Yoga, yoga och mera yoga

Har nu yogat dagligen i en månad!

Jag kommer fortsätta att göra det nästan varje dag även i fortsättningen, men inte ha det som ett krav på mig själv. De dagar jag kör konditionspass eller om jag är borta hela dagen kommer jag bara lägga till yoga om det känns bra och jag hinner med.

Hur går det för er andra?
 
Hur går det för er andra?
Kämpar på här! Följer Adrienes spellistor, det går upp och ner med motivationen, men tycker mig se ett mönster i att jag spänner mig i nacken/axlarna på core-videos. Antar att jag gör för svåra varianter på övningarna när jag börjar bli trött. High boat tror jag är en av bovarna för mig. Så jag jobbar på att vara mer medveten, och inte testa de svårare varianterna.
 
Jag har nu gått en kurs i ashtangayoga. Känns helt rätt för mig. Samma ställningar i samma ordning varje gång gör att jag kan hålla koll på andningen. Och även om jag inte klarar allt fullt ut finns varianter som jag klarar.

Att stället jag går på är litet med bara två instruktörer som jag känner sedan innan via yinyogan gjorde att jag vågade. De uppmuntrade mig att testa trots 20 kg övervikt och trots att ashtanga räknas som en av de fysiskt tuffare yogastilarna. Kommer fortsätta med yinyoga också, det är en bra meditation för mig.
 
Jag har nu gått en kurs i ashtangayoga. Känns helt rätt för mig. Samma ställningar i samma ordning varje gång gör att jag kan hålla koll på andningen. Och även om jag inte klarar allt fullt ut finns varianter som jag klarar.

Att stället jag går på är litet med bara två instruktörer som jag känner sedan innan via yinyogan gjorde att jag vågade. De uppmuntrade mig att testa trots 20 kg övervikt och trots att ashtanga räknas som en av de fysiskt tuffare yogastilarna. Kommer fortsätta med yinyoga också, det är en bra meditation för mig.
Heja dig! 😍
Så himla bra jobbat! :bow:
 
Måste bara tala om - idag fattade jag det! Att nedåtgående hunden kan vara en viloposition.

Var på ett tufft pass idag och i sista solhälsningen ville jag bara stå kvar ett par extra andetag i hunden. Har aldrig hänt förut och jag kommer nog inte känna så varje pass. Men det är på gång.
 
Jag har tyvärr tappat rutinen. Men hade lite räknat med det eftersom jag haft stambyte med allt vad det innebär.
Är ändå nöjd med hur länge jag klarade av att följa månadsutmaningarna från Adriene 😊
Siktar på att komma igång igen när det blivit lite mer ordning här hemma, känner att jag skulle må bra av det.😊
 
Jag testar att skriva i denna tråden även om den hamnat långt bak.

Jag har gillat det lilla jag testat av yoga with Adriene men aldrig riktigt kommit igång och fått någon rutin. Att börja med nya saker minst sagt inte min grej 😅 Jag skapar alldeles för stora mål i huvudet redan innan jag börjat och så blir det inget alls istället. Det är så många saker jag velat täcka in med att göra yoga hemma: liksidighet, andning, bålstyrka, bålstabilitet, rörlighet i ffa höfter, stretching, balans, avslappning, mindfulness är väl det som dyker upp först. Och så vill jag egentligen att det ska vara ett kort pass (20-30 min kanske?) för större chans att lyckas planera in det.

Nåja. Nu har jag fått den (enligt mig) brillianta idén att välja ut ETT pass och göra det flera gånger istället. För min största tröskel är ju att jag inte kan alla olika positioner och att jag därför tycker det känns orimligt oöverstigligt att tex följa en sådan månadsutmaning med nya pass hela tiden eller liknande. Men då kommer ju problemet att välja ut ett enda pass att börja med istället 🥺 Egentligen spelar det ju ingen större roll för det är ju bara att testa ett annat om det inte känns 100. Men i mitt huvud är det inte så bara.

Om ni fått välja ut ett enda pass hos Adriene till en ryttare som är nybörjare på yoga, vilket hade ni tipsat om då? Eller har ni några favoriter ni alltid återkommer till?
 
@the_connemara jag tycker det låter som en smart idé!
Hon har ett pass för equstrians, vilket jag aldrig gjort och så har hon några som heter yoga for beginners och jag har testat alla, så det är nog mer om du vill köra ca 20 minuter eller 40?

Hon har även några korta då hon går igenom 1 position.





2 av mina favoriter, 20 & 40 minuter
 
De videorna @Pilot tipsar om är de jag började med. Körde några gånger i veckan/varje dag.
Senare när jag tröttnat på dem så körde jag dessa en period:

Morgonvideo:
Kvällsvideo:

Letade upp några för ryggont när jag ville komma åt det osv.

Just det med att inte kunna olika positioner tyckte/tycker jag också är jobbigt. Hennes foundations-spellista innehåller genomgångar av några positioner om man känner att det kan hjälpa.

Förra året scrollade jag igenom varje ny video innan jag genomförde den för att få en förvaring om vad som ingick. (Antingen spelade jag på högsta hastighet eller bara scrubba genom tidslinjen)

I år när jag körde januari-utmaningen så släpptes videorna en om dagen och jag var där otålig för att vänta ut en möjlighet att scrolla så jag körde dem live och upplevde det enklare än innan. Jag vet inte om det beror på att jag lärt mig mer eller om årets januari-utmaning helt enkelt var mer pedagogisk (för mig iaf) än tidigare.
Det är hur som helst mitt tips om du tröttnar och vill ha variation och testa en utmaning; ta Move eller någon annan av de 30-dagarsutmaningar hon har då de har en mer sammanhängande utformning och bygger på tidigare dagar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi är ett gäng som yogade på riktigt bra med en 30-dagars-utmaning i november/december, och jag tänkte köra igång en ny med början 1...
15 16 17
Svar
336
· Visningar
8 786
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ På måndag kommer jag att dra igång en utmaning som går ut på att jag ska yoga varje dag i 30 dagar. Jag kommer att köra enligt ett...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
12 184
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp