Ytbehandling av nyslipat golv

Happimess

Trådstartare
Vi flyttar i januari och hela lägenheten har en genomgående i originalutförande holländsk parkett. Jag älskar mönstret och vill gärna bevara golvet men det är i behov av uppfräschning. Vi funderar på att slipa och behandla (och kommer i så fall anlita hjälp) men jag blir inte klok av att läsa beskrivningar av olika ytbehandlingar. Vår önskemål är:
- Matt finish
- INTE halt! Framför allt eftersom vår unghund kommer sladda runt en del och vi vill helst inte täcka varje millimeter av golvytan med mattor. Just nu har vi ett ruggigt halt trägolv men jag märker hos andra att hon har betydligt bättre fäste, så det borde ju inte vara omöjligt att få det lite mindre halt?

Så, vilken typ av behandling (olja, vax, såpa, lack?) ger ett golv med matt känsla som är så icke-halt som möjligt? Jag är inte jättebekymrad över motståndskraftigheten, det kommer bli massvis med nya repor och märken och fläckar. Jag vill bara starta med ett fräscht golv när vi flyttar in. :laugh:
 
Vi flyttar i januari och hela lägenheten har en genomgående i originalutförande holländsk parkett. Jag älskar mönstret och vill gärna bevara golvet men det är i behov av uppfräschning. Vi funderar på att slipa och behandla (och kommer i så fall anlita hjälp) men jag blir inte klok av att läsa beskrivningar av olika ytbehandlingar. Vår önskemål är:
- Matt finish
- INTE halt! Framför allt eftersom vår unghund kommer sladda runt en del och vi vill helst inte täcka varje millimeter av golvytan med mattor. Just nu har vi ett ruggigt halt trägolv men jag märker hos andra att hon har betydligt bättre fäste, så det borde ju inte vara omöjligt att få det lite mindre halt?

Så, vilken typ av behandling (olja, vax, såpa, lack?) ger ett golv med matt känsla som är så icke-halt som möjligt? Jag är inte jättebekymrad över motståndskraftigheten, det kommer bli massvis med nya repor och märken och fläckar. Jag vill bara starta med ett fräscht golv när vi flyttar in. :laugh:
Hohoooo @tornblomma - är inte du parkettexpert?
 
Frågade killen som är en riktigt duktig golvläggare.
Det fungerar med både lack och olja för matt, halkfritt golv.
Halt blir det av budgetlack eller för många lager.
Han rekommenderar att ni tar hjälp av proffs direkt. Han har varit på så många ställen där kunden försökt själv och förstört mer än gjort rätt, det blir bara dyrare att rätta till än att göra rätt från början. De kan hjälpa er med rätt finish för just erat golv.
 
Missade att jag var taggad här ;)
Det finns numera matta lack, men snyggast tycker jag att det blir med en oljad parkett. Jag gillar också att oljad parkett inte känns så gul (även om det numera finns lack som inte gör att träet gulnar. Antar att det är ek ni har?
Det stora problemet är att det är väldigt känsligt för både fläckar och repor. Har ni ekparkett där ni bor nu? Så ni vet lite hur känsligt där är menar jag. Och vad har ni för ytbehandling på ert nuvarande golv?
Ek kan faktiskt resa sig om man tex får en repa eller ett hack kan man direkt lägga på en fuktig trasa (och så kommer träet att liksom resa sig där det blivit repat. Men känsligt är det eftersom det är så pass "mjukt" liksom.

Här är mitt golv. Det är från 20-talet och oljat. Känns lite som att gå på sammet, matt och nästan mjukt!

62F97EA0-3F3F-4801-8B27-E8357F8F1AD4.jpeg
 
Tillägger att ni såklart inte ska skura med vanligt typ "allrent" eller Ajax eller dylika grejer men det vet ni säkert redan! När jag flyttade in hade städfirman använt ngt universal-medel och golvet var i det närmast förstört av det.
 
Min mardröm! Jag förbjöd städfirman att städa golven när jag skulle ha flyttstäd, det var fiskbensparkett i ek och vitsåpade trägolv (skurgolv) så lätt att förstöra åratal av skurande :arghh:

Jag fick verkligen panik när jag låste upp dörren och hela golvet var randigt och flammigt :cry:
 
vad skurar du med? Såpa? Väldigt snyggt behandlat golv du har iaf! :love:

Tack! Jag vet att många menar att man inte ska använda linoljesåpa på ekparkett men det är det som funkar allra bäst för mig! Köper min på "sekelskifte"-butiken. De har bra grejer tycker jag!
Dock skurar jag sällan och med LITE vatten, bara lätt fuktad mopp. Är supernoga med att ha "tassar" på alla möbler och inte dra saker på golvet. Ytan är ju rätt mjuk så den ruggas liksom upp då.
Abret är fettfläckar, om man råkar tappa ngt fett på golvet så torkar jag direkt med en mjuk trasa med lite linoljesåpa. Viktigt att aldrig gnugga dock då blir det i sig en fläck...
 
Det viktigaste med parkettgolv är att i möjligaste mån undvika vatten och om det är nödvändigt använda så lite som möjligt, jag brukade ha en gammal badhandduk som jag torkade med direkt efter den fuktiga skurtrasan och tog bara en liten bit i taget. Vatten gör att träet sväller och sedan när det torkar igen så blir det springor mellan parkettstavarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi behöver göra något åt golvet i vår lägenhet. Det är ett jättefint golv i massiv ek som lades 2014, och det är samma golv genomgående...
Svar
14
· Visningar
2 632
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp