Wug eller helhals?

Lydia

Trådstartare
Jag sitter och velar vad jag ska köpa för täcke till Ica (får pengar i födelsedagspresent och julklapp av mamma).

Förutsättningarna:
Rätt så varmt i stallet (vet inte grader, men stallet verkar vara isolerat).
Ica har björnpäls nu (har gått på lösdrift utan täcke sen i somras) men ska klippas (helklippning utom benen och ev huvudet), och det är då hon ska täckas.

Hon kommer ha innetäcke inne, och sen ett täcke över när hon går ut.
De är ute ca 7-17, får ett par kilo frukosthö, lunchhö ute, em-hö och kvällshö inne.
Hagarna är platta hagar där det är rätt så "öppet" (stubbåker..), och inget vindskydd/träd eller så.
Hon har ju en del muskelspänningar mm, brukar vara mest i ryggen så hon kommer få gå relativt varmtäckad, så blir nog tjockt innetäcke och så 200 gram över, när det är som kallast nu i vinter och hon är nyklippt.
Klipper pga att hon ska sättas igång, och för att min man är allergisk= han fixar inte om jag drar med mig massa hår hem vid pälsfällning i vår.

Hon har ett amigo innetäcke (150 gram), eller ett Hansbo typ 250-300 gram.
De utetäcken jag har är Rambo Wug Lite 140 (lite stort men storleken mindre verkar för liten), och ett fleecefodrat regntäcke med "vanlig halsskärning".
Har förut haft amigo (som inte riktigt höll tätt) och ett rhino (suveränt! men för litet -130 cm- så sålde det).

Nu funderar jag på antingen rhino wug mediumfodrat, eller rhino wug plus medium (= avtagbar hals).
Rhino Wug medium är nog inte lika stort som rambo wug lite, så det borde sitta perfekt. Amigoinnetäcket är en storlek mindre men sitter lagom som innetäcke (130).

Skulle ni köpa wug eller plus?
Funderar på om jag ska köpa täcket i Sverige eller våga mig på att beställa från typ England. Men nu när jag kollar så verkar man inte tjäna så mkt på att beställa från England så blir nog från Sverige "som vanligt".
 
Sv: Wug eller helhals?

Eftersom din häst är van att gå med sin björnpäls och dessutom har lätt för att få spänningar skulle jag INTE klippa hela hästen.
Jag skulle nöjt mig med någon typ av jakt klippning och bara klippa ca halva hästen.
Även om du klipper hästen kommer hon ändå att fälla sin vinterpäls för att kunna sätta ny.
Och de små rakade stråna brukar vara än värre att få bort än den långa pälsen :devil:
Att bara klippa en del av hästen brukar räcka väääldigt långt.

Hur som haver skulle jag satsa på ett täcke med halvhals, tycker de brukar sitta allra bäst.
 
Sv: Wug eller helhals?

Hur du vill klippa din häst är upp till dig. Jag tycker det är helt onödigt att lägga sig i det - din häst, ditt beslut ;)

Jag har det Rhinotäcket du skriver om, det med avtagbar hals. Det är hur bra som helst. Om du ska klippa hela hästen och eftersom det är en kylig vinter så röstar jag för det.
 
Sv: Wug eller helhals?

tyvärr, måste säga som övriga. Himla kortänkt att helklippa en häst med redan konstaterade muskelspänningar, helklipper du henne tar du bort hela hennes förmåga att själv hushålla med värmen. Varför helklippa en som ska sättas igång - den lär inte ska drypa av svett över rygg länd och kors eller hur?

är det pälsfällningen som är ett problem, helklipp hästen i vår innan den börjar fälla så är problemet löst.

Halvhals är ju super då täckena brukar ligga väldigt bra i bogen, förutsatt att hästen inte är för stor och bred i bogen.
helhals är onödigt, de fryser inte om halsen. Halvhalsen fyller sitt syfte dvs det drar inte in under täcket, om det är det man är rädd för.
 
Sv: Wug eller helhals?

Ang klippning. Jag spårklippte nu och helklipper precis innan fällningen drar igång. På så vis slipper jag oroa mig för spänd rygg, tjocka täcken etc men slipper en aptrött häst hela våren och tusen miljoner hår :)

Sedan röstar jag på halvhals! Önskar Rhino fanns med 100 g som min häst använder allra mest (hela vintern), Californiat sitter inte alls lika bra som Rhino Wug :love:
 
Sv: Wug eller helhals?

Jag har ett wug med 200g foder och ett med 370 g och de är helt super. Sitter oerhört bra om man har en "medel/normalgrov" häst över bogarna, annars kan de lätt bli lite tajt:)

Ett med halvhals tycker jag funkar bra såväl höst och under kallaste vintern för hästen fryser inte om halsen, bara den är varm på kroppen:)
 
Sv: Wug eller helhals?

Jag säger som de andra, verkar vara dumt att göra en helklippning nu, då skulle du ha klippt tidigare.
Till täckesfrågan så skulle jag köpa ett Wug, halovhals, man kommer långt med det!
 
Sv: Wug eller helhals?

Hon har inte tokmycket spänningar, men är inte helt "bra" (det är inte därför hon varit konvalesent nu, hon hade en hovbensfraktur).
Det är inte säkert att jag helklipper nu mitt i vintern, men jag kommer helklippa henne innan vårfällningen iaf. Kan hända att jag sparar en del över rygg och rumpa nu (men det var inte det tråden skulle handla om iaf!).

Hon kommer gå från "bara gått i hage" till att sättas igång, långsamt. Från stått ute till att stå i varmt stall.
Hon kommer inte behöva helklippning, men om jag ska ha häst så får det bli att den ska klippas, eftersom min man inte tål hästar. En långhårig häst är svårare att hålla lika ren som en korthårig också.

Tror att det får bli ett med helhals, för jag har ju det ofodrade rambo wug-et till mildare dagar. Funderar på om det blir ett rhino medium eller ofodrat med liner, men eftersom jag mest kommer ha det som just vintertäcke så blir det nog ett medium. Lite med liner är mkt dyrare eftersom man måste köpa det i "byggsats" (hals, liner, täcke separat, så vitt jag kan se på hemsidorna).
 
Sv: Wug eller helhals?

helhals är onödigt, de fryser inte om halsen.

Skriver man en sådan sak så har man aldrig sett skillnaden på en fryslort med och utan helhals. Det finns inget att tveka på efter att ha sett det på mer än en häst, jo de fryser om halsen och det är som natt och dag om du även täckar halsen. Ett halstäcke är skillnaden mellan att hysteriskt härja omkring nere vid grinden och vilja in flera timmar före intaget jämfört med att lugnt gå och pilla i marken i andra änden av hagen eller stå och sova i en hörna oavsett väder när det är dags för intag. Så jo det finns många hästar som fryser om halsen har flera stycken som uppvisar denna skillnad med och utan hals iofs i snålblåstens skåneland vilket ju kan påverka.
 
Sv: Wug eller helhals?

Tycker också det gör stor skillnad med hals, tror det beror mycket på att det inte drar in under täcket eller på halsen när det blåser.
Man brukar inte heller behöva klippa så ofta om de har hals, det brukar annars vara längst päls där tycker jag.

Jag har förresten ett Rhino plus medium som jag är väldigt nöjd med. Men det är lite litet i storleken. Min ena som brukar ha 140 i HW har 145 i detta och det är lite för litet på min andra som normalt har 145.
Under har hon ett Amigo heavy nu när det är såhär kallt, hon är helklippt och har klarat sig hur bra som helst med det. Nu är här nästan -20 :crazy: så jag hoppas de fortfarande är ok med sina täcken, har inga tjockare...
 
Sv: Wug eller helhals?

Jag sitter och velar vad jag ska köpa för täcke till Ica (får pengar i födelsedagspresent och julklapp av mamma).

Förutsättningarna:
Rätt så varmt i stallet (vet inte grader, men stallet verkar vara isolerat).
Ica har björnpäls nu (har gått på lösdrift utan täcke sen i somras) men ska klippas (helklippning utom benen och ev huvudet), och det är då hon ska täckas.

Hon kommer ha innetäcke inne, och sen ett täcke över när hon går ut.
De är ute ca 7-17, får ett par kilo frukosthö, lunchhö ute, em-hö och kvällshö inne.
Hagarna är platta hagar där det är rätt så "öppet" (stubbåker..), och inget vindskydd/träd eller så.
Hon har ju en del muskelspänningar mm, brukar vara mest i ryggen så hon kommer få gå relativt varmtäckad, så blir nog tjockt innetäcke och så 200 gram över, när det är som kallast nu i vinter och hon är nyklippt.
Klipper pga att hon ska sättas igång, och för att min man är allergisk= han fixar inte om jag drar med mig massa hår hem vid pälsfällning i vår.

Hon har ett amigo innetäcke (150 gram), eller ett Hansbo typ 250-300 gram.
De utetäcken jag har är Rambo Wug Lite 140 (lite stort men storleken mindre verkar för liten), och ett fleecefodrat regntäcke med "vanlig halsskärning".
Har förut haft amigo (som inte riktigt höll tätt) och ett rhino (suveränt! men för litet -130 cm- så sålde det).

Nu funderar jag på antingen rhino wug mediumfodrat, eller rhino wug plus medium (= avtagbar hals).
Rhino Wug medium är nog inte lika stort som rambo wug lite, så det borde sitta perfekt. Amigoinnetäcket är en storlek mindre men sitter lagom som innetäcke (130).

Skulle ni köpa wug eller plus?
Funderar på om jag ska köpa täcket i Sverige eller våga mig på att beställa från typ England. Men nu när jag kollar så verkar man inte tjäna så mkt på att beställa från England så blir nog från Sverige "som vanligt".

Jag tycker det beror på vilken typ av hals hästen har. Maffig hals => Avtagbar hals. Wugen kan jag tänka mig sliter mycket på manen och den avtagbara verkar mycket rymligare. Jag skulle nog valt avtagbar hals i vilket fall som.
 
Sv: Wug eller helhals?

Jag har haft många Wug täcken och det sliter inte alls på manen, snarare har det slitit mer på manen med hel hals (särskilt sådana som är avtagbara!) Det funkar inte alls på min häst.

kl
Sen upplever jag halsarna på HW täckena som väldigt tajta samt att de lämnar ganska rejäl glipa mellan bogen och själva halstäcket(om någon förstår vad jag menar:D)

Gillar isf Bucas och Shires halsar bättre eftersom de är mer rymliga utan att sitta dåligt:)
 
Sv: Wug eller helhals?

Jag har haft många Wug täcken och det sliter inte alls på manen, snarare har det slitit mer på manen med hel hals (särskilt sådana som är avtagbara!) Det funkar inte alls på min häst.

kl
Sen upplever jag halsarna på HW täckena som väldigt tajta samt att de lämnar ganska rejäl glipa mellan bogen och själva halstäcket(om någon förstår vad jag menar:D)

Gillar isf Bucas och Shires halsar bättre eftersom de är mer rymliga utan att sitta dåligt:)

Jaha, där ser man :)
Helt tvärt om mot min häst.
 
Sv: Wug eller helhals?

Skriver man en sådan sak så har man aldrig sett skillnaden på en fryslort med och utan helhals. Det finns inget att tveka på efter att ha sett det på mer än en häst, jo de fryser om halsen och det är som natt och dag om du även täckar halsen. Ett halstäcke är skillnaden mellan att hysteriskt härja omkring nere vid grinden och vilja in flera timmar före intaget jämfört med att lugnt gå och pilla i marken i andra änden av hagen eller stå och sova i en hörna oavsett väder när det är dags för intag. Så jo det finns många hästar som fryser om halsen har flera stycken som uppvisar denna skillnad med och utan hals iofs i snålblåstens skåneland vilket ju kan påverka.

Mina har aldrig frusit en dag i sitt liv oavsett köld eller nederbörd, utan hals. Jag tror det har mer att göra med att det isåfall hindrar att det drar in på kroppen på hästen, än att det är själva halsen de fryser om. Därav min kommentar att halvhals är en utmärkt lösning.
 
Sv: Wug eller helhals?

Mina har aldrig frusit en dag i sitt liv oavsett köld eller nederbörd, utan hals. Jag tror det har mer att göra med att det isåfall hindrar att det drar in på kroppen på hästen, än att det är själva halsen de fryser om. Därav min kommentar att halvhals är en utmärkt lösning.

Nu är det dock halvhals som de haft när de betett sig så.

Kan du själv komma på en enda rimlig förklaring till varför de skulle frysa mindre om halsen än om övriga delen av huden ? Huden funkar likadant över hela hästen de har ju liksom ingen annan hud på halsen jämfört med kroppen...

Man ser också klart en skillnad som nämndes ovan är hästen klippt på halsen och går ute utan helhals växer pälsen snabbt ut igen för att skydda, har den däremot helhals så växer inte pälsen ut utan förblir kortklippt hela vintern. Bara det talar sitt tydliga språk.
 
Sv: Wug eller helhals?

japp det finns en helt logisk förklaring att de inte fryser särskilt mycket om halsen och det är att de helt enkelt inte har några större blodkärl i större mängd där. finns många mätningar och mycket läsning om just detta, dvs var de primära ställena på hästens kropp där värme avges är belägna, till dessa hör inte halsen.

utöver detta har jag haft hästar i 35 års tid och klippt flertalet, och jag har inte varit med om att pälsen växer ut mer på halsen än på andra ställen. Har filtklippta hästar där hela halsen är klippt och halva hästens undersida - ingen skillnad på pälsutväxt på halsen ö.h.t, snarare är det väl isåfall magen som blir luddig snabbare om man ska jämföra i detalj.

att det finns undantag tvivlar jag inte på en sekund, men din redogörelse är för den skull inte standard alls, långt därifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Wug eller helhals?

Lite anmält om halsdisskusionen:

Måste säga ang halstäcke: Jag tycker det lite fel att med säkerhet fastslå att det inte behövs. Jag vet att det finns "forskningsrapporter" osv som säger att det inte behövs, men lyssna på HÄSTEN och inget annat säger jag.

Jag har själv lyssnat på forskning om att de ej skulle behöva hals och blev förtvivlad över att min häst skakade av köld i lätt blåst i plusgrader, påbylsad med tjocka täcken och knappt ville va ute i hagen alls...då med halvhals.
Testade helhals och det blev en annan häst. Klarar regn och blåst och då behövs inte lika tjocka täcken på resten av kroppen heller...
Och jag vill att min häst är avslappnad och har en trevlig dag i hagen istället för att stå och spänna sig vid grinden och vilja gå in.

Dessutom, när halsen är klippt måste ju halsmusklerna iaf kylas ner utan täcken? Och muskler ska väl inte kylas ner...

TS: Hade det vart min häst hade jag valt helhals, känns som ett säkert kort.
 
Sv: Wug eller helhals?

vem har sagt att det med säkerhet, undantagslöst aldrig behövs?

faktum kvarstår: hästen släpper ut oerhört lite värme via halsen. den släpper ut betydligt mer via magen, men magplattorna kom aldrig riktigt i ropet trots att det dök upp i försäljnings marknaden för 10 år sen, så etablerade de sig aldrig riktigt.

som jag skrivit tidigare: självklart finns det nyanser. Men faktum kvarstår: rent fysiskt, och generellt, så släpper den ut mkt lite värme via halsen, och är den varm på de primära värme utsöndrings ställena, dvs rygg, länd och kors, håller den värmen mycket bra.

skåne väder tror jag kan vara en stor faktor till "undantag från regeln". nederbörd och blåst samt fukt i kombination, är etablerat den faktor som hästen har minst motståndskraft mot vädrets vindar i - mkt sämre än i 20 graders kallare väder med klar torr luft och vindstilla.

så som sagt: det behöver inte startas ngt krig här ang. ditten och datten och vad som är bäst. fysiken och var hästen primärt reglerar sin värme kvarstår, detta propsar jag på att påpeka i det syfte att mindre insatta och mindre vana ang. att bedöma hur hästar fryser eller är för varma, vilket som, tyvärr fortfarande är alltför vanliga, och i den ekvationen parat med hur hästen fysiskt generellt fungerar, så är det inte standard eller vanlig praxis att det är halsen som i första hand behöver skyddas för att hålla hästen varm.

direkt fråga till dig: vilka stora muskelgrupper anser du vara i fara att bli primärt och fatalt nedkylda när det gäller halsen?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 359
Senast: Camigween
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 193
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: HannaZ
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp