Ytterligare en kulturkrock eller tvá.....?!!!!!!

P

Pirayan

Ja, nu har jag dá hittat ett avmaskningsschema i en tidning här.... Enligt den sá ska man avmaska frán mitten av Januari till mitten av Oktober med 4 till 12 veckors mellanrum beroende pá preparat. I December ska man avmaska ytterligare en gáng.
Det är ju varmare klimat här, men kan detta verkligen stämma????

Skulle även vaccinera pállan mot Rhino Pneumoni härom dagen. Detta ska göras i mánad 5,7 och 9 och sedan har jag fátt rekommendationer frán Sverig att vaccinera mot influensan i mánad 10 sá att fölet fár största möjliga skydd.
Nu är det ju bara det att sprutan hon fick var ju en dubbel, mot báde Rhino och influensa. Detta betyder att hästen kommer att vaccineras mot influensan fyra ggr pá ett halvár. Det kan ju bara inte vara bra. Speciellt inte när hon redan har grundvaccination.
Jag ifrágasatte detta och fick som svar att det är inget problem. Detta máste ju dessutom vara dyrare för mig.

Hur tycker ni att detta láter?
Sádana här olikheter stöter jag pá hela tiden här nere....
Det samma med hömängden som ges till hästarna.... runt fyra kg per dag. *suck*......
 
Ja prata inte med mig om Belgien och kulturkrockar för då kan jag hålla på hela dagen :D

Kan inget om veterinära frågor men jämför här med hur det var att få barn i Belgien och jisses vad det skulle vaccineras och medicineras :crazy: :confused: Det var till att ignorera alla råd man fick ibland och bli lite svenskt "naturlig". Där finns ju t.ex. 4000 apotek mer än vad Belgiens befolkningsstorlek behöver! :angel:
 
Jassá, du har bott här?
Ja, det är samma sak med hundar....
Har tvá valpkullar nu och när man frágar nágon som varit i rasen i 20-30 ár, om rád sá är det bara injektioner och piller som gäller.
Vet inte hur det kan skilja sá mycket i tvá länder som ligger sá nära varandra. De máste väl komma frám till samma forskningsresultat, eller?
Om man tar upp t ex inavel, sá undrar de hur man kan ná bra resultat utan inavel och kan inte förstá hur rasklubbar kan ha som tilláten maxgräns 6,25% alltsá syskonparningar....
 
Ja jag PM:ade till och med dig i början av min Bukekarriär för att fråga var din by/stad ligger. :)
 
Ja, nu vet jag vem du är. :D
Lägger inte alltid användarnamnen pá minnet, utan mer själva inläggen.... :angel:
Hur länge bodde du här?
 
Jag vet redan.... lite över fem ár.
Nágra andra kulturkrockar du varit med om?
Man tror ju mer att länderna kring medelhavet ska vara lite längre ifrán kulturmässigt sett, men men.....
 
Har ni gräs redan i januari? Avmaskningen är i första hand för att minska smittspridningen i hagarna.
 
Ja, vi har gräs hela áret, men nu har t o m páskliljor och krokusar kommit upp, även en del grönt, färskt gräs. :D

Ja, jag vet att det är för smittspridningen och mánga har ju bara smá hagar för áret runt bruk här, eftersom marken är sá dyr....
Men en sak är jag förundrad över, har inte vi ocksá maskar som sover under vintermánaderna jan, feb, mars? :confused:
Detta gällde alltsá allmäna rád till vuxna hästar.
 
Maskarna går i vilostadie vid kyla eller torka. Så har ni inte det så vilar de inte, sorry.
 
Jo, men det ÄR lite Medelhavspåverkat i Belgien eftersom de var under spanskt styre i flera hundra år...där bor ju idag också en väldig massa italienare.

Jag får faktiskt ofta kulturkrockar just i katolska länder trots att de är nordliga. Min största är nog t.ex. Irland. Jag hade rest så mycket i England och så kom jag dit där alla pratade engelska, hade brittisk humor och åt "stews" och ändå gick de i kyrkan hela tiden... :confused:

Att affärerna inte är öppna på söndagar retade mig med Belgien men det är de ju inte ens i Danmark...(bara i just England där jag tidigare bott). Att det tog tre timmar att registrera vår dotter på kommunen var också en chock. Det tog sedan 20 minuter på svenska ambassaden :D

Slutligen var vi ju chockade över bilkörandet. Fjärde värsta landet i EU när det gäller dödsolyckor i trafiken. Säkrast är Sverige och Storbritannien så jag och min engelsman vågade t.ex. sällan cykla i Bryssel...
 
Ska det vara under noll grader dá och i sá fall under hur láng tid?
Sá om de inte vilar, ska man inte enligt schema avmaska hela áret dá?
 
Nä, jag vet att folk inte kan cykla normalt här..... fyra i bredd och sádant.
Ja, allt är lite speciellt här. Folk säger att det ska vara sá lättvindigt i Belgien, men allt pappersarbete som du säger.
Du fár inte stanna i Belgien ett ár innan du ansöker om medlemsskap, det máste göras pá en gáng. I Holland var det ok ett i ár.....
Ibland känns det som att de är 10 ár efter vad gäller skötsel och forskning av djuren ocksá....
 
Det beror ju på hur dina hagar ser ut, hur stort parasittryck du har på just DINA marker.

Jag skulle utgå från markerna, skicka träckprov (ja, det går från dig och hit också :D ) och göra det bästa av situationen.
 
Medlemsskap???

Ja byråkratin är otrolig med bilradiolicenser, rätt storlek på kuvert och så rätt färg på soppåsen :D
 
Jag menar ju förstás medborgarskap..... :rofl:
Ja, alla svart pásar som bara stár längs vägarna dagen innan sophämtning och där i mellan máste man komma pá en egen idé om vart man kan förvara sina stinkande sopor i tvá veckor.....
 
Sá hur gör jag dá?
Jag har ju en 7-áring och en 1,5-áring. Kan jag ta gemensamt prov pá de dá? Nej, jag antar att det inte är det bästa....
Finns det olika bolag och vilket är i sá fall bäst?

Har ju inte mycket mark att röra mig med sá trycket är nog rätt stort och nu till sommaren kommer ju en bebis ocksá....
Jag försöker mocka i mellan át, men inte sá ofta som jag borde. :angel:
 
Billigast och snabbast svar får du från VidiLab. Här har du länk: Vidilab med den info du behöver!
 
Va? Nu hänger jag inte med. Medborgarskap kan du ju inte skaffa förrän du bott i Belgien tillräckligt länge...Inte ens Alice som är född i Belgien hade fått medborgarskap förrän hon är femton år om vi hade bott kvar så länge och hon hade VELAT ansöka om det...

Fast vad man ska med medborgarskap till i ett land som ändå inte godkänner det vet jag inte (jag tänker på irländaren som p.g.a. sitt utländska namn inte fick köpa biljetter till fotbolls EM när det hölls i Belgien) :mad:

Dessutom har de ju ingen nationalitet. Bara ett evigt tomatkastande mellan flamländska och fransktalande snabbköp :crazy: :angel: Bara fotbollen och kungahuset enar nationen sägs det ju...
 
Nej, jag är inte precis tydlig. :crazy:
Jag menar uppehállstillstánd.
Ja, du verkar klart trött pá landet.... Jag är ännu sá länge glad att bo här. :D
 
Tack Magdalena,
Jag har läst andra masktrádar och du säger i en av dem att om man har áret runt hagar sá kommer man inte undan maskning.
Jag antar att det är tryck pá marken trots att jag mockar en del.
Om man mockar upp träck som legat längre än nágra veckor, fár man inte bort nágra maskar dá?
Det har varit fritt frán häst tvá ár innan vi kom dit i Augusti förra áret. Ett halvblod och en shettis gár pá 5000 km2 uppdelat pá tre hagar sá att gräset hinner växa och hagarna mockas ur.
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: Pirayan
·
P
Avel Vet ej om denna trád ska vara här eller under hästvárd???? Jag är sá glad! Dräktighetsundersökte mitt sto i dag för andra gángen och...
Svar
8
· Visningar
1 531
Senast: Francess
·
P
Hästvård Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp