Working dogstadius.

anonymare2

Trådstartare
Hej alla.
Anonymt konto då frågan är lite infekterad i vår hemma klubb.
Vad anser ni om working dogstadius och hennes (och företagets) metoder?

För er som inte är insatt får ni kanske googla men det är alltså ett hundtränings företag med rötter i Umeå.
Grundidén är att sprida kunskap om det dom kallar för social drift hos hundarna och går ut på att få hundar att jobba mer för social belöning och mindre för bollar och godis.

Jag lämnar mina tankar utanför tills vidare för att ge tråden en lite neutral start.
 
Svårt att säga så mycket då personen inte skriver så mycket om träningsmetoderna de förespråkar.

Att ha bra relation och kunna belöna och hantera hunden utan godis/leksaker tycker jag är jätteviktigt, men jag tycker också det är bra att kunna belöna med leksak och godis när det passar. Ju fler belöningsmetoder desto bättre helt enkelt.

Sedan blir jag inte speciellt lockad när det enbart finns bild på schäfer och prat om att träna "resursstarka" hundar. Kom igen när ni lyckas få utmärkt inkallning på en spets, urhund eller vinthund :D
 
Hej alla.
Anonymt konto då frågan är lite infekterad i vår hemma klubb.
Vad anser ni om working dogstadius och hennes (och företagets) metoder?

För er som inte är insatt får ni kanske googla men det är alltså ett hundtränings företag med rötter i Umeå.
Grundidén är att sprida kunskap om det dom kallar för social drift hos hundarna och går ut på att få hundar att jobba mer för social belöning och mindre för bollar och godis.

Jag lämnar mina tankar utanför tills vidare för att ge tråden en lite neutral start.
Av det lilla som står på hemsidan så verkar det vettigt, men jag har inte tränat för dem eller känner någon som gjort det.
 
Sedan blir jag inte speciellt lockad när det enbart finns bild på schäfer och prat om att träna "resursstarka" hundar. Kom igen när ni lyckas få utmärkt inkallning på en spets, urhund eller vinthund :D
Jag förstår att du inte blir lockad - men det är nog bra många mer som har problem med sina resursstarka hundar än med att de inte får inkallning på sin vinthund. De sistnämnda löser det med att inte ha hunden lös bara, den förstnämnda gruppen kan få en massa problem i vardagen.
 
Jag förstår att du inte blir lockad - men det är nog bra många mer som har problem med sina resursstarka hundar än med att de inte får inkallning på sin vinthund. De sistnämnda löser det med att inte ha hunden lös bara, den förstnämnda gruppen kan få en massa problem i vardagen.
Förvisso, men då tänker jag lite "Varför inte bara gå till brukshundklubben?". Det finns ju brukshundklubbar utspridda över hela landet och där lär det finnas många som är proffs på just brukshundar, brukshundskorsningar m.m. Åtminstone här så lockar småföretagen mer de som har sällskapshundar och liknande, men det kanske är olika i olika delar av landet.
 
Förvisso, men då tänker jag lite "Varför inte bara gå till brukshundklubben?". Det finns ju brukshundklubbar utspridda över hela landet och där lär det finnas många som är proffs på just brukshundar, brukshundskorsningar m.m. Åtminstone här så lockar småföretagen mer de som har sällskapshundar och liknande, men det kanske är olika i olika delar av landet.
Många som inte har kunskap om tex skyddsgrenarna på brukshundsklubbarna. Alltså jag älskar SBK men det är ingen av de klubbarna i närheten jag kommer vända mig för att träna IGP med nästa hund kan jag säga.
 
Jag som inte är van eller intresserad av vall och fågelhundar känner att det är inget för mig/ oss. För hundar som mer vill vara ägaren till lags än vad jag är van vid säger jag inget om det är bra eller dåligt.
 
Verkar inte särskilt revolutionerade, det lilla som går att uttyda om filosofin utan de flesta jobbar ju mycket med social belöning som jag vet som tränar hund. Alla duktiga tränare jag tränat för lägger ju fokus på social belöning redan från valpstadiet, typ alla mina belöningar (kamp, godis, leksak mm) har ju även varierande grad av social belöning inbyggt eller som nyttjas.
Att man ska vara tydlig och rättvis är väl ändå grunden i hundträning för de flesta hoppas jag, det väl ingen som vill vara otydlig och orättvis?

Sen kan ju social belöning vara olika effektivt för olika hundar men jag tror absolut att det en bit som verkligen kan boostas upp hos många hundägare/förare istället för att bara trycka en godis i munnen på hunden att lägga till mer engagemang hos föraren.
 
Att man ska vara tydlig och rättvis är väl ändå grunden i hundträning för de flesta hoppas jag, det väl ingen som vill vara otydlig och orättvis?
Det är ju dock det vanligaste problemet i hundträning, att man är inkonsekvent och därmed både otydlig och orättvis mot hunden.

Tycker många träningsmetoder är orättvisa mot hunden men vet att lika många tycker jag har fel så 🤷‍♀️
 
Det är ju dock det vanligaste problemet i hundträning, att man är inkonsekvent och därmed både otydlig och orättvis mot hunden.

Tycker många träningsmetoder är orättvisa mot hunden men vet att lika många tycker jag har fel så 🤷‍♀️

Jag är väl medveten om det men det väl knappast nåt man eftersträvar. Folk överlag är duktiga på att skylla på hunden om det blir fel istället för att fundera över om de själva är otydliga eller gjort nåt som kan missuppfattas. Dock så tror jag inte att nån eftersträvar att vara otydlig och orättvis även om det ändå blir så pga brist på insikt.
Jag är lite osäker på vilka träningsmetoder som syftar på, jag tycker att det kan bli fel oavsett träningsmetod om föraren inte kan se sina egna tillkortakommanden.
 
Det är dock inte en enda person som har företaget, det är minst två och de har även utbildning av instruktörer m.m.
TS skriver "hennes" metoder, det var framför allt det jag gick på. På häst-sidan har jag flera gånger sett att man uppmanas inte diskutera enskilda företag heller, men det står inte särskilt tydligt i reglerna.
Det hade ju eventuellt gått att komma runt genom att diskutera träningsmetoder/social belöning istället för ett specifikt företag.
Själv reagerade jag nog mest på att någon anser det tillräckligt känslig/infekterat för att skapa ett anonymt konto enbart för den här frågan, när man samtidigt vill fokusera på ett namngivet företag.
 
Jag var inne och läst och tycker inte det verkar särskilt revolutionerande eller uppseendeväckande?

Den sociala relationen är ju en av de viktigaste.

Jag kan personligen tycka att de som inte ser värdet i att detaljträna med godis har missat något (för det gör saker förbannat mer enkelt) men det går att träna på annat vis och ändå ha schyssta metoder, vilket jag kan tycka att vissa klickertränare kan i sin tur missa.

Vill du ha en ärlig diskussion TS är det nog bättre att göra en ny trådstart och öppna upp med frågor om olika träningsmetoder så går det att diskutera kring det.
 
Jag har hört en del negativt om företaget. Det var uppe på tapeten att vi skulle boka till vår klubb, men det blev inte av och det är jag nöjd med. Har dock ingen förstahandserfarenhet.
 
Vi har också diskuterat dogstadius då det är blandade signaler från omgivningen.

Det jag sett på sociala medier (har inte varit på kurs/föreläsning själv) så är jag inte imponerad. Gameldags metoder (lite Cesar Millan) som dom hittat på nya benämningar på.
Finns en film dom lagt ut om hundmöten där förespråkas det dels att skälla på hunden i förebyggande syfte så att hunden ska veta att ägaren "har ögat på honom". Dvs ägaren ska gräla på hunden genom hela mötet för att ha nageln I ögat på hunden och hunden blir uppenbart otrygg vilken ägaren också kommenterar. MEN - det funkar ju- hunden stänger av och undviker men gör heller inget utfall.
I samma video visar dom en annan hund där ägaren uppmanas att hålla hunden över nacken och trycka ner den mot backen tills "spisvredet går ner" dvs hunden tvingas ner på backen och hålls där tills den slutar agera mot mötande hund.
Återigen ägarna får råresultat utan köttbullar men till vilket pris (förutom 2500 kr då som en 45min privatlektion kostar)
 
Sedan är det väl inte socialt eller godis. Pysslingen hittar sina dofter i en hög frolic för godisen jag ger - dvs den som har en betydelse vi delar - är mer värd.

Det aktuella företaget har jag inga åsikter om.
 
Sedan är det väl inte socialt eller godis. Pysslingen hittar sina dofter i en hög frolic för godisen jag ger - dvs den som har en betydelse vi delar - är mer värd.

Det aktuella företaget har jag inga åsikter om.
Tänker också att godis och leksaker också kan vara socialt beroende på hur det presenterats från början.
Som exempel så kan min hund sitta timmar i bilen med fri tillgång till bollar och frolic (och alla andra träningsgrejer) utan att bry sig det minsta (nej det är inget intränat hon har bara aldrig varit intresserad av det)
Så fort hon kommer ur bilen och JAG tar med väskan så kan hon plötsligt kunna göra vad som helst för sina belöningar - eftersom jag gör dom levande. När godisen eller bollen är i min hand (eller i min närhet på träningsplanen) så är det något åtråvärt för att hon får min uppmärksamhet (oavsett om det handlar om att få leka eller att träna)
 
Tänker också att godis och leksaker också kan vara socialt beroende på hur det presenterats från början.
Som exempel så kan min hund sitta timmar i bilen med fri tillgång till bollar och frolic (och alla andra träningsgrejer) utan att bry sig det minsta (nej det är inget intränat hon har bara aldrig varit intresserad av det)
Så fort hon kommer ur bilen och JAG tar med väskan så kan hon plötsligt kunna göra vad som helst för sina belöningar - eftersom jag gör dom levande. När godisen eller bollen är i min hand (eller i min närhet på träningsplanen) så är det något åtråvärt för att hon får min uppmärksamhet (oavsett om det handlar om att få leka eller att träna)
Ja precis. Vår ena Greyhound kommer farandes med sin favorit boll och liksom säger "ta den av mig". Jag tar bollen och han ba "ge mig bollen!" jag ger honom bollen och så drar han en runda i full fart.
Så javisst, bollen är hans favorit, men det är viktigt för honom att jag är delaktig i leken han komponerat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp