Ynklig och arg

Livet som 50+kvinna
Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till akuten med ambulans. På akuten konstateras att jag har ett brutet nyckelben som ska läkas av sig själv. Jag försöker berätta att det även gör väldigt ont på en punkt vid ryggen men dom säger att det inte går att se något på röntgen. Jag åker hem. Jag fortsätter ha svår smärta i ryggen så jag kontaktar ortopeden och får komma in på ny röntgen där de hittar en fraktur på ett tvärutskott, ännu mer smärtlindring. R ganska säker på att ”skuddsvästen” har skadat mig mer än gjort nytta den är ju stenhård.

Konvalescens och jag blir bra, förutom att det gör ont i nyckelbenet när jag ska vända mig i sängen på nätterna, men det tolkar jag som ”restsmärta”.

Ramlar av hästen igen i lördags, vägrar ha skadat mig så jag sätter mig upp på gräset, känner att det gör döont i axeln men lyssnar inte, hoppar upp igen och fortsätter terrängträningen. Har Alvedon och Ipren i bilen, kör hem hästen och fixar och kör sen hem. Ska klä av mig och det gör döont i axeln och ryggen så jag får åka in till akuten. Där berättar om axeln och en punkt på ryggen där smärtan är centrerad. De röntgar axeln och konstaterar att det inte är några frakturer i den, de letar inte längs ryggraden och revben, för det gör dom inte på akuten. Men de ser att nyckelbenet från olyckan i maj är helt oläkt… Får en karta smärtlindring med mig så det ska räcka till måndag och VC. Får tid till VC på måndagen, går dit men blir typ inte trodd på men hon ska skicka en remiss på slätröntgen. När jag kommer tillbaka till jobbet inser jag att jag glömde prata smärtlindring så jag går tillbaka dit efter jobbet men min läkare har gått för dagen och den som är kvar vägrar träffa mig och hänvisar till att jag får ev smärtlindring efter röntgen. Iom att jag inte kan stå utan smärtlindring får jag bege mig till akuten igen. Kommer dit ca kl 19 och får träffa läkaren ca 01.50. Akutläkaren blir upprörd över bemötandet jag fick av VC,
de ska ta hand om patienterna så de inte belastar akutvården så hon uträttar en skrivelse gentemot VC. Deras röntgen har varit trasig och många före mig så vi bestämmer att hon begär en akutröntgen, VCs remiss hade inte gått iväg ännu, samt ny smärtlindring och recept på det. Dagen efter blir jag kallad till magnetröntgen och samtidigt byter jag VC från den nära mitt jobb till den nära hemma. Två dagar efter får jag tid på nya VC, han är chockad över att jag inte har fått någon hjälp, har multipla frakturer i hela bröstryggen och ryggrad, bröstben, nackkota, revben osv. Läkaren är även inte jätteförvånad att nyckelbenet inte är läkt då jag borde ha fått ett stadband som typ en åtta på ryggen. Vidare säger han att jag har för svåra skador för en VC så han skickar remiss till ortopeden. Detta var igår så här är vi nu. Ett jobbigt problem för mig är att skadorna inte har känts alla samtidigt utan typ en i taget. En vecka efter olyckan och jag har en ny intensiv smärta från bröstbenet, medicinen hjälper inte nämnvärt, många rörelser för ont, för att inte tala om skratta, hosta, hicka… Blir ju oxå orolig att det kan vara någon farlig skada, men försöker lugna ner mig med att det borde läkarna ju ha sett isåfall.

Är det normalt att smärtan kommer efter en vecka?!
Jag vill inte ha ont, jag vill rida :( Fortfarande övertygad om att västen är den största boven i dramat, hur går man vidare med sådant?
 

Men hallå. Du behöver läka ut multipla frakturer nu, inte rida.

Västen kan mycket väl ha räddat dig från krossade kotor och förlamning.

Ja det är normalt att smärta tar tid att kännas och utvecklas, men jag undrar om du kanske är mindre smärtkänslig än normalt? När jag bröt nyckelbenet kunde jag inte lyfta armen, hade absolut inte kunnat rida första 2 månaderna.

Följ ortopedens och läkarnas råd. Har du fått kodein så var försiktig med doseringen, följ den till punkt och pricka och var beredd på att den kan kräva nertrappning.

Och läka frakturer tar tid. Ge dig själv den tiden.
 
Nja, det känns väl lite konstigt? I så fall skulle det vara samma problem med hjälmar för de är ju verkligen stenhårda.
Jag tycker inte fallen var speciellt allvarliga, men västens stumhet känns som det gav fallet en knäck-effekt ist för tryckfördelande. Jag har iaf beställt en uppblåsbar nu 😅 Hjälm har jag med Mips, just för att fördela vridmomentet.
 
Men hallå. Du behöver läka ut multipla frakturer nu, inte rida.

Västen kan mycket väl ha räddat dig från krossade kotor och förlamning.

Ja det är normalt att smärta tar tid att kännas och utvecklas, men jag undrar om du kanske är mindre smärtkänslig än normalt? När jag bröt nyckelbenet kunde jag inte lyfta armen, hade absolut inte kunnat rida första 2 månaderna.

Följ ortopedens och läkarnas råd. Har du fått kodein så var försiktig med doseringen, följ den till punkt och pricka och var beredd på att den kan kräva nertrappning.

Och läka frakturer tar tid. Ge dig själv den tiden.
Jo, det är säkert så. Jag har en tuff period just nu med annat omkring mig så ridningen är väldigt viktigt för mitt välbefinnande, även hästskötseln är smärtsam nu :(
 
Är han tränad till att vara handikapphäst, och har en ledare han litar på med som stöttning?

Jag menar på att ditt perspektiv är egoistisk (i relation till din häst, som också är en tänkande och kännande individ), och väldigt kortsiktigt (i relation till din egen hälsa).
Jag vet inte vad du har läst, men jag ska inte rida men önskar att kunna göra det.
 
ridningen är väldigt viktigt för mitt välbefinnande, även hästskötseln är smärtsam nu :(

Är ridning nu värt livslång värk och fysiska svårigheter?

Om svaret är ja, go for it.

Personligen och med erfarenhet av (bl a) brutna revben så hade jag inte ridit för när benändarna skaver både mot varandra och ffa mot musklerna så är smärtorna hyfsat ohemula och det ger ju -förutom onödig smärta och längre läktid- en kass ryttare även i en lite aktiv skritt.

Med bruten bröstrygg/ryggrad/bröstben/nackkota/revben osv. (Vad nu osv än innebär?) är jag dock förvånad över att du 1)inte ligger halvt fixerad på sjukhus och 2) ens överväger ridning.
 
Är ridning nu värt livslång värk och fysiska svårigheter?

Om svaret är ja, go for it.

Personligen och med erfarenhet av (bl a) brutna revben så hade jag inte ridit för när benändarna skaver både mot varandra och ffa mot musklerna så är smärtorna hyfsat ohemula och det ger ju -förutom onödig smärta och längre läktid- en kass ryttare även i en lite aktiv skritt.

Med bruten bröstrygg/ryggrad/bröstben/nackkota/revben osv. (Vad nu osv än innebär?) är jag dock förvånad över att du 1)inte ligger halvt fixerad på sjukhus och 2) ens överväger ridning.
Det undrade nya läkaren oxå, att jag inte fått hjälp via akuten. Fick ett sms om att jag har nytt meddelande på 1177 men när jag loggar in så finns inget :sorry:
Jag överväger inte att rida, jag längtar efter att rida igen.
 
Är han tränad till att vara handikapphäst, och har en ledare han litar på med som stöttning?

Jag menar på att ditt perspektiv är egoistisk (i relation till din häst, som också är en tänkande och kännande individ), och väldigt kortsiktigt (i relation till din egen hälsa).
Tycker att de flesta normalfungerande hästar inte har några problem att gå som "handikapphäst", särskilt inte åt sin ordinarie ryttare.
Det brukar ju mest handla om att man vill rida kravlöst liksom under tiden man läker.

Nu verkar ju inte TS tänkt att rida, men hästen skulle knappast fara illa av det om den inte är extremt känslig.
 
Tycker att de flesta normalfungerande hästar inte har några problem att gå som "handikapphäst", särskilt inte åt sin ordinarie ryttare.
Det brukar ju mest handla om att man vill rida kravlöst liksom under tiden man läker.

Nu verkar ju inte TS tänkt att rida, men hästen skulle knappast fara illa av det om den inte är extremt känslig.

Vi har nog olika definition på "fara illa".
 
Det låter ju helt galet allting. Hur kan du fått så bedrövlig och nonchalant vård överallt?
Jag har skadat mig ett antal gånger och behövt uppsöka akutvård. Jag har alltid blivit väldigt grundligt undersökt med röntgen för minsta lilla. Har aldrig någonsin blivit skickad från akuten till VC 😅
Har de hittat frakturer på akuten har de skickat mig till ortopeden.
När jag skadade ansiktet förra året röntgade se även höften pga de hittade ett blåmärke där. Även en fot blev röntgad pga blåmärke och svullnad, trots att den alltid är lite blå och svullen efter gamla frakturer och jag hade inte ens lite ont i foten. Men better safe than sorry.
Efter den skadan var jag på VC, för att ta stygn. Allt annat har alltid hanterats på US.

Hoppas verkligen du får bättre hjälp nu!
 
Ja skelettskador kommer efteråt (smärtorna alltså) tar ett tag för kroppen att hinna bearbeta ALLA skador, muskelskadorna som du dessutom ådrog dig kommer spöka i flera år om du inte går på en ordentlig rehab för att återställa de skador som kraften vid en avramling genererar.
Förstå hur mkt kraft som gjort att du har alla frakturer. Förstå då hur mkt skada alla ligament och muskler tagit.

Själv slåss jag med skador som skedde 2007 då jag åkte av min 3 åring.
Min kiropraktor jobbade i ett år med min kropp, vill nog inte påstå att hon är klar heller, hela bäckenet var snett efter avramlingarna. Alla pratar om de skador ryggen visade men ingen tänkte på hur resten av kroppen också blivit sned i fallet (förutom min kiropraktor)
Så du tycker det gör ont nu ? Vänta bara till om några år när det visar sej "allt de andra" ...
 
Ja skelettskador kommer efteråt (smärtorna alltså) tar ett tag för kroppen att hinna bearbeta ALLA skador, muskelskadorna som du dessutom ådrog dig kommer spöka i flera år om du inte går på en ordentlig rehab för att återställa de skador som kraften vid en avramling genererar.
Förstå hur mkt kraft som gjort att du har alla frakturer. Förstå då hur mkt skada alla ligament och muskler tagit.

Själv slåss jag med skador som skedde 2007 då jag åkte av min 3 åring.
Min kiropraktor jobbade i ett år med min kropp, vill nog inte påstå att hon är klar heller, hela bäckenet var snett efter avramlingarna. Alla pratar om de skador ryggen visade men ingen tänkte på hur resten av kroppen också blivit sned i fallet (förutom min kiropraktor)
Så du tycker det gör ont nu ? Vänta bara till om några år när det visar sej "allt de andra" ...

Det behöver dock inte bli så, känns lite onödigt att måla fan på väggen med ett vänta bara.
Jag har ramlat av mycket, genom staketet, in i ridhusportar, väggar osv.
Haft flera frakturer och en del andra skador. Har inte ont någonstans, är mjuk i kroppen, rörlig och liksidig.
Jag tror dock det beror mycket på hur tränad man är i grunden och hur aktiv man är i sin vardag.
 
Det låter ju helt galet allting. Hur kan du fått så bedrövlig och nonchalant vård överallt?
Jag har skadat mig ett antal gånger och behövt uppsöka akutvård. Jag har alltid blivit väldigt grundligt undersökt med röntgen för minsta lilla. Har aldrig någonsin blivit skickad från akuten till VC 😅
Har de hittat frakturer på akuten har de skickat mig till ortopeden.
När jag skadade ansiktet förra året röntgade se även höften pga de hittade ett blåmärke där. Även en fot blev röntgad pga blåmärke och svullnad, trots att den alltid är lite blå och svullen efter gamla frakturer och jag hade inte ens lite ont i foten. Men better safe than sorry.
Efter den skadan var jag på VC, för att ta stygn. Allt annat har alltid hanterats på US.

Hoppas verkligen du får bättre hjälp nu!
Det som gör mig mest besviken är att flera frakturer syntes på första röntgen som gjorde i lördags :sorry:
 
Det behöver dock inte bli så, känns lite onödigt att måla fan på väggen med ett vänta bara.
Jag har ramlat av mycket, genom staketet, in i ridhusportar, väggar osv.
Haft flera frakturer och en del andra skador. Har inte ont någonstans, är mjuk i kroppen, rörlig och liksidig.
Jag tror dock det beror mycket på hur tränad man är i grunden och hur aktiv man är i sin vardag.

Åhh tro mej, jag trodde inte heller att skadorna skulle komma fram först 15 år senare ....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 525
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 095
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp