Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

K

Kimz0r

Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan.

I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är bra men Vista krånglar konstant. Det största problemet är anslutningen till internet: 5-15 minuter kan jag surfa (trådlöst) innan anslutningen bara lägger av (men FTP-programmet kan jag fortsätta använda en stund till efter att webbläsarna lagt av). Efter att ha ändrat några värden i registret fungerade det lite bättre, men långt ifrån bra och definitivt inte acceptabelt. Vidare händer det dagligen att program slutar svara av ingen synbar anledning alls.

Jag har en CD med XP, dock inte i "original från Microsoft" utan den följde med min gamla Dell-laptop och har Dell-logga tryckt på. Naturligvis tillåter inte Vista att jag installerar XP ("Installera XP"-alternativet är inte klickbart i skivans startdialog), och jag är inte säker på att skivan fungerar som en "riktig" XP-skiva om jag formaterar om datorn och försöker installera från skivan. Men det borde den väl göra, eller? Hur gör jag i sådana fall/vilken programvara är enklast att använda för att formatera hårddisken och installera XP? (Keep It Simple and Stupid: Det är lätt sex-sju år sedan jag sist gjorde det här - jag har glömt massor och utvecklingen har ju gått framåt).

Eller ska jag bara krypa till korset och göra det enkelt för mig och köpa Windows 7? Är internetanslutningsproblemet (som jag vet är jättevanligt i Vista) löst i 7? Hur är 7 jämfört med Vista och XP?
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Låter mer som att Vista-installationen är fubar än något inherently wrong med Vista i sig som ställer till det. (Vad är det för vanligt problem med internetanslutning för övrigt? Vet Vista har en flagga satt i sina DHCP-requests som en del *nix-servers inte gillar och därmed kastar bort paketen, men det löses enkelt med en register-ändring)

Men oavsett, skulle föreslå Windows 7 i så fall. XP är utdaterat och om du inte har ett antal program som verkligen inte fungerar på annat än gamla XP (jag har ett enda: ett 16-bitars DOS-program som jag nu kör i en virtuell maskin med Windows 98) är förbättringarna i Vista/7 definitivt värt det.

Om du ändå bestämt dig för att blåsa maskinen och köra något anant kan du ju testa trial-versionen av Windows 7 först, och se om problemen kvarstår. Och om du köpte den i somras, du råkar inte ha tillgång till fri uppgradering till 7 genom tillverkaren?
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Jag googlade efter datorinköpet och det var sida upp och sida ned med anslutningsproblem med Vista, varför jag drog slutsatsen att det i varje fall inte var ett okänt problem. "Flaggningen" känner jag till och det är den jag ändrat, med marginell förbättring som resultat. Ö.h.t. är Vista inte direkt kritikerrosat.

Men ja, det är sannolikt installationen det är fel på för det har varit åt helvete från dag ett och det blir inte bättre. Bara idag har jag startat om datorn säkert tio-femton gånger. (Det är inte den dator jag huvudsakligen använder, så jag har överlevt, men just nu behöver jag internetanslutning och funktion på just Vistadatorn och jag blir vansinnig!)

"Fri" uppgradering har jag tillgång till, men frakten måste jag betala oavsett och när jag går igenom beställningsproceduren får jag inte reda på vad den kommer att gå på = ingen beställning. :devil:
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

"Last day that upgrade order requests for the Windows® 7 Upgrade Program can be placed: February 28, 2010" :devil:
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

(Detta är inte riktigt mitt område, så Stalker får gärna rätta mitt inlägg om så behövs :) )
Är internetanslutningsproblemet (som jag vet är jättevanligt i Vista) löst i 7? Hur är 7 jämfört med Vista och XP?

Nja, jag installerade Windows 7 Enterprise på min nya dator någon gång i december, men hade stora problem med att lite större nedladdningar (> 100MB) stannade någonstans mitt i filhämtningen. Via Firefox hoppade nedladdningen dock snällt igång igenom om man pausade och startade filhämtningen igen. Hursom bytte jag till XP, men hade under de dagarna jag testat Win7 blivit så fäst vid operativsystemet att jag beslutade mig för att leva med nedladdningsproblemen. Jag misstänker dock att något fixats till genom någon Windowsuppdatering eftersom jag på sistone inte märkt av några större problem med nedladdningar, såvida jag inte smackade på 6 nedladdningar om ca 650MB samtidigt, då stannade oftast två av dessa. Men sedan jag testade detta(Windows 7 Auto Tuning) verkar problemen ha försvunnit helt *peppar, peppar*, så vår stackars gamla router klarar antagligen inte av det här med "Receive Window Auto-Tuning", antar jag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Jag laddar sällan ned stora filer (längre) så det kan jag leva med. Så länge jag kan lyssna på/rippa från Spotify, surfa på nätet, up-/downloada bilder, redigera bilder (Photoshop) och sköta min hemsida (Notepad + FileZilla) är jag nöjd.
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Hm, det blev nog problem redan vid något mindre filer än 100MB förresten. Frustrationen var som värst när det var dags att ladda ned alla programvaror som skulle installeras på den nya datorn, iaf :)
Kan inte minnas några större problem med Spotify dock :)
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Programvarorna ligger redo på min externa hårddisk. ;)
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Jo, nedladdningarna hade ju gått lika bra att göras från den gamla datorn och installeras via nätverket eller externa hårddisken. Jag blev mest frustrerad på grund av att något inte funkade som det skulle :)
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Nu har jag beställt Windows 7. :D
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Woho! Du kommer antagligen älska både funktionalitet och utseende :)
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Är det lika funktionellt som XP (kan vara under rätt förutsättningar) och lika snyggt som Vista och kommer jag definitivt att bli nöjd.
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

*KL*
Nu kommer jag iofs litet sent in i den här tråden, men... :)
I hemmahushållet finns just nu fyra maskiner med XP, två med Vista och min senaste jobblaptop har Win7. Föga förvånande tycker jag, som är den som står med Svarte Petter så fort en hemmaburk krånglar, betydligt bättre om XP än Vista. Men i jämförelsen med 7 är valet inte självklart. Utseendet sk*ter jag totalt i, vill man vältra sig i 3D-orgier och flashiga toningar redan i OS:et så kör man väl Mac antar jag... ;) Men funktionaliteten är viktig för mig.
Om de enda applikationsmjukvarorna man använder kommer från MS och Adobe, alltså en miljö som kanske 95% av alla hemmaanvändare har, så tror jag att 7 är riktigt bra, och möjligen överlägset XP. Fast säker är jag inte, har inte sett några tunga fördelar i praktiken.
Om man däremot använder datorn till något mer än att surfa, skriva och lyssna på musik, så är det bara att konstatera att världen (läs: övriga mjukvarutillverkare) inte riktigt är redo för 7 än. Jag har 5-6 olika applikationer från olika tillverkare, som alla är vitala för mitt jobb men som inte trivs under 7. Och virtual-XP ändrar inte på det; den virtuella miljön är alltför virtuell och därtill bökig imho.
Så jag kommer väldigt snart att nedgradera jobbdatorn till XP, helt enkelt för att kunna använda den. :grin:
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Är de där vitala programvarorna hemligstämplade eller får man fråga vilka de är? :)
Appropå det hade jag lite bök med ett program som slutade uppdateras för åratal sedan, men det verkade fungera att installera genom att pilla lite i kompatibilitetsläget som tur var :)

EDIT: (jag menar givetvis inte att du inte har testat, utan var mer riktat till vem-som-helst som uppgraderar operativsystemet)
 
Senast ändrad:
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Är de där vitala programvarorna hemligstämplade eller får man fråga vilka de är? :)
Nej då, helt öppna grejor. :)
Till att börja med är det Digidesign ProTools och Sony SoundForge (SoundForge sägs skall fixa Win7 i senaste uppdateringen, har inte testat än), sedan Shure Wireless Workbench, d&b R1, d&b R10, Bose Modeler, SIA/EAW SmaartLive (iaf min version), drivisar för M-Audio ProFire 610 och Fast Track Pro, och drivisar till ett Peak CANbus interface och till några andra speciella prylar. Allt har med ljudteknik att göra.
Visserligen har jag gott hopp om att det mesta, kanske allt, kommer att lösa sig innan sommaren, men jag har ändå en känsla av att jag kommer att bespara mig en del onödig magsyra om jag stannar i XP åtminstone tills i höst. Vet jag att grejorna funkar i XP har jag inte lust att lägga tid på att tweaka Win7 för att kanske få saker att funka. Jag behöver ju inte Win7 - if it's not broken, don't fix it... :)
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Jag har själv uppgraderat från windows vista till win7, för bara nån vecka sen. Dock gick det inte bra med själva uppgraderings-versionen, utan jag fick formatera hårddisken och sedan installera win7 via avancerad installation. Men nu funkar det utmärkt, mkt bättre än tungjobbade Vista!

Windows 7 är både snabbare och snyggare, mina Adobe-program funkar utmärkt.
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Ah, drivrutiner (och lite annat, men med tanke på vad professionella mjukvaror brukar syssla med är det förvånande att de någonsin fungerar...). Ja det är ju en helt annan sak förstås.
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

*kl*

Sjuan är här!

Ännu har inget hängt sig och det går fortfarande att surfa fast jag suttit här i gott och väl en timme. :D
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Jag trådkapar lite. Hoppas det är ok.

Jag har en Compaq bärbar med Vista som jag köpte förra sommaren.
Tycker att op-sys har funkat bra men på sistone så har datorn betett sig lite väl underligt och jag undrar om det är datorn i sig eller nått annat som kan vara knas.
När man startar upp internet så kan webläsaren helt plötsligt sluta svara men låter man datorn vara så kommer den igång igen (precis om om den tänker fast väldigt länge).
Detta skulle jag väl kunna relatera till Vista Om det inte hade varit för att det hänt att jag helt plötsligt fått 'blåskärm' ett par gånger. Även när jag inte varit uppkopplad.

Vad ska jag göra?
Lämna in skiten (garanti)? Blåsa den?
 
Sv: Xp eller 7? Och hur nedgradera bråkig Vista?

Gör du mycket annat på datorn också och får du samma beteende med frysning av de programmen ibland?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det något annat sätt att få igång den? Datorn är rensad och jag behöver installera webkameran igen tror jag, men jag hittar...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: tim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp