Wintec Isabelle?

F

furuskär

Läste på produktinfo att Wintec Isabell har sina stigbygelfästen längre bak än på en "vanlig" dressyrsadel. Låter intressant, då borde det vara lättare att få till en lodrät sits :idea:.

Är det ngn som har provat den sadeln och vad är era åsikter? :confused: Märks det ngn skillnad på var stigläderfästet är placerat? Har ridit i bl a en Hector och i den är det mycket lättare att få en lodrät sits än i en vanlig engelsk sadel.
 
Har ridit i en sån ett par gånger, och det enda jag har att säga är att man sitter jäkligt bra i den, men midjan är lite för bred för min smak.
 
Jag har ridit några gånger i en Wintec Isabelle och upplevt den som väldigt bra att sitta i. Jag vet även många som håller med mig.
 
Hm... Tänkte faktiskt inte på det, tyvärr.
Men som sagt, jag tyckte den var rätt skön, och hjälpte mig att sitta rätt hyfsat( ;)), det kanske berodde på att stiglädren är fästa längre bak?
 
jag har en sån. Men får automatiskt skänkel i rätt läge, det är nästan svåt att ha skänkeln fram. Men det är ljuvlig!
 
Har en, aldrig funderat över över stigläderfästena, ska spana. Men det är grymmt skön!
Men sen undrar jag hur man byter koppjärn och ungefär vad det kostar?
 
Ni som har en sån, hur fungerar "mockaimitationen"? Sitter man "fast" i sadeln (på gott & ont)? Och hur ser det ut efter ett tag...?
 
Ett koppjärn går på ca 100 kr har jag för mig. Att byta koppjärnet kan du själv göra på 10 min. Det är bara att skruva upp skruvarna framtill och lirka ut det, sedan är det bara att sätta i det nya.

Ang. stigläderfästena har jag inte funderat på det men sadeln är iaf otroligt skön och det går inte att sitta på något annat vis än rätt i den :)
 
Jag rider helst inte i helskodda i den:p. Ioförsig skönt att slippa dom, billigare och bekvämare med tygskodda!
Jag diggar mocka imititationen, skönt att rida i dessutom är det lättskött!
Älskar sadeln :love: men trodde inte min hade utbytbara koppjärn, den är för smal så jag köpte en annan läder sadel. Men sen så ska jag sälja wintecen bara för att konstatera att den visst går att byta koppjärn på :p.
Så nu vet jag inte om jag ska byta koppjärn och hoppas på att den passar =sälja den andra lädersadeln jag presis köppt. Eller behålla den nya lädersadeln och sälja wintecen :confused: Båda har för och nackdelar!
 
tack!
Hästbiten brukar ju vara ganska dyra. Men dom ligger relativt nära så man kan ta sig dit. Får nog ta mig dit imogon.
 
Ojdå, då hade jag kanske fel om priset. Det var kanske ett kompispris som vi betalade.
Koppjärnen finn iaf att köpa på alla "Riktiga Ridsportbutiker"
 
Näh Hästbiten är faktiskt inte så dyra. Samma sadel på närmsta affären här kostar ex minst 2000kr mer :crazy: Bucas etc har de samma priser på som Hööks. Går rätt ofta där och kollar iom att jag pluggar i Skanstull :)
 
Min kompis som jag delar häst med bor 5 minuters promenad därifrån, så det blir lite för många besök där :crazy:
Men jag tycker dom brukar ligga lite högre på kläder, skor och prylar. Vår sadel är också köpt där, men begagnad :).
 
Visst är den lättare att sitta korrekt i! Mockaimitationen tycker jag är bra mycket snyggare än konstlädret (som ser ut en smula som bilsäte i galon...)

Fast jag kan inte påstå att den var lättare att sitta kvar i, jag både provade och flög ur den i söndags :)

Det som för mig är ett minus är att den (i mitt tycke) är väldigt djup i sitsen.
 
Ja, lite fastare sitter man, jag tycker att det är super då min häst ibland tvärstannar (frisk galopp till tvärstopp ute i skogen, och jag sitter kvar!!). Mockan blir som ny efter en tvätt med borste och Lactacyd-tvål (apoteket - lätt att skölja bort).
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 747
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp