Yoga för hästar

Ace

Trådstartare
Jag vill ha tips på lösgörande övningar. Pålle behöver något mer än en vanlig skänkelvikning, han är bekväm i sin stela fullblodskropp och behöver övningar som tar honom utanför comfortzonen så att han kan lära sig att använda hela sin kropp. Som yoga alltså.

Både ridning, tömkörning, arbete för hand, bomarbete är intressant. Gärna sådant som går att göra längs grusvägarna.

In med era favoritövningar för lösgjordhet :)
 
Jag vill ha tips på lösgörande övningar. Pålle behöver något mer än en vanlig skänkelvikning, han är bekväm i sin stela fullblodskropp och behöver övningar som tar honom utanför comfortzonen så att han kan lära sig att använda hela sin kropp. Som yoga alltså.

Både ridning, tömkörning, arbete för hand, bomarbete är intressant. Gärna sådant som går att göra längs grusvägarna.

In med era favoritövningar för lösgjordhet :)

Uppsuttet:
* serpentinbågar, alla böjda spår
* övergångar skritt- trav lättridning - galopp, rundad rygg, håll inte i
* tempoväxlingar i alla gångarter, rundad rygg. Fokusera på skritten.
* fyrkanten, vändningar på fram- och bakdel
* solfjäderbommar på volt, öka och minska volten
* bogen in

På töm kan du göra typ samma saker, vissa hästar har lättare att runda sig och få upp ryggen utan ryttare/sin ryttare.

Stående bredvid kan du ge godis ex i sadelgjordsområdet så hästen måste vända bak huvudet och sträcka sig efter det. Ge godis mellan frambenen.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
• Sluta på volt
• Växla ställning och böjning inåt och utåt på volt
• Förvänd galopp där du ställer inåt (felställer sas) och kanske även lägger volter
• Öppna/förvänd öppna
• Skänkelvikning undan ytter längs med långsidorna där du ändrar tvärning hela tiden så hästen inte fastnar i ett läge
 
Uppsuttet:
* serpentinbågar, alla böjda spår
* övergångar skritt- trav lättridning - galopp, rundad rygg, håll inte i
* tempoväxlingar i alla gångarter, rundad rygg. Fokusera på skritten.
* fyrkanten, vändningar på fram- och bakdel
* solfjäderbommar på volt, öka och minska volten
* bogen in

På töm kan du göra typ samma saker, vissa hästar har lättare att runda sig och få upp ryggen utan ryttare/sin ryttare.

Stående bredvid kan du ge godis ex i sadelgjordsområdet så hästen måste vända bak huvudet och sträcka sig efter det. Ge godis mellan frambenen.

• Sluta på volt
• Växla ställning och böjning inåt och utåt på volt
• Förvänd galopp där du ställer inåt (felställer sas) och kanske även lägger volter
• Öppna/förvänd öppna
• Skänkelvikning undan ytter längs med långsidorna där du ändrar tvärning hela tiden så hästen inte fastnar i ett läge

Tack för svar, problemet är att många övningar också är förhållande. Min häst behöver inte ridas ihop mer utan snarare våga ta för sig framåt. Jag söker övningar med "flyt och rörelse" där han bjuds att ta ut rörelsen och stretcha, hellre än krumelurer.

Öppna, sluta, förvänd galopp är allihop för mycket broms i. Böjda spår är tvärtom för "lite" han rundar sig efter spåret men tar inte ut rörelserna fullt. Som sagt är han bekväm i sina fullblodsrörelser, jag vill ta fram dressyrhästen som också finns i generna.
Hoppas det gick att förstå att svamlet. Som yoga helt enkelt, övningar som skapar rörlighet och stretch lite utan att man märker det , man bara går därifrån 4 cm längre på alla ledder.
 
Tack för svar, problemet är att många övningar också är förhållande. Min häst behöver inte ridas ihop mer utan snarare våga ta för sig framåt. Jag söker övningar med "flyt och rörelse" där han bjuds att ta ut rörelsen och stretcha, hellre än krumelurer.

Öppna, sluta, förvänd galopp är allihop för mycket broms i. Böjda spår är tvärtom för "lite" han rundar sig efter spåret men tar inte ut rörelserna fullt. Som sagt är han bekväm i sina fullblodsrörelser, jag vill ta fram dressyrhästen som också finns i generna.
Hoppas det gick att förstå att svamlet. Som yoga helt enkelt, övningar som skapar rörlighet och stretch lite utan att man märker det , man bara går därifrån 4 cm längre på alla ledder.


Då säger jag fortfarande
* serpentinbågar, alla böjda spår
* övergångar skritt- trav lättridning - galopp, rundad rygg, håll inte i
* tempoväxlingar i alla gångarter, rundad rygg. Fokusera på skritten.
* solfjäderbommar på volt, öka och minska volten
 
Tack för svar, problemet är att många övningar också är förhållande. Min häst behöver inte ridas ihop mer utan snarare våga ta för sig framåt. Jag söker övningar med "flyt och rörelse" där han bjuds att ta ut rörelsen och stretcha, hellre än krumelurer.

Öppna, sluta, förvänd galopp är allihop för mycket broms i. Böjda spår är tvärtom för "lite" han rundar sig efter spåret men tar inte ut rörelserna fullt. Som sagt är han bekväm i sina fullblodsrörelser, jag vill ta fram dressyrhästen som också finns i generna.
Hoppas det gick att förstå att svamlet. Som yoga helt enkelt, övningar som skapar rörlighet och stretch lite utan att man märker det , man bara går därifrån 4 cm längre på alla ledder.

Jag fattar vad du menar, men då låter det ju som att din häst inte är lösgjord/tar hjälperna riktigt. Om den bromsar genom skänkelvikningar så är det ju där man kan börja ta tag i problemet. En skänkelvikning ska ju vara just flyt och rörelse och inte en bromsande "krumelur". Gasa på och försök hålla ett bra tempo och flyt. Så fort hästen börjar backa av så räta ut, rid rakt fram och gasa för att sedan tvära en bit igen :) Där kan du även byta håll och ändra tvärning emellanåt.

Annars så är det som Lager säger volter, serpentiner, övergångar och tempoväxlingar jag kan tipsa om.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 208
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp