X-galoppör

miamedium

Trådstartare
Jag har en x galopp häst.. Jag själv har skolat om mig från travlivet till ridning.. så jag har inte all kunskap så tips och råd tas gärna emot utan spydigheter eller kränkningar. Jag vill lära henne hoppa efter en incident (den vi var och red samman med drog iväg och vi kom efter för vi var inte beredd på det och som min häst var första gången i skogen var hon på spänn ändå och fick då separationsångest då andra hästen försvann bakom skogsdungen) som sluta med hon var vättskrämd för en gren som låg över en stig- hon fatta helt enkelt inte att hon skulle gå över den utan stegra och slängde sig bakåt- stegra igen som hon fick buskage i rumpen, hon stod där skärrad och jag släppte efter på tyglarna o försökte tala lugnt med henne och krama pyttelite med benet o hon stegra jag tappade ena stigbygeln, jag beslöt mig då att ta ur andra foten o glida av henne men precis då jag var på väg av gjorde hon rodeohopp och jag flög av i farten och hon drog iväg- dock inte långt och ingen skada sig!
Men efter det (ca 2 månader senare) har jag försökt henne med bommar- lade jag något i kryss plöjer hon genom. Men så tog jag en mindre stock så hon är tvungen att lyfta på fötterna och det har hon börjat göra bra utom då hon tror sig kunna sova över stocken för då snubblar hon..
Hur får jag henne att hoppa över- och inte snubbla, plöja genom som hon gör? Hur väcker man detta till liv?
 
Löshoppning är mycket bra för fullblod, så de lär sig att hålla koll på sina egna ben. Ofta kan det vara ett problem att de lägger in ett långt näst sista galoppsprång, som förstör distansen. De nemethy har många bomövningar som är bra, men när det gäller känsliga hästar och bommar får man vara noga med att göra det enkelt för hästen i början. Om de inte reder ut övningen blir de ofta ännu mer spända och plogar värre genom hindren.
Ett vanligt problem är att galoppen är väldigt stor och att hästen ännu inte har styrkan att hålla ihop sig själv som den behöver för att kunna taxera på hindret. När det är så brukar jag hoppa ur trav fram tills att hästen orkar med sig, så att man inte bygger in spänning och osäkerhet (vilket lätt uppkommer när man ställer hästen inför en uppgift den inte kan lösa).
Det sämsta är att rida på ett fullblod utifrån. Då är du snart en kandidat för VM i längdhopp...
 
Jag har en x galopp häst.. Jag själv har skolat om mig från travlivet till ridning.. så jag har inte all kunskap så tips och råd tas gärna emot utan spydigheter eller kränkningar. Jag vill lära henne hoppa efter en incident (den vi var och red samman med drog iväg och vi kom efter för vi var inte beredd på det och som min häst var första gången i skogen var hon på spänn ändå och fick då separationsångest då andra hästen försvann bakom skogsdungen) som sluta med hon var vättskrämd för en gren som låg över en stig- hon fatta helt enkelt inte att hon skulle gå över den utan stegra och slängde sig bakåt- stegra igen som hon fick buskage i rumpen, hon stod där skärrad och jag släppte efter på tyglarna o försökte tala lugnt med henne och krama pyttelite med benet o hon stegra jag tappade ena stigbygeln, jag beslöt mig då att ta ur andra foten o glida av henne men precis då jag var på väg av gjorde hon rodeohopp och jag flög av i farten och hon drog iväg- dock inte långt och ingen skada sig!
Men efter det (ca 2 månader senare) har jag försökt henne med bommar- lade jag något i kryss plöjer hon genom. Men så tog jag en mindre stock så hon är tvungen att lyfta på fötterna och det har hon börjat göra bra utom då hon tror sig kunna sova över stocken för då snubblar hon..
Hur får jag henne att hoppa över- och inte snubbla, plöja genom som hon gör? Hur väcker man detta till liv?
Med risk för att låta spydig men det låter inte alls som den optimala hästen för dig. Det låter farligt för både dig och hästen. Om du själv är nybörjare i ridning ska du ha en gammal trygg häst som du själv kan lära dig av och inte en fd galoppör som är något av det svåraste mankan ge sig på.
 
Jag vill inte heller låta elak men är man lite ny i rdning och allt inte sitter som sten i huvudet på en ska man nog ha en enklare häst.
Tog mig själv an en för svår häst som första häst, dock pga skada fick hon tas bort.
Köpte en annan mer skogsmulle som inte exploderar för ett löv som trillar av trädet. Även om jag älskade min stora svarta önkar jag att jag hade haft gamlingen först. Det bara är så mycker roligare med en häst som passar kunskapen man har, kan slappna av och sitta och halvsova på ridturen och häst går på autopiloten. Och slippa sitta på helspänn ''Nu smäller det snart''.

Det låter verkligen som hästen behöver genomjobbas, bygga muskler osv för att hoppa. Tränare lär behövas till både dig och hästen, för grundrining osv och inte bara gå på hoppningen direkt.
 
Jag själv har skolat om mig från travlivet till ridning.. så jag har inte all kunskap så tips och råd tas gärna emot....

Det finns ingen av oss som har all kunskap och det är därför det finns tränare. Om man inte själv vet hur man ska lösa ett problem så tar man helt enkelt hjälp av någon som kan visa hur man gör. Jag skulle aldrig vara där jag är idag utan hjälp av både min dressyrtränare och min hopptränare så det är helt enkelt mitt allra bästa tips. :)
 
* Skaffa tränare.
* Löshoppning är guld, låga hinder med hjälpbom. Travhinder går utmärkt.
* Longera/tömkör över bomserier.
* Sänk tempot lite, hellre skritt och travbommar/cavaletti först så att hon fattar grejen. Sedan galoppbommar/cavaletti.

Hon ska ju ära sig att taxera och tänka, inte bara lära sig att kasta sig över hinder. :) Just cavaletti är, när hon har kommit såpass långt, ett jättebra sätt att stärka upp henne, och hjälpa henne att öva på ex kort galopp och på att ha lite koll på fötterna. Ofta när de mest gått löp så är de inte vana vid att behöva se sig för - de springer ju i princip bara rakt fram på platt mark större delen av tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp