xvid bom till ett varmblod?

B

blondi3958

Skall köpa en ny dressyrsadel och har skickat iväg en mankprofil.Säljarna (nämner inga namn!) tycker att min häst skall ha en xvid bom :eek:
Han har nu en normalbom men den har börjat klämma lite smått :crazy:
Men jag skulle nog välja en vid bom.
Man ser ju inte förens hästen har den på sig, men mitt sunda förnuft säger att xvid inte passar ett varmblod.
Eller :confused:

HJÄLP!!!!! :eek:
 
Om du har gjort en mankprofil som verkligen stämmer o dom har kollat på den nu o kommit fram till vilken vidd din häst ska ha så är det säkert rätt. Tror inte att dom skulle lura på dig nåt som inte stämmer... :confused:
 
Men skulle inte du köpa dig en sadel från Jacson?!?! :confused: De är väldigt smala i bommen! Deras vid ligger på ca 88 grader. Det tycker jag är smalt för att få kallas vid bomvidd. Då deras x-vid kanske inte blir så bred. Så det kan vara x-vid på deras sadel men normal/vid på ett annat märke.

mvh :bump:
 
Jo visst skall jag köpa en sadel från Jacson, New England :)
Är du säker på att Jacsans är smala i bomvidder?

En xvid bom säger - för vid för ett varmblod, xvid passar nordsvenskar och ardennrar.

Eller är det bara jag som tror det?
 
Ockej, jag trode min häst var den enda i världen :o

Man har ju lärt sig att nordsvenskar och ardennrar har xvid bom, men inte ett varmblod
 
Jo, jacson är inte såvärst vida i sina sadlar.... därför kan du behöva ha x-vid. Min häst som är just kallblod kan INTE ha jacson....
 
Har en fjording och jag skulle inte för allt smör i småland kunna klämma på henne en Jacson sadel! Inte ens i x-vid. Du måste titta på gradtalen och inte bara på vid/x-vid mm.

mvh :bump:
 
En extra vid bom är inte lika vid på alla märken av sadlar, med en annan typ av sadel kanske det skulle röcka med vid beroende på hur sadeln är konstruerad.
 
För mig säger x-vid: för smal. Men det beror nog på att ponnyn är nästintill bredast i världen. Så sadeljakten för hennes del har slutat med en Torsion. Sen när jag har mycket pengar ska jag måttbeställa en sadel.
 
vad har du för ras?
Sitter och försöker hitta hur många grader en Jacsaon sadel är som är xvid, men utan framfång :mad:
 
ockej.
Kollade på nätet nu och min sadel är 88grader i vid bom.
Så det blir en xtravidbom till min plutt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
7 976
Senast: WS6
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: Habina
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 937
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp