Yngre häst som halkar omkull en del-vad göra?

Vitavi

Trådstartare
Har en 6-åring, långa ben och lite gänglig och hon har inte riktigt koll på sina ben (trampar av skorna ofta och trampar sönder boots). Största problemet är att hon även halkar och går omkull även om det inte är jätte halt direkt… sett henne halka i hagen två gånger på helt plant gräs (men kan ju vara fler gånger jag inte sett). Gått omkull i ridning två gånger. En gång på skogsstig och en gång på torrt gräsfält i svag sväng. Senast fick hon tyvärr senskada och lite annat så är konvalescent ett tag.
funderar dock om det är normalt att halka omkull så lätt och hur man kan träna henne när hon är frisk? Hon är ua i alla ben utom höger bak som skadades i senaste fallet.
 
Är hon undersökt i hals och rygg? Är hon frisk där hade jag sökt mig mot vbr eller equibodybalance i rehabiliteringen. Jag började rida enligt VBR på min häst när han var okejad från veterinären och reds i skritt typ 30 min, trav kanske 5. Tänket där var väldigt väldigt snarlikt klinikens sjukgymnast och syftar till att aktivera hästens biomekaniskt riktiga hållning och arbete, och kan som sagt tränas redan när hästen bara får skritta. Lär sig hästen använda sina stabiliserande muskler lär den sluta hålla på och halka. Men för en dialog med din veterinär först och fråga om veterinären har några idéer kring varför hästen verkar ha så svårt för att hålla sig på benen. Som du själv redan är inne på låter det inte helt normalt att ett flyktdjur ramlar så ofta.
 
Är hon undersökt i hals och rygg? Är hon frisk där hade jag sökt mig mot vbr eller equibodybalance i rehabiliteringen. Jag började rida enligt VBR på min häst när han var okejad från veterinären och reds i skritt typ 30 min, trav kanske 5. Tänket där var väldigt väldigt snarlikt klinikens sjukgymnast och syftar till att aktivera hästens biomekaniskt riktiga hållning och arbete, och kan som sagt tränas redan när hästen bara får skritta. Lär sig hästen använda sina stabiliserande muskler lär den sluta hålla på och halka. Men för en dialog med din veterinär först och fråga om veterinären har några idéer kring varför hästen verkar ha så svårt för att hålla sig på benen. Som du själv redan är inne på låter det inte helt normalt att ett flyktdjur ramlar så ofta.
Japp hon är ua hals och rygg. Kollar på vbr men undrar om jag reder ut det skälv. Vad jah vet inga tränare i närheten
 
Japp hon är ua hals och rygg. Kollar på vbr men undrar om jag reder ut det skälv. Vad jah vet inga tränare i närheten
Jag har namn i Östergötland om det är någorlunda överkomligt avstånd för dig och behöver du träna i något annat län kan jag säkert via kontakter få förslag på namn där också. Jag tränar så ofta jag kan vilket just nu innebär en gång varannan/tredje månad tyvärr men det ger ändå resultat, tycker jag. Skönt att hästen är ok i både rygg och hals, då kanske det "bara" är att lära hästen använda kroppen lite bättre. ❤️
 
Japp hon är ua hals och rygg. Kollar på vbr men undrar om jag reder ut det skälv. Vad jah vet inga tränare i närheten
Hur länge sen var det som det kollades?
Min var ua hals, nacke och rygg som 3-åring, som femåring började han slå sig själv, småsår, överben, halkade lätt och snubblade över små ojämnheter i marken.
Han hade förändringar i nacken som orsakade de neurologiska störningarna.
Veterinären förklarade det med att ju mer han växte desto trängre blev det i nervkanalen. Därav ua som mindre 😕
 
Jag har namn i Östergötland om det är någorlunda överkomligt avstånd för dig och behöver du träna i något annat län kan jag säkert via kontakter få förslag på namn där också. Jag tränar så ofta jag kan vilket just nu innebär en gång varannan/tredje månad tyvärr men det ger ändå resultat, tycker jag. Skönt att hästen är ok i både rygg och hals, då kanske det "bara" är att lära hästen använda kroppen lite bättre. ❤️
Skicka gärna pm om namn i Östergötland!
 
Hur länge sen var det som det kollades?
Min var ua hals, nacke och rygg som 3-åring, som femåring började han slå sig själv, småsår, överben, halkade lätt och snubblade över små ojämnheter i marken.
Han hade förändringar i nacken som orsakade de neurologiska störningarna.
Veterinären förklarade det med att ju mer han växte desto trängre blev det i nervkanalen. Därav ua som mindre 😕
Några månader sen bara hon kollades
 
Tänker också att det kan vara ev inflammation i ett ben. Hade en häst för länge sen som snubblade mycket och i samband med detta hittade man en inflammation i kotsenskidan ena bak.
 

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 481
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 709
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 905
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp