SiZo

Trådstartare
Eftersom min läkare frågan mig vad jag tror att min yrsel kan bero på och jag inte har en aning så frågar jag bukeoraklet!

Jag har förutom yrsel även huvudvärk, illamående och extrem trötthet som symptom. Vi snackar så pass att jag oftast sover 10 h på natten, och sedan om jag gör nåt annat än sitter still på dagen så behöver jag 2 timmar mitt på dagen med, och gärna en tupplur till... Jag kan inte gå fort, kroppen sätter emot, jag kan inte förklara det, det bara går inte helt enkelt. Jag får även feber, främst på kvällarna.

Jag går idag hos endokrinologen då mina hormoner verkar vara ur fas, kort sagt. Högt prolaktin, högt TSH och lågt kortisol.

Men det känns kanske inte som att det är detta som ger mig yrseln, såvida jag inte har en stor tumör på hypofysen som trycker på övriga delar av hjärnan.

Men här tänker jag nu om Magnetröntgen inte ger någon förklaring till yrseln. Vad skulle det kunna vara då?

Är det någon som har några idéer? För min läkare har inga idéer och började prata om att jag kanske får lära mig leva med yrseln. För mig som bor på landet med hästar som jag helst åker på träning med så känns det helt otänkbart att inte kunna köra bil. Vilket jag inte kan nu. Jag kan inte fokusera, får tunnelseende osv. För att inte tala om illamåendet som blir...

När jag googlar på yrsel så får jag bara upp massor om öronen och balansorganet, och det har vi kollat upp. Jag hör som ett litet barn och balansorganen fungerar fint, om än något ojämt. Ena sidan 16% sämre än den andra.

Så, förslag någon??
 
Har haft liknande och de trodde till slut att det var neuroborrelios.
Det verkar vara poppis nu, vet flera som har den diagnosen.
Har tagit ett år att bli hyfsat ok.
Hade det du nämnde samt jätteont i vissa muskler vid belastning (gå gick bra men att köra skottkärra gick inte). Yrseln kändes som att åka berg och dal-bana, både när jag stod upp eller satt ned.
Mina läkare har slut på idéer men eftersom jag inte är livshotande sjuk (konstaterat ej tumör) är jag visst för frisk för att träffa neurolog. Igen vits sa dom, eftersom väntetiden är så lång.
Vilket jag kan förstå. Jag är ju inte söndertrasad av kriget. Bara mystiskt sjuk.
Så nu självläker jag långsamt.
 
Jag fick dina och lite andra knäppa symtom (bla så domnade mina fötter och ben bort ofta och jag kunde inte gå längre än fem minuter. Skitjobbigt och obehagligt!) Hade en blixtrande huvudvärk i flera månader också.
Jag var övertygad om att det var nåt allvarligt, men lugnade mig efter att MRT samt övriga prover var ok. Jag tror att det helt enkelt var kroppens sätt att säga STOPP efter lång tid av stress. Efter några månader när jag sett till att äta och sova ordentligt och minska stressen försvann alla symtom.

Nu kanske det inte är stress som orsakar dina besvär, men ifall det är det är chansen stor att din yrsel kommer minska och försvinna när du är i balans. :)
 
Eftersom min läkare frågan mig vad jag tror att min yrsel kan bero på och jag inte har en aning så frågar jag bukeoraklet!

Jag har förutom yrsel även huvudvärk, illamående och extrem trötthet som symptom. Vi snackar så pass att jag oftast sover 10 h på natten, och sedan om jag gör nåt annat än sitter still på dagen så behöver jag 2 timmar mitt på dagen med, och gärna en tupplur till... Jag kan inte gå fort, kroppen sätter emot, jag kan inte förklara det, det bara går inte helt enkelt. Jag får även feber, främst på kvällarna.

Jag går idag hos endokrinologen då mina hormoner verkar vara ur fas, kort sagt. Högt prolaktin, högt TSH och lågt kortisol.

Men det känns kanske inte som att det är detta som ger mig yrseln, såvida jag inte har en stor tumör på hypofysen som trycker på övriga delar av hjärnan.

Men här tänker jag nu om Magnetröntgen inte ger någon förklaring till yrseln. Vad skulle det kunna vara då?

Är det någon som har några idéer? För min läkare har inga idéer och började prata om att jag kanske får lära mig leva med yrseln. För mig som bor på landet med hästar som jag helst åker på träning med så känns det helt otänkbart att inte kunna köra bil. Vilket jag inte kan nu. Jag kan inte fokusera, får tunnelseende osv. För att inte tala om illamåendet som blir...

När jag googlar på yrsel så får jag bara upp massor om öronen och balansorganet, och det har vi kollat upp. Jag hör som ett litet barn och balansorganen fungerar fint, om än något ojämt. Ena sidan 16% sämre än den andra.

Så, förslag någon??
Det gamla vanliga från en annan tråd här i krokarna, låga blodvärden på järn och B12 brukar folk svara på yrsel och trötthet :). Det har du iofs garanterat kollat.
 
Jag har varit sjukskriven i 2,5 månad nu, så jag har svårt att se att det fortfarande skulle vara stress. Jag blev idag sjukskriven ytterligare 6 veckor.

Spänningshuvudvärk tror jag inte att det är då jag inte är spänd. Och hade det varit det så borde det väl bli bättre av att röra sig tycker jag...

Borelia har de inte ens kollat. Blir lite bitter om det är det då jag är allergisk mot antibiotika. Men det vore kanske något att ta upp.
 
Järn och Hb ser bra ut. B12 tror jag inte att de har kollat. Men jag dricker berocca nu så är det B12 brist så borde det lösa sig om några veckor.
 
Eftersom min läkare frågan mig vad jag tror att min yrsel kan bero på och jag inte har en aning så frågar jag bukeoraklet!

Jag har förutom yrsel även huvudvärk, illamående och extrem trötthet som symptom. Vi snackar så pass att jag oftast sover 10 h på natten, och sedan om jag gör nåt annat än sitter still på dagen så behöver jag 2 timmar mitt på dagen med, och gärna en tupplur till... Jag kan inte gå fort, kroppen sätter emot, jag kan inte förklara det, det bara går inte helt enkelt. Jag får även feber, främst på kvällarna.

Jag går idag hos endokrinologen då mina hormoner verkar vara ur fas, kort sagt. Högt prolaktin, högt TSH och lågt kortisol.

Men det känns kanske inte som att det är detta som ger mig yrseln, såvida jag inte har en stor tumör på hypofysen som trycker på övriga delar av hjärnan.

Men här tänker jag nu om Magnetröntgen inte ger någon förklaring till yrseln. Vad skulle det kunna vara då?

Är det någon som har några idéer? För min läkare har inga idéer och började prata om att jag kanske får lära mig leva med yrseln. För mig som bor på landet med hästar som jag helst åker på träning med så känns det helt otänkbart att inte kunna köra bil. Vilket jag inte kan nu. Jag kan inte fokusera, får tunnelseende osv. För att inte tala om illamåendet som blir...

När jag googlar på yrsel så får jag bara upp massor om öronen och balansorganet, och det har vi kollat upp. Jag hör som ett litet barn och balansorganen fungerar fint, om än något ojämt. Ena sidan 16% sämre än den andra.

Så, förslag någon??

Vi har problem med vattnet på jobbet så jag har just läst på om kopparförgiftning som verkar ge liknande symptom. Är vattnet du dricker kollat?
 
Jag har varit sjukskriven i 2,5 månad nu, så jag har svårt att se att det fortfarande skulle vara stress. Jag blev idag sjukskriven ytterligare 6 veckor.

Spänningshuvudvärk tror jag inte att det är då jag inte är spänd. Och hade det varit det så borde det väl bli bättre av att röra sig tycker jag...

Borelia har de inte ens kollat. Blir lite bitter om det är det då jag är allergisk mot antibiotika. Men det vore kanske något att ta upp.

Jag var inte ens medveten om att jag var särskilt stressad, insåg det först när det uppenbarligen inte fanns något fysiskt fel och jag började tänka efter.
Symtomen i sig ökade ju också på stressen, man blir ju orolig när man får massa skumma symtom, vilket vidare gör att symtomen förvärras.. Jag var så övertygad om att mitt var något fysiskt att jag blev förbannad när min läkare först sa att det kanske berodde på stress.. :angel:

Men som sagt, ditt kan ju mycket väl vara något annat, ville bara peka på att stress kan ge rejäla symtom :)
Har du provat att söka dig till en annan läkare? Om din har slut på ideer tänkte jag.
 
Precis det jag skrev, jag mår inte bättre, jag mår precis som innan.

Jag kan inte läsa det som inte skrivs, jag hade två alternativ antingen märker du ingen skillnad eller så märks det ingen skillnad på proverna.

D-vitaminbrist är nog knappast boven till allt i ditt tillstånd men det kan vara en hjälp på traven, det är ingen dunderkur eller mirakelmedicin.

Har dom röntgat nacke, bröstrygg och ländrygg på dig? Tagit prov på ryggmärgsvätskan?
 
Lågt kortisol ger yrsel. Och trötthet. Och huvudvärk. Och yrsel.

Har samma problem plus en hög andra.

Jo, men min endokrinolog verkar inte tycka det.... Och de vill inte behandla innan mer prover är tagna osv osv... Jag blir lite nervös att de inte ska vilja behandla sen heller, för mina värden ligger på gränsen. De kanske tycker att jag ska klara mig. Även om jag bevisligen inte gör det. de tycker väl inte att värdena är så låga att jag borde ha så mkt symptom som jag har.
 
Jag kan inte läsa det som inte skrivs, jag hade två alternativ antingen märker du ingen skillnad eller så märks det ingen skillnad på proverna.

D-vitaminbrist är nog knappast boven till allt i ditt tillstånd men det kan vara en hjälp på traven, det är ingen dunderkur eller mirakelmedicin.

Har dom röntgat nacke, bröstrygg och ländrygg på dig? Tagit prov på ryggmärgsvätskan?
Jag vet inte om vi har kollat upp nivåerna på D-vitamin nu.
De har röntgat ländrygg väldigt nyligen då jag krossade 2 ländkotor för 2 år sedan och där har det inte tillkommit något nytt. De röntgade om med vanlig slätröntgen då jag fortfarande är öm på dessa kotor. I övrigt är det inte kollat, vad tänkte du att det skulle kunna visa?
 
Jag vet inte om vi har kollat upp nivåerna på D-vitamin nu.
De har röntgat ländrygg väldigt nyligen då jag krossade 2 ländkotor för 2 år sedan och där har det inte tillkommit något nytt. De röntgade om med vanlig slätröntgen då jag fortfarande är öm på dessa kotor. I övrigt är det inte kollat, vad tänkte du att det skulle kunna visa?

Tänkte på MR och för att utesluta att det finns förändringar i hjärna, nacke, bröst och ländrygg.

Prov på ryggmärgsvätskan för att kunna utesluta bla borrelia men även kunna utesluta annat med som tex MS.

Jag tycker det är tråkigt att dom inte kan tänka sig att försöka behandla dig för att se om det är kortisolvärderna som gör att du mår som du gör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp