Yrselattacker när jag ligger

MissFideli

Trådstartare
Har senaste dygnen fått känna på en ny upplevelse. Yrsel när jag ligger ner. Jag lade mig på schäslongen häromdagen och allt bara snurrade. Var tvungen att sätta mig upp igen, då slutade det.
Inatt har jag vaknat och somnat många gånger och varje gång jag vaknat, typ 5 gånger, så jag fått små attacker när jag vrider huvudet liggandes och blundar. De slutar när jag öppnar ögonen.

De slutar alltså fort om jag öppnar ögonen/reser mig från liggande. Jag mår inte illa och är inte yr när jag står upp.

Jag är ingen yrslig människa, men har haft några korta, ofarliga attacker även dagtid senaste året. Typ 2-3, så inget vanligt.

Vad kan det vara? Har inga andra symptom på stress, så tror inte det. Men å andra sidan vet jag inte vad det skulle vara. Fick axeln tejpad i tisdags och den natten kunde jag inte sova. Typ alls. Lyckades skrapa ihop 30 min i början av natten och 20 min på lunchen, så ca 60 min på 36 h. Trots det inte trött. Aldrig varit med om, bara ångest har hållit mig vaken en hel natt och då brukar jag ändå vara trött. Inte trött alls på hela natten mot onsdag.

Vet inte om tejpningen kan orsaka sånt här? Jag har fått mer ont i axeln sen hon tejpade dock.

Vad annars?
 
Borde jag inte må illa då? Och ha mer problem när jag står upp?
De jag hört om som har det, kan knappt gå.
En person jag var inackorderad hos bytte stolp i en hage en heldag, mådde lite sådär men tänkte väl att det skulle gå över så småningom. Det gjorde det inte och visade sig vara kristallerna. Så det verkar gå att vara upprätt även om det är ovanligt
 
En person jag var inackorderad hos bytte stolp i en hage en heldag, mådde lite sådär men tänkte väl att det skulle gå över så småningom. Det gjorde det inte och visade sig vara kristallerna. Så det verkar gå att vara upprätt även om det är ovanligt

Där ser man. Man ska tydligen kunna göra rörelser som framkallar yrseln om man har den. Ska testa det när jag kommer hem.

Dessutom får jag nog revidera. När jag gick upp i morse, skulle jag klappa katten som låg på en filt på golvet. Lutade mig framåt och lade huvudet på sned. Kändes som jag skulle ramla åt sidan. Så det är nog inte bara när jag ligger.
 
Jag får så några dagar i sträck i perioder. Har inte sökt hjälp för det men borde kanske. 🙈

Blir jätteyrslig och får svårt att fokusera blicken vilket blir värre när jag ligger ner eller böjer mej ner. När jag har huvudet normalt är inga problem och inte heller att göra saker.
Men lägga huvudet lite på sned eller så gör att det börjar kännas.
Det slutar när jag sträcker upp mej igen/ställer mej upp/sätter mej upp.
 
Jag får så några dagar i sträck i perioder. Har inte sökt hjälp för det men borde kanske. 🙈

Blir jätteyrslig och får svårt att fokusera blicken vilket blir värre när jag ligger ner eller böjer mej ner. När jag har huvudet normalt är inga problem och inte heller att göra saker.
Men lägga huvudet lite på sned eller så gör att det börjar kännas.
Det slutar när jag sträcker upp mej igen/ställer mej upp/sätter mej upp.

Jag får inte lika illa som du, tror jag. Jag blir inte yr varje gång jag gör en rörelse. Men ska ändå testa göra rörelserna man ska göra om man fått kristallsjukan. Man behöver sällan söka hjälp för den vad jag förstår
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 177
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 028
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp