Ytterligare en hustråd..

MiniLi

Trådstartare
Ja, jag är ganska tjatig. Jag vet att jag har startat ganska många trådar under det senaste året kring hus och hem och ekonomi och hit och dit. Men jag tänker tjata ytterligare för buke är så himla bra när man behöver få rätsida på saker och ting :D

Huset med stort H är fortfarande till salu. Några av er kanske minns, men för er andra så är det ett hus vi varit intresserade av väldigt länge men det har varit så dyrt att vi inte känt att det är värt att lägga bud.
Det har gått lite drygt ett år sedan det lades ut på annons för första gången, mäklare har bytts och priset har sänkts i omgångar. Nu är utgångspriset fortfarande en aning mer än vad vi tycker att huset är värt men tillräckligt nära för att det ska kännas rimligt att lägga bud.
Om vi bara kan bestämma oss.

Vi velar fram och tillbaka kring om det verkligen är huset med stort H eller inte. Är det för mycket jobb? Är trädgården ett problem? Orkar vi med ved? Är det för mycket renoveringar som kommer krävas?
Samtidigt så har jag hittills inte hittat ett enda alternativt hus som känts riktigt tilltalande. Några som varit småintressanta men inte tillräckligt för att ens bemöda sig att åka på visning.
Och det här huset kan jag bara inte släppa. Jag får lite smått ont i magen vid tanken på att någon annan skulle köpa det.

Sen kommer vi till det ekonomiska. Jag räknar och räknar och kommer fram till att det går. Men vi kommer ju inte alls ha samma marginaler som nu.
Jag har ett år kvar i skolan så vi lever på en ganska normal lön + CSN. I dagsläget är det mer än tillräckligt för oss (vi bor väldigt billigt) och vi kan unna oss att vara ganska oekonomiska.
Skulle vi köpa hus skulle det gå runt, men vi skulle ju inte kunna leva lika "lyxigt" som vi gör nu.

Samtidigt så är det ju under en begränsad period. Om ett år kommer jag börja jobba. Det är extremt osannolikt att jag skulle bli arbetslös. Men vågar man tänka så?

Jag känner mig lite sådär i livskris typ :p
Snälla snälla buke hjälp mig reda i röran :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Med tanke på vad du/ni känner för huset - lägg ett bud på vad ni anser är rimligt, det är en mycket bra början :)

Utifrån att huset är besiktat och ni vet vad ni köper etc:
Om jag hade varit du, med tanke på vad du utbildar dig till, hade jag definitivt tagit risken med några kalkylerade hundår.
Inte för att jag är riskbenägen när det gäller ekonomi utan för att jag anser att det är liten/mycket liten risk att du blir utan jobb eller får dålig lön.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag får fjärilar i magen bara av att läsa ditt inlägg :D

Det är visning ikväll. Jag tänker gå dit och snoka.
Jag har ju redan sett huset flera gånger men vill veta hur många som verkar vara intresserade. Får eventuellt med mig svärfar också så kanske vi kan knata omkring och analysera lite extra kring våra frågetecken..
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag får fjärilar i magen bara av att läsa ditt inlägg :D

Det är visning ikväll. Jag tänker gå dit och snoka.
Jag har ju redan sett huset flera gånger men vill veta hur många som verkar vara intresserade. Får eventuellt med mig svärfar också så kanske vi kan knata omkring och analysera lite extra kring våra frågetecken..


Gör det, ibland måste man våga utmana sig själv.

Jag köpte "the drömhus" en gång, efter fyra års väntan.
Känslan av att leva i "drömhuset" är-så-värt. Jag älskade varje kvadratmillimeter och varje gång jag kom hem och såg huset kände jag mig nyförälskad.
Jag säger som när det gäller partners - när man får den där speciella känslan ska man inte låta det glida iväg.

Lycka till :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Om du är orolig för er ekonomi kan ni försöka skjuta fram tillträdesdagen så långt som möjligt, vilket gör att ni inte börjar betala av lånen innan tillträdet. Det är kanske inte så att säljaren vill gå med på det, då det är en risk för säljaren, men ni kan ju alltid försöka.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Ja det vore ju en fiffig lösning. Ju färre månader som vi behöver betala av lån under min studietid desto bättre.
Man kan ju alltid ställa frågan antar jag.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Kolla också upp vad banken säger om huslån när man går på CSN. Vi kommer flytta under hösten och det var med nöd och näppe vi (jag) fick huslån tack vare att jag är arbetslös. Normalt har jag haft ganska bra inkomst så det här kom som ett slag i ansiktet. Vi kunde behålla lånen vi har med det hus vi bor i idag utan problem, men köpa ett billigare hus men hälften så stora lån och lägre driftskostnader blev ett bekymmer. Men det löste sig när vi bokade tid på banken med en tjej som vi visste var duktig på huslån och när hon väl förstod att vi skulle lägga ca 75% kontant var det ju inga problem.

För övrigt att köpa ett hus där magkänslan säger att det är rätt, kan aldrig bli fel. Huset vi flyttar från nu efter 25 år har alltid varit huset med stort H, älskar huset och vill inte flytta men måste då vi blir mer eller mindre tvångsinlösta av kommunen som vill ha vår mark. Har under sista året tittat på massor av hus och det som vi lyckades köpa är både min man och jag överens om att här vill vi bo, fast vi tittat på andra "finare" hus så är det det här som vi tror kommer passa oss bästa, nu när vi måste flytta. Det här huset var också lite väl dyrt när man tänker på att badrum och kök behöver renoveras men vi lyckades pruta ner så mycket så det täcker renoveringen, försök pruta, det kan fungera.

ursäkta att jag kapade tråden lite.

Vill önska dig lycka till med visningen ikväll, gå på magkänslan och kolla med banken, så det inte faller på något där.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Det låter lite konstigt kanske men som jag har förstått det så kommer inte banken ställa till bekymmer. Stora företag och speciella villkor osv.
Om det sen mot förmodan visar sig att det inte går så är det ju så. Inget att göra åt. Men just nu försöker jag reda ut om vi vågar oavsett ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterligare en hustråd..

Angående ekonomin och studierna:
Vi har haft råd med renoveringar och annat under första året, eftersom vi valde att inte börja amortera förrän efter 12 månader.
Det har sänkt månadskostnaderna på ett väldigt bekvämt sätt. :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Ja den tanken har jag också. När jag budgeterat har jag räknat med 3000 kr/månad i amorteringar. Om man kan minska den delen just tills jag börjar jobba så har man ju mer utrymme.
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Men man "får" ju inte lägga bud innan man har finansieringen med banken klar. Seriösa mäklare tar inte emot sådana bud. Så ring banken nu om nu visningen är ikväll redan :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag kommer ju inte lägga bud ikväll direkt ;)

Skämt åsido så ska jag vara helt ärlig lutar jag mig lite åt svärfar i bankfrågan. När jag varit nervös och velat boka möte med banken så säger han bara åt mig att coola ner och att vi tar det när det är dags.
Säga vad man vill om min svärfar men just detta har han iallafall rätt bra koll på. Han är rutinerad när det gäller fastighetsaffärer :)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Vi la bud utan att ha klart med banken, ingenting är klart förrän kontraktet skrivs fick jag höra. Men det är vanskligt att göra så. Men första budet från oss var så lågt i förhållande till vad vi får för vårt nuvarande (tills fredag) hus att vi inte hade behövt låna en krona, men hade då inte eller kunnat renovera något.

Men tror att mäklarna är hårdare med lånelöften i storstäderna
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag känner lite att det är en fråga som vi inte behöver fundera så mycket på just i denna tråd. Min sambo, som är den med bäst kontakt med banken, är i Skåne och kan inte ringa iallafall. Jag får helt enkelt ta den risken i nuläget.
Kommer dessutom ändå inte lägga bud förrän sambo är hemma så vi kunnat diskutera saken mer tillsammans.

Vi kan väl fortsätta tråden med tanken "om vi nu får lån - vågar vi och hur vet man att det är rätt?"

:)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Praktiska frågor:

Hur länge är det rimligt att det kommer vara ok med tvåkammarbrunn innan man får krav om uppdatering?

Hur mycket kan man ta bort i en vacker och välutvecklad trädgård utan att det räknas som helgerån?

Kan man fråga mäklaren hur många som var på helgens visning? Och kommer människan svara sanningsenligt?
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Praktiska frågor:

Hur mycket kan man ta bort i en vacker och välutvecklad trädgård utan att det räknas som helgerån?

Precis så mycket man vill. Trädgård har man för sin egen skull på sin egen nivå. Däremot kan det vara bra att kolla om någon vill ha växter eller plantor som ni gräver bort. Det brukar finnas grupper med entusiaster på facebook.

Kan man fråga mäklaren hur många som var på helgens visning? Och kommer människan svara sanningsenligt?

]Ja, det kan man fråga. Och det kan tänkas att mäklaren avrundar uppåt eller neråt - men de har ofta stenkoll på hur många som kommer.

tio tio tio
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag får bara lite dåligt samvete när jag tänker på all omtanke som lagts på en fin trädgård om man sen river upp..

I mitt fall skulle det framförallt gälla en fruktträdgård. Vad är värst? Misssköta alla miljarder äppelträd eller ta bort dem och göra appellplan? (:D)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jag får bara lite dåligt samvete när jag tänker på all omtanke som lagts på en fin trädgård om man sen river upp..

I mitt fall skulle det framförallt gälla en fruktträdgård. Vad är värst? Misssköta alla miljarder äppelträd eller ta bort dem och göra appellplan? (:D)

Det är helt klart värst att missköta fruktträdgården!
Visst är det inte roligt att se något man vårdat ömt försvinna, men det gör nog mer ont själen att se det stå och självdö av misskötsel.

/Camilla
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Nu tror jag inte att träden skulle dö men kanske bli ganska vildvuxna efter några år ;)
 
Sv: Ytterligare en hustråd..

Jo jag vet att du lämnar banken åt svärfar, det har du skrivit i tidigare trådar. Personligen hade jag nog gärna stämt av med banken ändå (ta med svärfar isf). I hus- och lghköp kan det gå snabbt och jag gissar att ni inte vill bli snuvade på huset framför näsan på er ;)

Men nog offtopic då.
Tvåkammarbrunnfrågan beror helt på hur kommunen planerat. De "går på" olika områden i taget (oftast) och ställer krav på uppdaterade avloppslösningar. Kolla i fastighetsregistret, det kanske redan ligger ett föreläggande om det på fastigheten. Är det tidsfrist kan det bli bråttom när ni väl tillträtt. Räkna med att uppdatera ert avlopp inom de närmsta åren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 285
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 469
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 656
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp