Bukefalos 28 år!

Yngeltider?

Bluefish

Trådstartare
Vi tycker allt ett våra fiskar börjat tjockna en hel del nu framåt slutet. Vi har haft dem ungefär 5 veckor skulle jag tro. Det gäller främst en platy, men först en bild på neontetrorna. Har förstått att det är svårt att få dem att yngla av sig, lika bra det då jag inte vill ha en massa bebisar. :p Det är oftast ganska mörkt i mitt akvarium ( Där tetrorna bor ), och tempraturen är +27C.
Sådär ser en fet tetra ut . Enbart vissa med krokigare streck ser ut såhär, de som ser ut att vara hanar är slankare, vilket syns.

zmf7cw.jpg


Sen till platysen, läst oss till att de ska ha en svart prick i magen när de är full av ungar. Vi tyks ha två hanar ( spetsiga fenor längs under magen ) och tre honor. Det är +24C i vattnet och stark belysning, dock med många gömställen. Ringat in den svarta "pricken".

jzxron.jpg


MEN, denna, som vi tycker ser ut som en hane, är också full i svart mojs. Även en hona ser ut exakt som honom.

f9qlhg.jpg


Och om det nu är platybebisar på g, hur ska man göra med dem för bästa resultat? Isolera dem? Vi har en glupsk slöjstjärt i det samma akvarium som kanske skulle sluka ynglen?

Hjälp oss nu, kära fiskbuke :D
 
Sv: Yngeltider?

Neontetrorna är osannolikt att de parar sig. Mina brukar se ut sådär när de ätit mycket :p

Platyna är mycket riktigt honor på de översta bilderna och hane på den undre. Svårt att säga om honan/honorna är dräktig/a, utifrån bilderna, men platy brukar ha lätt att föröka sig så snart får du nog yngel oavsett.

Du kan isolera de i ett eget kar (eller i en sk yngelbur/yngelkasse men de brukar bara bli skitiga) men det lättaste är att skaffa en tät växt (gärna javamossa men andra går också bra) som de kan söka skydd i. Det brukar alltid vara några som överlever i alla fall.
 
Sv: Yngeltider?

Så det är osannolikt att de parar sig?

Tack för upplysingen :)

Nej, de kan absolut para sig också, men just de du fotade såg inte havande ut. Neontetrorna kan också leka, men det märker man sällan eftersom de är romspridare och andra fiskar gärna äter rommen.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har ett vanligt sällskaps akvarium med främst Mollys, Platys, tetror och några malar i. Kan man ha en ensam kampfisk i den...
Svar
4
· Visningar
1 148
Senast: skrutten
·
Övr. Djur eller ja nästan:p det är ju så mysigt när de ynglar, tyvärr har nog min svarta BM hona blivit för gammal för hon får inga fler, eller...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp