X-vid hoppsadel

D

_Dieldi_

Det är så att jag tänkte börja hoppa min lilla fröken litegrann nu framåt våren, och jag känner att jag verkligen inte har lust att hoppa i en dressyrsadel.. :smirk:
Vill helst inte lägga ut så mkt pengar på den (kanske 3000 kronor och neråt) då jag räknar med att hoppa, kanske en-två ggr i månaden bara.
Tänkte då i första hand på en syntetsadel, men då uppkommer ju problemet med hennes rygg som drar bortåt 105-110 grader i bomvidd.
Griffinsadlarna ligger verkligen JÄTTEBRA på henne (tänkte närmast på Cob Dressyr, och vanliga dressyr passade innan hon fick för sig att vidga sig). Frågan är bara om dom har nån hoppsadel i X-vid... :smirk:
Annars tänkte jag kanske på Maxam Cob (allround), någon som har erfarenhet av en sån?
Wintec passar inte alls, har testat både en Isabell Werth (låg förkastligt, letar ny dressyrsadel också egentligen, eller ja..har bestämt mig för en Griffin Cob Dressyr) och en Wintec 500 GP, båda låg lika illa :(

Så, kom med förslag :)

Sammanfattningsvis söker jag alltså en hopp/allroundsadel som
- har X-vid bomvidd (minst 105 grader åtminstone)
- gärna syntet (eller ja, min budget tillåter inte dyrare :D)
- maxpris runt 3000 kronor
 
Om griffin passar gå in på deras hemsida och kolla vilka modeller och storlekar som finns. Har hört här tidigare att hööks kan ta hem det du vill.

Sök på Thorowgood så hittar du dom och även en storleksmall så du kan välja rätt bom.
 
Jag har redan kollat där, och den enda sadel jag funnit lämplig är precis som det står ovan, Maxam Cob GP. Därför undrade jag just huruvida någon hade positiva och/eller negativa erfarenheter av den.
 
Jag har en Lewa som jag använder nu, den är väl okej och så, även om jag själv flyger som en vante i den :smirk:

Hittar jag ingen annan är jag väl 'dömd' till att hoppa i denna sadel ändå, hur ogärna jag än vill....
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 620
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
896
Utrustning Letar lite löst efter sadel åt min häst, han är av cob typ och ligger på ca 105 grader när han är i full kondition, nu ligger han på ca...
Svar
5
· Visningar
2 453
Senast: DrT
·
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 052
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp