Wintec dressyr med cair???

B

Bounty

Jag funderar på att köpa en begagnad Wintec dressyr sadel med cair.
Finns det någon som vet hur det fungerar med omstoppning av sådan sadel..??
Kan alla sadelmakare fixa det eller...??
Vad kostar det att stoppa om en sådan sadel..??
Vad kan hända med sådan stoppning..att all luft pyser ut.. :o

Vill även höra för och nackdelar med en sådan sadel. Så snälla ni som har eller har haft en cair sadel berätta om den!

Laila
 
Jag har också frågat om det där med omstoppning, men tydligen är poängen med Cair att det inte behövs alls.
Bara att rida på som vanligt utan att stoppa om alltså.

Tycker det verkar konstigt... :confused:
 
Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet av dessa sadlar...
:eek:

Laila
 
Tycker det känns som en vanlig sadel när man rider i alla fall. Ingen skillnad för människan i alla fall... kanske det är det för pållen, men men...
 
Jag har precis den sadeln.

Fördelar är att den är lättskött, väger lite, väldigt slittålig, cair ger ju en jämn fördelning från bossorna.

Nackdelar är bland annat att man blir varm i häcken :o
Man kan luras att sadeln sitter bra bara för att man får en jämn anläggningsyta från bossorna. Cair kompenserar INTE att modellen/bommen inte passar.
 
Jag har själv en wintec allroundsadel med ullstoppning sen tidigare till min häst. Så jag vet eller tror i alla fall att sadeln passar..
Det är därför som jag funderar på samma märke fast i dressyrmodellen och eventuellt i cair. För det kan inte bli sämre för hästen i alla fall.
Men jag har fortfarande inte fått kläm på detta med luftstoppningen.. och om alla sadelmakare kan fixa det om luften börjar pysa ut.. :cry:
Fick också höra idag att fästena för stiglädren på dessa sadlar sitter ovanligt långt fram.. därav en dålig sitts??
Någon som kan svara på det..?? :confused:

Laila
 
Luften pyser nog inte ut - och skulle det bli punka kan sadelmakarn lägga in nya luftkuddar. Jag tycker i alla fall inte stigläderinfästningarna sitter konstigt, känns bra. Sadeln är jätteskön att rida i och är lättskött som tusan. Det är bara synd att min inte längre passar min häst :cry:
 
jeg har akkurat kjøpt en wintec 500 dressyr med cair.
Synes ikke stigbøylefestene er langt framme jeg. får veldig bra sits i den jeg iallefall.
 
Jag tror att det är bättre med cair om sadeln passar i övrigt.
Ang stigläderfästena så tycker jag att de sitter ganska normalt.
Det bästa är om du kan filma när du rider i en sådan sadel, då får du se sitsen som den faktiskt är :idea:


En negativ sak med wintec är att sadlarna är luddiga på utsidan av innerkåpan (förstod ni?) Det fastnar mkt hår där samt på kardborrfästena.
 
Sv: Wintec dressyr med cair???

Man stoppar inte om såna sadlar! Det är ju luft i..... :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej allvetande Buke! Erkänner min okunskap om batteri aggregat nu, har alltid bara haft nätdrivna aggregat :o Men vi har ett gammalt...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 402
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp