Yrke som djurskyddsinspektör...

C

Carolrita

Är det någon /några här på buke som har det yrket??
Vart kan man då utbilda sig till det, vad krävs det? Hur lång är utbildningen?
Vad är det för ämnen som man måste läsa till? :confused:
 
man läser antingen lantmästare i alnarp eller ultuna..

elelr den specialgjorda djurskyddsinsoektörs linjen i umeå..4 år tar det, och då får du yrkestitel Miljöskyddsinspektör
Djurskyddsinspketör
Och livsmedels kontrollant ungefär, alltså tre yrke ett.

du kan givetvis jobba som annat oxå.
Jag ska läsa den om ett år, bor i umeå nu bara för det.
flyttade från mitt kära skåne!

/jenny
 
Det finn en utbildning till djurskyddsinspektör, tror att det var i Stockholm och Umeå.
Kolla i VHS katalog.
 
Nej men om fyra år förhoppningsvis! Ska flytta till umeå och börja den utbildningen den förste september!

För att komma in ska du ha läst ma c eller gått natur.

Lycka till!
 
Lantmästare som djurskyddsinspektör...

Jodå, jag har lantmästarutbildning och arbetar som djurskyddsinspektör.
Det finns flera olika utbildningsvägar att gå om man vill arbeta som djurskyddsinspektör, Lantmästarprogrammet är en väg, andra altiernativ är Miljö- och hälsoskyddsprogammet i Umeå, Agronomprogrammet på Ultuna (Uppsala), Veterinärprogrammet mm. Alla dessa utbildningar är förstås breda, du läser inte bara djurskydd utan det finns möjligheter att med ovanstående utbildning som grund, vidareutbilda sig inom djurskydd. Denna vidareutbildning finns i Skara.

Samtliga utbildningar hittar du mer info om på SLUs hemsida http://www.slu.se

Hlsn Helena
 
Re: Lantmästare som djurskyddsinspektör...

Tack allihopa!! Nu vet jag iaf om detta. :)

----------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
Re: Lantmästare som djurskyddsinspektör...

Själv har jag eg "ingen utbildning alls", naturbrukslinjen från början och sen fr a kemi och miljö på universitetet.

Ska testa att söka jobbet i stan nu så får vi se vad de säger... :cool:
 
jo, lantmästarutbildning räknas som godkänt för att jobba som djurskddsinsp. då läser du nån liten kurs på några veckor djurskydd oxå.

jag är absolut emot att man får bli djurinsp. på den utbildnigen. där lär man sig ju mest bara att suga ut så mycket som möjligt ur djuren och sen slakta dem. samt hur man bäst kan trycka in flest djur utan att bryta mot lagen osv. ingen enligt mig, schysst inställning.
I stockholm finns ingen utbildnig, däremot samma lantmästarutbilding på ultuna SLU.
De flesta djurskyddare idag har ingen djurskyddsutbildnig utan har jobbat med andra saker som livsmedel eller miljö skydd, ex sophantering osv. Det är de som gör att bönderna blir sura på en :-) de kommer till ens gård, tar 1000 spänn för det och sen klagar de på petitesser.

Jag har ju iallafall växt upp bland mjölkkor, grisar o höns o haft egna hästar o hundar..sånt respketerar bönderna mera än nån stockholmare med nåt liten papper ..
Hoppas du inte är stockholmare nu.. :)
 
sorry.. är inte absolut emot att man får bli djurskyddare på lantmästarlinjen...
men...det beror på vem man frågar.
Min morbror är lantmästare och jobbar på ett kläckeri tex där han övervakar klävkning samt sorteringen av hankycklingarna som mals ner levande pga att de inte är intressanta. och detta är något han e stolt över ..

kanske de nyare lantmästarna ser annorlunda på djuren än för 15 år sedan ? vad vet jag, alla lantmästare jag mött har haft en ekonomisk inställning till djur, och skulle aldrig erkänna at de tyckte synd om nåt djur. djur är mat eller onödiga sällskapsdjur ungefär, förutom jakt hunden.

Du som gått lantmästarlinjen!! berätta vad ni lär er idag och hur dina kurskamrater är?? var??
 
Hej! Nästa torsdag kommer jag upp. Kan vi inte ta en fika ´den helgen? Kommer att känna mig helt ensam!! Har du börjat skolan än?
 
Lantmästare som djurskyddsinspektör...

Nu förstår jag inte dina argument om varför en person med lantmästarutbildning skuulle vara olämplig som djurskyddsinspektör, lantmästarutbildningen är en bred utbildning inom områdena husdjur, ekonomi och växtodling. Det finns enormt många olika inriktningar att gå vidare inom när man har lantmästarprogrammet som bas, och då jag sedan tidigare har arbetat praktiskt i många år med lantbrukets djur (ffa mjölkkor), hästar och som veterinärassistent väger min arbetslivserfarenhet mycket tungt. Den har jag mycket stor nytta av i mitt yrke. Det finns säkert lika många inriktningar som det finns lantmästare, och min uppfattning är att djurskyddslagstiftningen sätts mycket i fokus under utbildningstiden. Sedan djursyddslagen kom 1988 har det hänt mycket, och det är fel att tro att en utbildning inom lantbrukssektorn skulle förbise detta.

Lantmästarutbildningen går inte ut på att lära sig att "suga ut så mycket som möjligt ur djuren och sen slakta dem. samt hur man bäst kan trycka in flest djur utan att bryta mot lagen osv", för att få en lönsam djurhållning kan man inte bryta mot svensk djurskyddslag. Lagen gäller lika för alla, och det är vad yrket som djurskyddsinspektör handlar om, att se till att djurhållarna följer djurskyddslagstiftningen.

Lantmästarutbildningen finns enbart på Alnarp, INTE på Ultuna, där utbildas i stället bl a agronomer och veterinärer.
Att den praktiska utbildningen brister hos många inspektörer är jag dock beredd att hålla med om, då flera djurskyddsinspektöret har enbart en miljöutbildning och ingen praktisk erfarenhet av djurhållning. Som djurskyddsinspektör har man ett brett tillsynsområde, allt från lantbrukets djurproduktion och hästar, till zoobutiker, hundar, katter, slakterier, djurtransporter mm. Sedan några år tillbaka finns därför påbyggnadskurser inom djurskydd i Skara som är obligatoriska, även för redan yrkesverksamma djurskyddsinspektörer.

Du har även fel om taxan, ett tillsynsbesök kostar inte 1000 kronor, ofta finns en årlig tillsynsavgift baserad på antalet djurenheter. I vissa fall (ex befogade klagomål) tas timtaxa ut, vilket jag anser vara rättvist. De som inte följer gällande lag skall betala vad det kostar kommunen i handläggning av ärendet.

Och nej, jag är inte stockholmare, utan också uppväxt med lantbrukets djur och har även egen djurhållning idag.

Hlsn Helena
 
Re: Lantmästare som djurskyddsinspektör...

i min kommun tar de nog 800 kr och i eslöv tar de 1200 det beror på vilken kommun..

många tar oxå timtaxa.

hoppas du läste min lilla ursäkt nedanför sen :-)
 
Re: Lantmästare som djurskyddsinspektör...

Trivs du inte jobbet på kommunkontoret i hålan?? :rofl:
Nåja, kan förstå dej att det är lite --tråkigt--...Är ju uppväxt där.
Nåja,det kan va skönt att omväxla miljön ibland.
 
Åhh...Nä, inte är jag stockholmare!! Fast farsan min är det..Jag är nämligen värmlänning. Nåja, inget skitsnack om huvudstaden,men var och en får ha sina åsikter om denna stad.
Själv värnar jag om mina djur samt andra. ;)
 
Re: Lantmästare som djurskyddsinspektör...

Visst gör jag det, jag trivs jättebra - men det är inte fast.... Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att åka till stan varje dag, jobba heltid funkar inte när man har små barn, hästar etc om man ska åka så långt. Men det kan ju vara kul att testa att söka!
 
Re: Lantmästare som djurskyddsinspektör...


Ja,det kan jag förstå. Småbarn och hästar samtidigt,jobba heltid i stan..Synd att man bor där som ligger lite längre bort.

----------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 377
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·
Kläder & Bli fin Nu är panik! Jag har sökt in på en utbildning och är så glad när jag kom in på den! Utbildningen är 3 veckor. Sista veckan är det...
Svar
10
· Visningar
1 102
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
301
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp