Wobbler hos borzoi

nightcrawler

Trådstartare
Min bästa vän fick ta bort sin 1,5 år gamla borzoi i förrgår. Jättetråkigt, det var en väldigt fin och framförallt en jättego hund. Han hade varit dålig ett tag och veterinären hittade inte vad det var men misstänkte wobbler, dock osäker eftersom det ska ha funnits på 20år och den hunden som hade det sist var dom inte ens säkra på att den faktiskt hade wobbler. Nu till slut så konstaterade man att det var wobbler.

Är det nån här som har lite koll på den sjukdomen? Vet ju att det finns på häst åxå. Hur fungerar det med ärftlighet?
 
Min bästa vän fick ta bort sin 1,5 år gamla borzoi i förrgår. Jättetråkigt, det var en väldigt fin och framförallt en jättego hund. Han hade varit dålig ett tag och veterinären hittade inte vad det var men misstänkte wobbler, dock osäker eftersom det ska ha funnits på 20år och den hunden som hade det sist var dom inte ens säkra på att den faktiskt hade wobbler. Nu till slut så konstaterade man att det var wobbler.

Är det nån här som har lite koll på den sjukdomen? Vet ju att det finns på häst åxå. Hur fungerar det med ärftlighet?
Vad menar du med den fetade delen?

Det finns en viss ärftlighet i wobbler, precis som med sponsylos och liknande. Dobermann är tex mer drabbad än andra raser.
 
Vad menar du med den fetade delen?

Det finns en viss ärftlighet i wobbler, precis som med sponsylos och liknande. Dobermann är tex mer drabbad än andra raser.
Veterinären misstänkte wobbler men var tveksam. Sen konstaterade vet att han hade det.
Dom sa att det var 20 år sen som det var nån borzoi hade det och den sista som skulle ha haft det var dom osäkra på om det verkligen var wobbler. Det skulle vara så gott som borta ur rasen.
 
Det måste väl ha varit under senare delen av 80-talet som tror jag, kennel Jelizastas fick en kull med wobbler, på linjer från kennel Yablonaja.
Hade själv en Borzoi född i den vevan, från kennel Olagus, på just Yablonaja linjer.

Mängder av borzoi födda under 2-3 år på 80-talet röntgades. Däribland mina. Den ena, från kennel Sahejeev hade inga problem.
Den andra, från Olagus hade redan innan fått en kortare episod där han blev i princip förlamad i bakstället. Under bara några dagar.


Min Olagushane visade sig ha trappstegsformation i nackkotorna, vilket precis förklarade hans symptom.

Han fick cortizon men tog det endast under några dagar per år.
När vädret slog om så att det blev lågtryck fick han alltid en släng av det där, 3-4 dagar med cortizon fixade det för den omgången.

I vilket fall som helst, jag tror att det mest var hundarna i den där Jeliztas kullen som hade wobbler.

I slutänden tror jag att dom ansåg att det hela var inte så farligt, det var en sån oerhört låg procentandel av röntgade hundar som visade nåt åt det håller att man lät det bero.

Nu har jag inte haft Borzoi på 20 år och hänger inte med, men har inte hört nåt om Wobbler på Borzoi på senare år


Det finns säkert anlag för det i generna och just den där kullen hos Jeliztas hade väl den stora oturen att vara en kombination som slog ihop de där anlagen rejält så att det manifisterades hos den kullen. Och i den kullen var dom svårt sjuka såvitt jag minns.
Som sagt, det finns nog i generna men jag skulle inte vilja påstå att det är vitt utbrett i rasen. Det dök även upp i en diskussion på en internationell FB grupp för inte så länge sen och det verkade som att ingen i resten av världen hade sett något av det.
Enbart de som varit med länge kom ens ihåg det rabalder som var i Sverige då det begav sig.

Att en Borzoi idag får wobbler är säkerligen inte omöjligt men förmodligen maximal otur och inget som uppfödarna hade kunnat föreställa sig eller förebygga.

Med vetskapen om att en ung Borzoi fått wobbler så kan man ju hoppas att i alla fall den kullen plus föräldrar röntgas, för att få reda på mer.
 
Det måste väl ha varit under senare delen av 80-talet som tror jag, kennel Jelizastas fick en kull med wobbler, på linjer från kennel Yablonaja.
Hade själv en Borzoi född i den vevan, från kennel Olagus, på just Yablonaja linjer.

Mängder av borzoi födda under 2-3 år på 80-talet röntgades. Däribland mina. Den ena, från kennel Sahejeev hade inga problem.
Den andra, från Olagus hade redan innan fått en kortare episod där han blev i princip förlamad i bakstället. Under bara några dagar.


Min Olagushane visade sig ha trappstegsformation i nackkotorna, vilket precis förklarade hans symptom.

Han fick cortizon men tog det endast under några dagar per år.
När vädret slog om så att det blev lågtryck fick han alltid en släng av det där, 3-4 dagar med cortizon fixade det för den omgången.

I vilket fall som helst, jag tror att det mest var hundarna i den där Jeliztas kullen som hade wobbler.

I slutänden tror jag att dom ansåg att det hela var inte så farligt, det var en sån oerhört låg procentandel av röntgade hundar som visade nåt åt det håller att man lät det bero.

Nu har jag inte haft Borzoi på 20 år och hänger inte med, men har inte hört nåt om Wobbler på Borzoi på senare år


Det finns säkert anlag för det i generna och just den där kullen hos Jeliztas hade väl den stora oturen att vara en kombination som slog ihop de där anlagen rejält så att det manifisterades hos den kullen. Och i den kullen var dom svårt sjuka såvitt jag minns.
Som sagt, det finns nog i generna men jag skulle inte vilja påstå att det är vitt utbrett i rasen. Det dök även upp i en diskussion på en internationell FB grupp för inte så länge sen och det verkade som att ingen i resten av världen hade sett något av det.
Enbart de som varit med länge kom ens ihåg det rabalder som var i Sverige då det begav sig.

Att en Borzoi idag får wobbler är säkerligen inte omöjligt men förmodligen maximal otur och inget som uppfödarna hade kunnat föreställa sig eller förebygga.

Med vetskapen om att en ung Borzoi fått wobbler så kan man ju hoppas att i alla fall den kullen plus föräldrar röntgas, för att få reda på mer.
Ska visa kompisen detta. Mycket intressant info. Däremot är jag tveksam till om kullen och föräldrarna kommer att röntgas. Uppfödaren verkar inte vara av den seriösa sorten :meh:
 
Jag har redan hört att det nämnts på olika håll så Borzoi-Ringen vet det säkert också vid det här laget.
Nu finns det väl ingen fastställd nedärvning såvitt jag vet, än mindre något gentest, i alla fall inte för Borzoi.
 
Jag har redan hört att det nämnts på olika håll så Borzoi-Ringen vet det säkert också vid det här laget.
Nu finns det väl ingen fastställd nedärvning såvitt jag vet, än mindre något gentest, i alla fall inte för Borzoi.
Det sitter väl i nacken? Vissa raser röntgar ju höfter regelmässigt, varför inte nacke/rygg?
 
Det sitter väl i nacken? Vissa raser röntgar ju höfter regelmässigt, varför inte nacke/rygg?
Det är alltså något som knappt setts utanför Sveriges gränser vad jag förstår och som hände rejält i en kull på 80-talet.
Många av de svenska Borzoier som föddes, tror det var 88 och 89, nåt sånt, röntgades i den vevan.

Mina 2 bland annat

Och ytterst få befanns ha förändringar som var förknippat med de här. Det bedömdes då alltså vara så sällsynt att man lät saken bero.
Och nu ett par decennium senare dyker det upp ett fall igen.
Men den lilla förekomsten i rasen kan jag mycket väl förstå om det inte finns något intresse för att röntga alla hundar generellt.

Det behöver inte vara specifikt nackkotor som är inblandat heller.

Se
https://myanimals.com/sv/halsa/wobblersyndrom-symtom-behandling/
 
När det gäller vinthundar så hade det varit intressant om fler hade röntgat ryggarna. Ryggar är inte icke-problem hos vinthundar som många gärna vill framhålla, det finns mycket i en rygg, från huvud till svans...


Och då är det alltså många olika diagnoser, som alla härrör från ryggraden på ett eller annat sätt. Men varje diagnos är väl kanske sällsynt, var och en för sig. Och folk vill då inte börja leta efter sånt som inte är ett problem från början.


Och det är sant, bara för att en hund har förändringar jämfört med det normala, så innebär det inte att alla sådana hundar får några problem av det under sin livstid.
Å andra sidan vet vi inte vad som händer i förlängningen om vi fortsätter att avla på det...


Finska kennelklubben har en alldeles utomordenligt graderingsguide, tror den har sitt ursprung i Schweiz eller nåt.

https://www.kennelliitto.fi/lomakkeet/spinal-radiography-and-grading-spinal-changes


Det hade nog inte skadat om fler vinthundar i Sverige röntgade ryggen enligt det finska systemet. Det är väl långt från ett behov av att vara obligatoriskt, men om några börjar röntga, och i synnerhet om dom hittar nåt, så kan det få ringar på vattnet.
Tittar man på Whippet i Finland så ser man att en stor andel av de röntgade hundarna har någon form av avvikelse från det normala, även om de flesta är symptomfria

Blog om finska Whippetryggar del 1

https://kennelepicdreams.blogspot.c...tG7HW4TeMQWM-vpKQ5-lKSz1yRoBz5EotdfSgtK0OgBa0


Del 2


https://kennelepicdreams.blogspot.c...tG7HW4TeMQWM-vpKQ5-lKSz1yRoBz5EotdfSgtK0OgBa0
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 438
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 652
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp