Ytterbog på vift i galopp

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =)

Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska lösningen likaså. Fast i praktiken så är det inte lika lätt.

I galopp på volt så ffa i vissa lägen (se nedan) så tappar jag komplett kontrollen över ytterbog, som är ute och viftar i en egen kommun, och då leder åt helt fel håll. Vilket hästen rätt logiskt svarar på med att byta galopp och så blir det ännu svårare att få ordning på det hela utan att bryta av iaf.

Om hästen får stöd av vägg/staket så döljs problemet ganska effektivt, märks inte heller speciellt på 'öppna' delen av volten heller. Däremot om man låter enda andra hästen i ridhuset gå ut genom dörren, och håller sig på den övre volten, så kommer tendenserna då med, dock fullt hanterbara.

Men ute så.. ho ho.. Kan ta ett typiskt exempel. Galopp på stor volt. 'Hemåt' ligger i nedre delen av volten. Övre delen är inga problem, hästen ligger i fin, ganska bärig galopp (det är en bit kvar styrkemässigt). Dock så nedre delen av volten så tränger han kraftig utåt (=hemåt), och bogen trillar iväg in absurdum, nacken överböjd och bakdelen är ute och sladdar. Jag vet att lösningen är yttertygel och skänkel, men jag får inte till det. Han skjuter mig ju synnerligen effektivt över åt fel håll (matte har också lite styrka kvar att bygga för att orka hålla ihop sitsen) och sen börjar rubbet kollapsa.

Det går bättre när jag verklige fokuserar på att inte tappa yttertygel och låta den glida, men då får jag problem med böjningen istället (en annan akilleshäl som vi jobbar parallellt på, att få till korrekt, äkta böjning och att verkligen få ett äkta stöd på ytter. Det går sisådär, men det går framåt iaf), och eftersom det äkta stödet på ytter inte finns då utan jag bara begränsar halsens böjning 'inåt' så utåtställer/rakställer/ostkrokar han bara (beroende på hur mycket innertygel som är inblandat). Vilket är fullt logiskt eftersom det enda som händer är att jag statiskt håller honom i 'form'.

Om jag kämpar som en liten blå och struntar i att bryta av och verkligen fortsätter försöka hålla på voltspåret så kommer vi ju tillbaka till det lagom där långsidan skulle varit om vi var i ridhus, men i fel galopp. Han byter 9 ggr av 10 självmant tillbaka till rätt galopp då, men hela härligheten upprepas sen igen när vi kommit förbi 'övre' delen av volten.

Kraftigt bidragande till problemet är att han inte är riktigt hundra på sidförande, och totalignorerar dem när han blir taggad.

Han har den fysiska styrkan att genomföra det som begärs, må så vara att det är jobbigt, men det fungerar i ridhus och det fungerar även stundtals ute med, men det fallerar för många ggr, ffa en bit in i passet när han blir taggad (då börjar han ladda och byta kors och tvärs redan ganska 'högt uppe' i volten).

Så, problemet sitter i hörsamhet för hjälperna och att lyssna på dem, samt att matte blir trött som en liten gnu i de här lägena och inte orkar sitta kvar utan blir effektivt bortputtad och faller isär, och då ger hästen möjligheten att falla isär.

Men några goda råd och ffa 'tanketips' på vägen skulle sitta bra. Jag vet ju att det finns där, jag vet att det kommer, men det är aldrig fel att få lite input ändå. Enda rådet som direkt dissas är 'galoppera inte ute än', då det inte är riktigt görligt, det är inte så farbart till ridhus de flesta dagarna, och han behöver få jobba i galoppen med för att få utlopp för energin. Rakt fram är galopperna inga större problem, vänster är mumma och jag skulle kunna sitta där och finrida in i solnedgången, höger får man vakta bakdelen, han vill gärna slira lite med den (jag tror inte han är helt rak i kroppen, får se vad equiatrikern säger nästa vecka, men är beredd att sätta en ganska stor peng på att det finns lite jobb där. Dock som sagt så han kan inte skylla förlupna bogar på snedhet etc, då han upprepade ggr bevisat att han fysiskt kan utan problem)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Har ungefär samma problem med min medryttarhäst.
De tips jag fått från tränaren är att i princip rida öppna i galoppen hela tiden! I alla fall öppna-tänk. :)
Även om man inte gör det för att få hästen att gå på tre spår så kan man göra det för att få hästen rak! För just i galoppen är det svårt att rakställa hästen, så öppna är en jättenyttig övning.
Prova också att ställa utåt ibland, kanske variera ställningen - då är det lättare att komma åt bogarna.

Har du tillgång till speglar i ridhuset? Om du har det så rid rätt mot spegeln, i galopp, och kolla så hästen verkligen är rak när den känns rak.

Låt honom inte falla ur åt sidan, tex skänkelvikning undan inre skänkeln kanske inte är så bra idé eftersom då stärker du problemet. :crazy:
När du galopperar på volt rid först lätt tvärning öppna, sen minskar du volten genom att flytta framdelen först. Alltså som att du ska tvära mer i öppnan men istället flyttar hela hästen (med framdelen först) innanför spåret.


Hoppas du har nytta av tipsen! ;)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ska ta med mig tipsen till ridhuset nästa gång, dock så 'i skogen' är de överkurs iom att vi får problem som går såpass mkt på grunden att öppna etc inte blir genomförbart (Som jag skrev: Kraftigt bidragande till problemet är att han inte är riktigt hundra på sidförande, och totalignorerar dem när han blir taggad.)
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Men några goda råd och ffa 'tanketips' på vägen skulle sitta bra. Jag vet ju att det finns där, jag vet att det kommer, men det är aldrig fel att få lite input ändå. Enda rådet som direkt dissas är 'galoppera inte ute än', då det inte är riktigt görligt, det är inte så farbart till ridhus de flesta dagarna, och han behöver få jobba i galoppen med för att få utlopp för energin. Rakt fram är galopperna inga större problem, vänster är mumma och jag skulle kunna sitta där och finrida in i solnedgången, höger får man vakta bakdelen, han vill gärna slira lite med den (jag tror inte han är helt rak i kroppen, får se vad equiatrikern säger nästa vecka, men är beredd att sätta en ganska stor peng på att det finns lite jobb där. Dock som sagt så han kan inte skylla förlupna bogar på snedhet etc, då han upprepade ggr bevisat att han fysiskt kan utan problem)

då är mitt svar oavsett att du tycker att galoppen rakt fram är komplett, att om du måste galoppera: så galoppera inte på volt.
galoppera 4: dels volter. eller 3:e dels volter. eller halva.
men inte sitta och spänna till och gasa runt när det blir sådär. både från din och hästens sida.
att den slår om är ett klart tecken på att styrkan och balansen inte finns där. då får man jobba på andra övningar än volt, för att komma dit. Finns inget sätt att forcera och hasta fram resultaten genom att envisas med voltövningen i den gångarten, utan du måste ändra övningen tills styrka och balans finns. Den hittas ej genom att insistera på tempot, gångarten och övningen i sig.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Visst är det jobbigt när det blir så?

Jag använder ett hoppspö, vinklat rakt ned, så jag kan peta lite på bogen som en påminnelse att den också ska vara med.

Om man tar ett hoppspö med en bred läderögla eller "flerp", delar på den så att när man ruskar lite på spöet så "smackar" det. Då räcker det med att vicka lite på handleden för att få en liten "smaskeffekt" (eller vad man nu ska kalla det) på bogen.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

då är mitt svar oavsett att du tycker att galoppen rakt fram är komplett, att om du måste galoppera: så galoppera inte på volt.
galoppera 4: dels volter. eller 3:e dels volter. eller halva.
men inte sitta och spänna till och gasa runt när det blir sådär. både från din och hästens sida.
att den slår om är ett klart tecken på att styrkan och balansen inte finns där. då får man jobba på andra övningar än volt, för att komma dit. Finns inget sätt att forcera och hasta fram resultaten genom att envisas med voltövningen i den gångarten, utan du måste ändra övningen tills styrka och balans finns. Den hittas ej genom att insistera på tempot, gångarten och övningen i sig.

Gasa runt på volt var det inte, var fick du det ifrån (alltså vad feltolkades/var otydligt)? Men det där med 'klart tecken på att styrkan och balansen inte finns där', hur går det ihop med att när han inte har det där att han 'vill hemåt', så är exakt samma övning (eller svårare, den här volten var ju större än det blir i ridhus) inte minsta problem?

För mig så sitter det i lydnad, och inte i styrka? Därför jag poängterade att han fysiskt KAN utföra det utan problem, och har visat det flera ggr. Men då gäller det att det endera finns staket/etc, eller att han helt sonika inte vet vartåt 'hemåt' är.
Att det är just 'nu vill jag någon annanstans, nu tänker jag inte lyssna så noga på dig' märks ju väldigt väl i exemplet om jag rider i ridhuset med någon annan, hästen gör utmärkt trevliga volter. Så går den andra hästen ut, och då blir det samma problem som beskrivet i ursprungsinlägget, eftersom han drar/laddar mot utgången. Där är det lättare att styra in honom på att 'nu jobbar vi' än det är ute på öppnare ytor dock.

Så, du får gärna utveckla, för jag köper inte att det är styrka, eftersom styrkan då enbart brister när han har ett 'hemåt' han vill till/åt? Utan det är lydnaden som brister, och mattes ridning fallerar. Att han slår om är för att han faller isär ja, det är svårt att galopper i vänstergalopp med högerbogen på driv utåt och trängandes utåt. Men skulle det vara ett styrkeproblem skulle ju samma problem uppstå exvis i ridhus med?
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Gasa runt på volt var det inte, var fick du det ifrån (alltså vad feltolkades/var otydligt)? Men det där med 'klart tecken på att styrkan och balansen inte finns där', hur går det ihop med att när han inte har det där att han 'vill hemåt', så är exakt samma övning (eller svårare, den här volten var ju större än det blir i ridhus) inte minsta problem?

För mig så sitter det i lydnad, och inte i styrka? Därför jag poängterade att han fysiskt KAN utföra det utan problem, och har visat det flera ggr. Men då gäller det att det endera finns staket/etc, eller att han helt sonika inte vet vartåt 'hemåt' är.
Att det är just 'nu vill jag någon annanstans, nu tänker jag inte lyssna så noga på dig' märks ju väldigt väl i exemplet om jag rider i ridhuset med någon annan, hästen gör utmärkt trevliga volter. Så går den andra hästen ut, och då blir det samma problem som beskrivet i ursprungsinlägget, eftersom han drar/laddar mot utgången. Där är det lättare att styra in honom på att 'nu jobbar vi' än det är ute på öppnare ytor dock.

Så, du får gärna utveckla, för jag köper inte att det är styrka, eftersom styrkan då enbart brister när han har ett 'hemåt' han vill till/åt? Utan det är lydnaden som brister, och mattes ridning fallerar. Att han slår om är för att han faller isär ja, det är svårt att galopper i vänstergalopp med högerbogen på driv utåt och trängandes utåt. Men skulle det vara ett styrkeproblem skulle ju samma problem uppstå exvis i ridhus med?

gasa runt på volt blir det ju - när du insisterar på övningen och hästen inte bär sig! den gasar för att försöka bära sig. och så är det igång.

självklart handlar det om styrka - oavsett vad som orsakar bristen på styrka! Hästens bärighet/balans i sig själv, eller hästens bärighet/balans - eller brist därav - pga ryttaren.

Om du anser att det är lydnad det fallerar i så är svaret oundvikligt: jobba på grunder och låt bli att galoppera på volt tills den tar basic hjälper.
Jag tror det är du som skapar bristen på styrka i arbetet på volt = extra tillfälle för den att vara "olydig", dvs om du brister i din hjälpgivning som bidrar till balans och styrka hos hästen.

oavsett så är det ej särskilt produktivt att insistera på den rörelse/övning där du helt klart upplever att det brister. du måste då plocka ner det i beståndsdelar och börja med delar av övningen tills helheten går att plocka ihop igen utan att det fallerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag är inne på en Mackan-Axel-mix...

volttanke.jpg


Raka spår, övergångar och halvhalter och allt eftersom tottoponken orkar, kräva mer och mer böjning. :idea:

Det var det ultimata för min "bogtappande" donna i början. Nu gapar instruktörerna mindre och mindre på mig. :bump:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Om du anser att det är lydnad det fallerar i så är svaret oundvikligt: jobba på grunder och låt bli att galoppera på volt tills den tar basic hjälper.

Hur - tycker du alltså - kommer jag då tillrätta med problemet? initialt hade vi samma problem i trav, det är åtgärdat. Men i galopp så utnyttjar han att matte fallerar, och problemet är där. Det är möjligt att det ger sig alldeles automatiskt när matte är back in business helt igen, och inte lika lätt kan sättas ur spel.

Jag tror det är du som skapar bristen på styrka i arbetet på volt = extra tillfälle för den att vara "olydig", dvs om du brister i din hjälpgivning som bidrar till balans och styrka hos hästen.

Jag brister ju såtillvida att jag fallerar, och då är det ju en utmärkt 'väg därifrån' för hästen. I t ex trav hänger matte med bättre, och då kan jag parera den där 'hemlängtan' bättre.

oavsett så är det ej särskilt produktivt att insistera på den rörelse/övning där du helt klart upplever att det brister. du måste då plocka ner det i beståndsdelar och börja med delar av övningen tills helheten går att plocka ihop igen utan att det fallerar.

Utveckla gärna! Jag är helt med på tänket, men endera gör jag någon tankevurpa någonstans, eller så tänker vi olika. För jag tycker ju jag har tagit ner det i beståndsdelarna. Del har jag jobbat på ställningen/böjningen rent generellt, och lydnad i skritt och lydnad i trav. Det fungerade inte strålande från början heller, men nu sitter det, även om det kräver att matte inte sitter och halvsover. Dessutom jobbat massor från dag ett på att ta det lugnt hemåt, att det leder ingen vart att stressa. (Nu kan han skritta, trava och galoppera lugnt hemåt, göra halt och stå still på lång tygel. I början hade vi bara taktning hemåt, och halterna blev allt utom stå stilla). Då övergick vi till att jobba i galoppen rakt fram, och nu fungerar den finemang (naturligtvis kan det bli bättre, det kan det alltid). Då körde jag vida svängar (kvartsvolter/halvvolter/kalla det vad man vill) i galopp, men inga hela volter, utan en båge där och en båge här, både bortåt och hemåt. Och sen 'helvolter', med halva i galopp och andra halvan i trav.

Och nu tycker ju jag det är dags att få ihop helvolter, och om man vill uttrycka det så: Lära herrn att det inte är ett giltigt skäl att tycka 'nu gick jag hem', och att matte får jobba på att verkligen hålla ihop sig själv och sin ridning när han vill slinka iväg, även i galopp.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Och nu tycker ju jag det är dags att få ihop helvolter, och om man vill uttrycka det så: Lära herrn att det inte är ett giltigt skäl att tycka 'nu gick jag hem', och att matte får jobba på att verkligen hålla ihop sig själv och sin ridning när han vill slinka iväg, även i galopp.


Uppenbarligen är det inte dags, även om du tycker det. Kvittot är ditt utslagsgivande svar, dvs det som resultatet uppvisar är det du måste anse som de facto. Inte vad du själv tycker borde vara dax.

läs mitt inlägg nr 4 i fråga om åtgärder. alternativt prova Ingelas förslag - som är bra, om volt ridningen i stort sett fungerar men man behöver små parera lite regelbundet för att få bukt med balans/styrka.
back to basics.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Jag är inne på en Mackan-Axel-mix...

volttanke.jpg


Raka spår, övergångar och halvhalter och allt eftersom tottoponken orkar, kräva mer och mer böjning. :idea:

Det var det ultimata för min "bogtappande" donna i början. Nu gapar instruktörerna mindre och mindre på mig. :bump:


Jag ska prova, men rent spontant tror jag vi får samma 'trilla iväg utåt' på den, mot hemåt. Men ska testa!

Instruktören tycker btw att det är ren lydnadsgrej, och att han ska gå korrekt ställd. Att han kan, han ska och det sitter i lydnad. (Det är en av anledningarna att jag verkligen tar tag i det nu även hemma, nu när det finns ridbart underlag, hur länge det nu håller).
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Uppenbarligen är det inte dags, även om du tycker det. Kvittot är ditt utslagsgivande svar, dvs det som resultatet uppvisar är det du måste anse som de facto. Inte vad du själv tycker borde vara dax.

läs mitt inlägg nr 4 i fråga om åtgärder. alternativt prova Ingelas förslag - som är bra, om volt ridningen i stort sett fungerar men man behöver små parera lite regelbundet för att få bukt med balans/styrka.
back to basics.

Okej, vi får helt enkelt enas om att vara oense där då är jag rädd.
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Det fixar du, du har den envishet och det tålamod som krävs. Det vet jag. :bow:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Det fixar du, du har den envishet och det tålamod som krävs. Det vet jag. :bow:

Jodå, som jag skrev i ursprungsinlägget så 'Jag vet ju att det finns där, jag vet att det kommer', men som sagt lite input och gärna tips är ju aldrig fel. Helst tanketips. Vet av erfarenhet att jag har lätt att ta till mig 'tankebanor'. Nu kommer jag inte på någon riktigt bra, men vet när jag hade problem i fattningar med en annan häst, och själv kollapsade och fällde den stackars hästen än värre, att det som tillslut gav skillnaden var när jag satt och verkligen upprepade 'släpp fram inner höft, släpp fram innehöft, höften mot örat'. Jag gjorde givetvis en hel massa annat samtidigt, men genom att fokusera på den delen, så gjorde jag INTE en massa av de där andra grejerna som stjälpte stackaren, och hela min sits blev ju bättre, och då kom ju galoppen med, även om det naturligtvis fanns massor att förbättre hos hästen med, men vi kom ur den cirkel som blev när jag föll isär och låste inner, trots att jag tyckte att jag inte alls gjorde det för jag lättade ju på innertygeln :angel:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Instruktören tycker btw att det är ren lydnadsgrej, och att han ska gå korrekt ställd. Att han kan, han ska och det sitter i lydnad. (Det är en av anledningarna att jag verkligen tar tag i det nu även hemma, nu när det finns ridbart underlag, hur länge det nu håller).


Låter som en ngt märklig tränare, som inte kan se relationen ryttare (som i dina egna ord, upplever brister på styrka och balans i sin ridning) och hästens agerande.

dessutom är den väl en 12 åring som inte annat än hushållsridits senaste året? lite magstarkt att tänka termer som "kan" "ska" och "olydig" då bara rakt av som jag ser det.
mycket av grunden hur man löser situationer sitter i den som sitter ovanpå.
att forcera och tycka att man ska lösa övningen i dess original form utan att ta in andra möjligheter är för mig mkt märkligt.
var ligger problemet, dvs varför är det så omöjligt i din värld att tänka i andra banor än att du MÅSTE genomföra volten i dess ursprungsform, här och nu? jag förstår inte helt enkelt - vari ligger problemet att bryta ner det och prova andra möjligheter?

kort och gott: vad är svaret du, i en optimal värld, om du själv fick välja, skulle vilja höra?
jag har gett dig en ganska välmotiverad tankebana, som innefattar det du pratar om , dvs att bryta en cirkel. Men du verkar förkasta den rakt av för att det inte är det du vill höra? eller vad är problemet?
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Låter som en ngt märklig tränare, som inte kan se relationen ryttare (som i dina egna ord, upplever brister på styrka och balans i sin ridning) och hästens agerande.

dessutom är den väl en 12 åring som inte annat än hushållsridits senaste året? lite magstarkt att tänka termer som "kan" "ska" och "olydig" då bara rakt av som jag ser det.
mycket av grunden hur man löser situationer sitter i den som sitter ovanpå.
att forcera och tycka att man ska lösa övningen i dess original form utan att ta in andra möjligheter är för mig mkt märkligt.
var ligger problemet, dvs varför är det så omöjligt i din värld att tänka i andra banor än att du MÅSTE genomföra volten i dess ursprungsform, här och nu? jag förstår inte helt enkelt - vari ligger problemet att bryta ner det och prova andra möjligheter?

kort och gott: vad är svaret du, i en optimal värld, om du själv fick välja, skulle vilja höra?

Jag vill fortfarande att du utvecklar det jag bad dig utveckla? Jag tycker ju att jag HAR brutit ner det, men någon gång måste jag ju sätta ihop det? Alt som jag ser det (och jag säger inte det är dåligt) är att vänta tills jag är starkare, och ta det då. För han kommer ju knappast bli mindre 'hemkär' om två månader (bara för att ta ett tidsexempel).

Men utveckla gärna det jag bad dig utveckla?

vad tränaren baserar det hela på får stå för densamma, men h*n har ju sett oss ihop, och baserar det väl på det antar jag. Och ja han är bara 'hushållsriden', och har dessutom fått göra lite som han själv tyckt.

Ett 'idealiskt' svar jadu, hade jag det skulle jag inte fråga :devil:
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Ang plocka isär bit för bit, klurat ett tag, och det jag kan komma på mer jag kan göra i den vägen är att verkligen se till så att sidförande går igenom även när han är spänd/taggad. Dock blir ju det då lite samma sak, att ta itu med ett 'helt' problem och 'kräva' lösning på det, istället för att plocka isär det, och där ser jag inte hur man plockar isär?

Så nä, jag tänker endera knasigt, eller förstår inte..
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Du gör alltid så stor affär av allt.:crazy:

skit i form o böjning- när problemet är att den vill ta sig därifrån.
Sakta av- var tydlig o börja om- beröm
 
Sv: Ytterbog på vift i galopp

Men jag tycker jag har svarat på det redan i första inlägget!

dvs du måste sätta ihop delarna - vad det nu är du anser det handlar om styrka/balans/ryttarfel eller olydnad eller en kombo av några eller alla:
sätta ihop delarna gör du genom att bryta ner övningen du vill ha att fungera.

som jag sa i första inlägget:
rid 1/3 volt. rid 1/2 volt. rid en hel volt.
så fort ngt inte funkar gå tillbaks till nivån som fungerade, innan hästen faller isär av gudarna vet vilken anledning, som du ju själv får avgöra.
alternativt, som Ihgela föreslog- gör en variant av samma övning, som underlättar att få fatt på det du upplever brister. samma sak där - använd delar och sätt ihop efter behov.

svårare än så är det faktiskt inte.
det enda som jag ser hindrar dig, är din /eller tränarens, inställning att det SKA funka vid detta laget.
gör det inte det så är inställningen orelevant. och du får bryta ner övningen.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 985
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 212
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Piek
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp