Ytterligare en foderfråga - för lågt protein

galathea

Trådstartare
Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och försöker lära mig lite bättre om hur jag ska tänka och räkna. Använder foderstatsräknaren på Hästsverige, och när jag fyller i grovfodret (hösilage plus lucerne) så tycker den att jag behöver öka proteinet. Energin är dock något högre än medelhästen behöver, och han är ju i bra hull just nu så jag tänker att det kanske inte behöver ökas jättemycket. Jag har testat fylla i lite olika kraftfoder som komplement, men hamnar ändå lite för lågt på protein hela tiden. (Och dålig kvot på kalcium/fosfor, samt för lite selen, men jag har inte lagt in mineralerna än.)

Hästen är 1,5 år gammal arabhingst på lösdrift i flock, fri tillgång på hösilaget och jag har räknat på att han äter 12 kg per dygn. Vet inte om han äter riktigt så mycket, garanterat inte mer, sett till hur mycket vi på ett ungefär öser ut varje dag samt att de är 5 hästar på lösdriften. Han rör sig ju en hel del i lösdriften, leker med sin bästis och så, men vi motionerar ju inget nämnvärt utöver det. Han växer så det fullkomligt knakar just nu (och är bakhög och grann som en grand danois-valp :P).

Analysen säger så här, per kilo foder:

Torrsubstans 70 %
Råprotein 81 g
Smältbart råprotein 54 g
Omsättbar energi 6,9 MJ
Smb rp 7,8 g/MJ
Neutral detergent fiber 452 g

Fosfor 1,5 g
Kalcium 2,0 g
Kalium 13,7 g
Magnesium 1,0 g
Natrium 0,3 g
Svavel 1,3 g
Kalcium/Fosfor 1,3 (antar att detta är kvoten som foderstatsprogrammet menar är för dålig?)

Hur jag än gör tycker programmet att mängden protein är för liten. Ganska mycket för liten om jag tolkar det rätt. :( Jag får inte i honom mer än max 750 g lucernhack, om ens så mycket. Finns det något vettigt kraftfoder att komplettera med? Utöver fria tillgången på hösilage kan jag på grund av långt avstånd och rimlighet att köra fram och tillbaka bara ge ett mål lucern och kraftfoder om dagen. Hacket tar lång tid att äta och vid stora givor ledsnar han och lämnar, så spontant kanske något smakligt, lättätet kraftfoder kunde hjälpa till att dra upp det sista proteinbehovet? Eller vad föreslår ni som är mer vana att beräkna foderstater? Jag läser och läser och provar lägga in grejer och räkna om, men det är ju en fullkomlig djungel! :)
 
Men åh, tack! Jag hade lagt in fel. Så går det när man har lite tid över först klockan efter midnatt, då får man skämmas lite. :) Nu verkar det stämma bättre och han behöver bara extra mineraler/kalk. Skönt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp