Singoalla

Trådstartare
Är det någon här på Buke som sysslar med yoga? I så fall vilken sorts yoga? Eller någon som bara testat några gånger? Vad tyckte ni? Jag har köpt årskort och startar i morgon :D Har varit sugen länge men lagt fokus på löpningen i många år, men nu kände jag för att testa någonting nytt.
 
Är det någon här på Buke som sysslar med yoga? I så fall vilken sorts yoga? Eller någon som bara testat några gånger? Vad tyckte ni? Jag har köpt årskort och startar i morgon :D Har varit sugen länge men lagt fokus på löpningen i många år, men nu kände jag för att testa någonting nytt.
Bodybalance, men det är en del yoga i det också :) Sååå härligt att få sträcka ut, man blir smidig/vig som attan :D
Dock tyckte min läkare att det inte var lämpligt för mig när hon konstaterade att jag var överrörlig så jag fick inte fortsätta...
Är det något speciellt du undrar över? :)
 
Har kört yoga två terminer och älskade det. Håller just nu på att leta upp nåt för denna termin med, men det måste stämma med jobbet så det är lite knepigt.
Yoga gav mig både styrka och smidighet.
 
Bodybalance, men det är en del yoga i det också :) Sååå härligt att få sträcka ut, man blir smidig/vig som attan :D
Dock tyckte min läkare att det inte var lämpligt för mig när hon konstaterade att jag var överrörlig så jag fick inte fortsätta...
Är det något speciellt du undrar över? :)

Jag är också överrörlig :o Har haft problem med lederna när jag var yngre så även om jag tyckte att yoga verkade spännande så höll jag mig borta. Nu när jag blivit äldre har jag också blivit mycket stelare, så jag vet inte om den där överrörligheten ärkvar eller inte. Men tänkte att jag ska testa, fast ta det försiktigt i början.

Ja, jag undrar lite.. jag som är van vid "hård" träning som löpning, gym, military training, krav maga.. har ett ganska stort behov av att att få svettas och känna att det brinner lite i musklerna. Hur upplevde ni yogan, somtuff träning eller mer meditation? Skonsam mot kroppen eller slitsam?
 
Jag har gått några terminer på Friskis. Blev mycket förtjust i det! Jag gillar "attityden" i det hela, sättet som man pressar kroppen. Annars avskyr jag alla typer av gruppgympa. (Har provat bodybalance en gång och det var något helt annat. :wtf:)

Det lilla yoga jag har kört var tillräckligt för att göra mig påtagligt smidigare och ändrade min kroppskänsla. Numera tränar jag inte ordentligt men jag gör lite rörelser/positioner när jag blir sugen eller känner mig stel.
 
Ja, jag undrar lite.. jag som är van vid "hård" träning som löpning, gym, military training, krav maga.. har ett ganska stort behov av att att få svettas och känna att det brinner lite i musklerna.
Det fokuset ska du släppa när du yogar. Fokus ska snarare ligga på att följa andningen och att slappna av i de muskler som du inte behöver spänna.
 
Har kört yoga två terminer och älskade det. Håller just nu på att leta upp nåt för denna termin med, men det måste stämma med jobbet så det är lite knepigt.
Yoga gav mig både styrka och smidighet.

Jag tyckte det var svårt att hitta ett ställe som passade. Jag hittade två där jag bor men båda hade det upplägget att man köpte terminskort på enbart ett pass i veckan. Jag vill kunna gå när som helst som det passar mig. Så tillslut hittade jag en bra yogastudio men då får jag åka lite längre.
 
Det fokuset ska du släppa när du yogar. Fokus ska snarare ligga på att följa andningen och att slappna av i de muskler som du inte behöver spänna.

Ja, jag ha läst mig till det :D Det är därför jag är lite tveksam om yogan kommer stilla mitt "svett stånk och stön" behov eller om jag kommer kombinera den med annan träning. Får känna mig fram.
 
Jag har gått några terminer på Friskis. Blev mycket förtjust i det! Jag gillar "attityden" i det hela, sättet som man pressar kroppen.

Jag lockas av det också. Jag följer lite yogakonton på Instagram och gillar hela filosofin. Synen på kroppen, själen, livet och allt möjligt. Tilltalar min person väldigt mycket. Plus att jag gillar att testa gränser!
 
Jag lockas av det också. Jag följer lite yogakonton på Instagram och gillar hela filosofin. Synen på kroppen, själen, livet och allt möjligt. Tilltalar min person väldigt mycket. Plus att jag gillar att testa gränser!
Jag ogillar den religiösa (själsliga om man vill uttrycka det lite mildare) biten av det. Friskis blandar som tur är inte in sådant. Det jag gillar är attityden till övningarna och kroppen. Typ man gör si och så och ser vad kroppen klarar. Känner vad som tar emot och var man kan slappna av. Jag betraktar det som en skarp kontrast till "svett och stånk" även om det kan vara svettigt och krävande också. Slappna av och sträcka ut är lika viktigt som att spänna, hålla och orka.
 
Du behöver kanske inte belasta i maxlägen s.a.s.
Yoga ÄR tufft och enormt bra träning för kropp, knopp och själ :)

@Trani - avslappning (och andning) är en viktig del i det hela, och det är där den "själsliga" biten kommer in...och "mindfulness" får man på köpet :)

Men självklart finns det ett x antal olika versioner så man hittar säkert ett som passar. Tyvärr har vi bara Bodybalance och Yogapower på gymmet. Hade gärna testat något "mildare" :)
 
Jag gör kundaliniyoga och mediyoga. Ett pass i veckan har jag det som friskvård på jobbet (jobbar på yogacenter), annars gör jag det hemma, men då blir det vanligen bara en halvtimme som mest. Tidigare har jag varit ganska sporadisk hemma, men nu under sommaren har jag yogat varje dag (med undantag för dagar med mens) och faktiskt fortsatt med det nu när jag börjat jobba igen.

Jag yogar för att må bättre och optimera livet, eller hur man nu ska uttrycka det.

Sen vill jag betona att yoga är inte religiöst. Det finns inga gudar, inga tempel/kyrkor, inget du måste tro på, inga bekännelser, inga böner eller dylikt. Däremot går det inte att komma ifrån att det själsliga och det kroppsliga sitter ihop. Dessa går inte att separera. Båda delarna påverkar varandra.

Vissa övningar är ju krävande för kroppen men det är långt ifrån alltid de är det. Ibland kan det vara en enda övning under ett pass som ger mig träningsvärk, men det är inte avgörande för hur effektivt ett pass varit.

För mig har yogan gett en hälsa jag bara kunde drömma om för några år sedan.

Den coolaste grejen jag varit med om under ett yogapass var när jag hamnade i något transliknande tillstånd och inte behövde andas på en minut. Jag har aldrig varit så stilla och fortfarande varit vaken, men vilken effekt det hade ur rent praktisk synvinkel vet jag inte.
 
Är det någon här på Buke som sysslar med yoga? I så fall vilken sorts yoga? Eller någon som bara testat några gånger? Vad tyckte ni? Jag har köpt årskort och startar i morgon :D Har varit sugen länge men lagt fokus på löpningen i många år, men nu kände jag för att testa någonting nytt.


Kundalini. Tycker det är behagligt och avstressande, både mentalt och fysiskt. Skönt att fokusera på andning och kroppsuppfattning, samtidigt som det stretchar och mjukgör.
 
Jag älskar yoga! Har dock haft mycket problem med muskel- och ledvärk det senaste året, så jag har hållt mig till endast yinyoga under den här tiden. Det är en meditativ yogaform där man jobbar med kalla muskler och sitter eller ligger i olika positioner mellan 3-20 minuter. Man sitter så länge för att komma åt att stretcha bindväv, leder och ligament. Det gör ont och är skönt på samma gång. :D Man blir väldigt smidig av yinyoga, och lugn. Jätteskönt att sitta i några positioner innan man går och lägger sig på kvällen!

Annars har jag tränat viryayoga till och från i sju år. Det kanske är nåt för dig som är överrörlig..? Där är man nämligen väldigt noga med att inte överböja lederna, och inte "rulla" dem på samma sätt som man gör i tex ashtanga. Det är framtaget för att vara lite skonsammare mot kroppen, men det betyder inte att det inte är jobbigt! :)

Men säg till läraren du tränar för att du är överrörlig, så kan den kanske komma med tips och hålla ett extra öga på dig under klasserna.

Jag hoppas kunna börja med fysisk yoga igen nu efter sommaren. Utbudet i Sthlm är ju fantastiskt så jag tänkte passa på att prova på lite olika, finns ju verkligen hur många inriktningar som helst inom yoga.
Vad är det för inriktning/ar där du ska börja?
 
Också en yoga-älskare! Tillhör skaran som gör den på Friskis.

En upptäckt jag har gjort är att det kommer fram en väldig massa känslor, det är inte bara en gång jag har gråtit floder under passen. Helt klart läkande.
 
Åh, jag är så sugen på bikramyoga. Det ska jag börja med när jag är rik! Är det någon här som kör det?

@Singoalla Hoppas det är OK att jag slänger mig in trots att jag inte yogar själv? :)
 
Åh, jag är så sugen på bikramyoga. Det ska jag börja med när jag är rik! Är det någon här som kör det?

Jag är väldigt sugen på att testa det! Min plan är dock att bli lite mer fit först. Det där med värmen kommer bli en väldig utmaning för mig... Sitter ett tag i bastun efter varje gång jag simmat för att öva mig lite. :idea:
 
Jag älskar yoga! Har dock haft mycket problem med muskel- och ledvärk det senaste året, så jag har hållt mig till endast yinyoga under den här tiden. Det är en meditativ yogaform där man jobbar med kalla muskler och sitter eller ligger i olika positioner mellan 3-20 minuter. Man sitter så länge för att komma åt att stretcha bindväv, leder och ligament. Det gör ont och är skönt på samma gång. :D Man blir väldigt smidig av yinyoga, och lugn. Jätteskönt att sitta i några positioner innan man går och lägger sig på kvällen!

Annars har jag tränat viryayoga till och från i sju år. Det kanske är nåt för dig som är överrörlig..? Där är man nämligen väldigt noga med att inte överböja lederna, och inte "rulla" dem på samma sätt som man gör i tex ashtanga. Det är framtaget för att vara lite skonsammare mot kroppen, men det betyder inte att det inte är jobbigt! :)

Men säg till läraren du tränar för att du är överrörlig, så kan den kanske komma med tips och hålla ett extra öga på dig under klasserna.

Jag hoppas kunna börja med fysisk yoga igen nu efter sommaren. Utbudet i Sthlm är ju fantastiskt så jag tänkte passa på att prova på lite olika, finns ju verkligen hur många inriktningar som helst inom yoga.
Vad är det för inriktning/ar där du ska börja?

Jag tänkte börja på YogaAhimsa på Östermalm. Dom har Ashtanga vinyansa, Bikram, Mysore, Hot yoga vinyansa power, Mjuk yoga & meditation och Strech & Release. Jag tänkte testa Bikram och Ashtangadenhär veckan. Om 2 veckor slutar jag jobba och börjar plugga på heltid, så då kommer jag ha lite mer valmöjlighet då en del pass är på morgonen :) Bra tips att säga till instruktörenom överrörligheten. En av anledningarna till att jag dras till yoga just nu är att jag haft lite skador senaste året och vill testa något mindre slitsamt. Så det skulle vara typiskt om jag åktepå något igen :D
 
Jag är väldigt sugen på att testa det! Min plan är dock att bli lite mer fit först. Det där med värmen kommer bli en väldig utmaning för mig... Sitter ett tag i bastun efter varje gång jag simmat för att öva mig lite. :idea:

Haha det låter bra :D Jag berättade för mamma att jag skulle testa bikram och hon bara skrattade. Här är nämligen tjejen som svimmar när det blir över 25 grader utomhus :D :angel: Har fått tips om att man ska dricka MASSA vatten dagen innan och samma dag som man ska träna, så ska det gå bra. Och efter givetvis.
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 338
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 029
Senast: starcraft
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp