Bukefalos 28 år!

X-bent åring?

Maja_Kandi

Trådstartare
Min åring, idag ca nio månader gammal, har plötsligt blivit x-bent! :crazy: Han föddes med hängande knän, vilket har rätat ut sig jättefint, och han är nu alldeles rak och fin i benen. Men däremot har han plötsligt gått och blivit x-bent!? Är det någon annan som varit med om detta? Isf, hur löste det sig?
Jag slänger med några bilder som jämförelser. Har dock inga exakt framifrån, men det syns rätt bra ändå.

En från betet i somras, rak och fin.
22280227.jpg


En bild från oktober, också rak och fin.
24396724.jpg


En bild från igår när jag tog in dem inför ridturen. Dålig bild dock, men det syns.
26440020.jpg


Jag skäms verkligen för att jag inte märkt det, men jag antar att man blir både blind och blåögd när det gäller ens egen underbaring. Det var itne förrän en kompis påpekade det som jag ens uppmärksammade det. Har ringt kliniken och ska in på röntgen på måndag (9/3), sen får vi se. Men är det någon annan som vart med om liknande "fall"? :confused:
Jag har funderat på om det kan hänga ihop med att han hängde lite i början, om senorna numera inte hänger med åt andra hållet eller så. Men jag har faktiskt ingen aning om vad det kan bero på. Tacksam för svar!
 
Sv: X-bent åring?

Snedverkad med för höga utsidor?

Höger fram ser ut att vara rätt rakt fram till kotan där det bryter av, vf ser ut att bryta av från undersida knä.
 
Sv: X-bent åring?

Det kan vara en möjlighet! Ska ta ett snack med min hovslagare och se om hon kan komma på besök inom de närmaste dagarna..
 
Sv: X-bent åring?

Jag skulle kontakta en duktig vetrinär omedelbart och be om hjälp hur man åtgärdar detta.Jag vet att benställningsfel kan fixas så vänta inte för länge..Då är det försent...
 
Sv: X-bent åring?

Jag tycker nästan att den ser lite sned ut i knäet redan på första bilden. Kanske bara det att det nu syns mer och mer när den växer. Har du utbildad hovslagare? H*n borde ju ha sett att det var på gång och fört en dialog om det åtminstone.
 
Sv: X-bent åring?

Jag kan hålla med dig där. På första bilden som föl ser den utåtvriden ut från hö kota men vänsterbenet ser relativt rakt ut. På bild nr 2 ser jag inget på kotan men vänsterbenet bryter ut vid knäet. Och på bild 3 ser man båda två.

Har inte hovslagaren sagt något? Det kanske är läge att byta hovslagare?
 
Sv: X-bent åring?

Tack för alla svar! :bow:

Jag har en hovslagare som är utbildad, men det var för lääänge sen. Hon påpekade när han var mindre att vi skulle verka lite oftare för att motverka nånting. Men jag min okunniga skalle förstod väl inte riktigt vad hon menade. Han är verkad regelbundet och hon har inte sagt nåt mer, så jag har bara antagit att det har varit bra. Mitt första föl också så jag är helt grön på detta område.. Hon kommer ut till stallet ikväll och kollar på honom, det var ändå dags för verkning. Det dumma med det är att det är nästan en och en halv meter snö här, så det spelar ingen roll hur han verkad, han kan ändå stå hur han vill eftersom att underlaget är så pass mjukt.. :cry: Men jag hoppas hon har något bra att komma med, så att vi får bukt med det.. Han sliter hovarna så ojämnt också så det kanske ser lite värre ut än vad det är. Ska passa på att ta lite bilder på sötsaken också så får ni se lite bättre.

Tack igen för alla svar! :bow:
 
Sv: X-bent åring?

En till bild från samma dag som den sista längst upp. Syns betydligt bättre här, hade inte sett att jag hade den här.

26475436.jpg


Som sagt blir det mer kort från kvällens hovslagarbesök..
 
Sv: X-bent åring?

Jag undrar om du har möjlighet att få hjälp med verkningen hos en välrenommerad hovslagare stationerad på klinik? Hästen är verkligen skev och jag blir orolig för hållbarheten om du inte får riktigt kunnig hjälp.:crazy:
 
Sv: X-bent åring?

Om jag vore du skulle jag faktiskt byta hovslagare.
En duktig hovslagare hade set och åtgärdat problemet redan från början.
Jag tycker inte att benen ser raka och fina ut på någon av bilderna, bara det att det är så extremt nu att det inte syns lika tydligt på de första..

Prata med dem på kliniken. De borde väl ha en väl utbildad hovslagare som skulle kunna ta sig an din häst (Om det inte är "för sent"..)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 733
Senast: alazzi
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 836
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Detta är väl ett så kallat "ilandsproblem" och många kommer noga tycka jag är lite löjlig nu.... För ett tag sen när jag, min syster...
2
Svar
30
· Visningar
4 327
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp