Ytterligare åtal mot ridläraren

Sv: Ytterligare åtal mot ridläraren

Helt sjukt att detta åtal,som lades ner pga för lite bevis kan tas upp igen.10 år senare.Jag vet vem killen är,och hoppas attt han "överlever". Helt fel att man kan bli anmäld för våldtäck på en tjej som man varit tillsammans med i 6 månader.Visserligen är det ålderskillnad,men ändå!!
 
Sv: Ytterligare åtal mot ridläraren

Helt sjukt att detta åtal,som lades ner pga för lite bevis kan tas upp igen.10 år senare.Jag vet vem killen är,och hoppas attt han "överlever". Helt fel att man kan bli anmäld för våldtäck på en tjej som man varit tillsammans med i 6 månader.Visserligen är det ålderskillnad,men ändå!!

Det kan ju bli problem med bevisläget för det som hänt för 10 år sedan men så är det ju alltid.

Men det är en helt annan sak att hävda att det inte är fel att ha sex med en 12 åring! Det handlar inte om ålderskillnad, det handlar om att flickan helt enkelt är 3 år för ung enligt lagen. Enda undantaget skulle väl vara om killen också var i samma ålder.
 
Sv: Ytterligare åtal mot ridläraren

Helt fel att man kan bli anmäld för våldtäck på en tjej som man varit tillsammans med i 6 månader.Visserligen är det ålderskillnad,men ändå!!

Jag förstår inte om det var 12, 13 eller 14-åringen han varit tillsammans med i 6 månader, men det är väl ingen nyhet att det är olagligt att ha sex med den som är under 15 år? Däremot kanske inte alla är medvetna att det klassas som våldtäkt, men det understryker att det är förbjudet ÄVEN om tjejen inte gör motstånd.

Hur länge menar du att man ska "vara tillsammans" för att lagen inte längre ska gälla? Vid vilken ålder "räcker" det med 6 månader? 14? 12? För en 11-åring kanske det krävs ett år i alla fall?
 
Sv: Ytterligare åtal mot ridläraren

Däremot kanske inte alla är medvetna att det klassas som våldtäkt, men det understryker att det är förbjudet ÄVEN om tjejen inte gör motstånd.

Det är en ganska ny lag att det alltid skall ses som våldtäkt om offret är under 15år. Så han kan inte dömas enligt den lagen för något som hände för 10 år sedan. Men olagligt var det givetvis redan då, men inte nödvändigtvis våldtäkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kom till stallet för min ordinarie ridlektion denna vecka och såg att jag hade hamnat på Arnica igen. Jaha. Det var väl inte så att jag...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En hästägare i Gislaveds kommun hade sina tio hästar ute i hagen utan väder- eller vindskydd i vintras. Nu åtalas mannen för...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Fyra hästar vanvårdades under lång tid av två män från Svanskog. Nu åtalas männen för djurplågeri och brott mot...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp