wintec så dyra i Sverige? Oj, det trodde jag aldrig. I USA går en ny Wintec Close Contact för $499. En PRO med CAIR kostar ungefär $700. 500 All Purpose kostar inte mer än ungefär $400, och då brukar läder och sadelgjord ingå. 500 med CAIR går på dryga 50 dollar mer.
 
Sv: Wintec Cair Syntet

OJ visste inte att dom var så dyra ändå!
Har sett dom som ligger på 4900 kr :crazy:
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Kom på en grej till...billigare köpa nytt från Tyskland, det har jag gjort med båda mina och det har blivit nästan 3000 kr billigare/sadel...det kan man leva med! :bow:

Hur beställer man en sadel från Tyskland då? :crazy:
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Beg. finns de i betydligt mkt rimligare priser.

En allround 500 kan du få för 2500kr (perfekt skick)
Hopp 500 ca 3000 kr (då också i bra skick)
Isabell Werth kanske 5500
osv.
 
Sv: Wintec Cair Syntet

e*ay har jag köpt mina genom! Kan även pm:a en sida som jag köpt ifrån direkt med om du är intresserad. Man bör ha lite kunskap i tyska eller kunna översätta på en sida dock för att få allt rätt men brukar inte vara någon fara och så måste man kolla att de verkligen skickar till Sverige och vad det kostar osv. Ena sadeln betalade jag 300 kr i frakt för och den andra endast 100 kr! Hoppsadeln fick jag hem i oktober tror jag det var så det var nyligen. Den är UNDERBAR! :love:

Jo de helt nya som jag köpt kostar såpass. De runt 4900 kr är antingen rea eller en av de billigare modellerna, de kostar däromkring. Men inte IW och Pro Jump iaf hittar man endast begagnat för de priserna här i Sverige.
 
Sv: Wintec Cair Syntet

Ja släng gärna iväg ett pm :D det vore jätte snällt!
 

Liknande trådar

Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 171
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp