ytterligare en rastråd..

M

Monkmonk

Ni har säkert läst/Svarat på tusentals av dessa trådar, men nu är det jaaag som behöver lite tips här :) har tänkt skaffa hund inom ett par år, och vill inte snöa in mig på en eller 2 raser utan ha lite mer bredd så att säga :)

Jag har tänkt träna en hel del på brukshundsklubben, typ lydnad, agility å kanske lite spår,men prova på det mesta. alltså är det en allroundhund jag söker. Har tänkt träna 2-3 dagar i veckan och så självklart långpromenader varje dag :)
Hunden ska vara ca 45 cm hög, dock har jag överseende för lite större resp. lite mindre raser. Har inget emot att borsta igenom pälsen någon gång per vecka men vill ändå inte ha överdrivet mkt pälsvård.
Hunden ska kunna följa med på det mesta, allt ifrån ridturer, skidutflykter m.m
och ha en tydlig av/på knapp . Den ska inte vara för hård men ändå inte för vek. Lättmotiverad och lättdresserad.

De raser jag funderat lite på är :
Lapphund (både finsk och svensk)
Shetland sheepdog (kanske lite väl veka,eller?)
Engelsk springer spaniel
Jaktgolden (de kanske kräver lite mer aktivering?)
KH Collie (samma sak där, kanske?)
Labrador

Vad tror ni ? :D
 
Sv: ytterligare en rastråd..

Jag började tänka på schnauzer när jag läste det där.
De är väl ca 45cm om jag inte minns fel. Jag har visserligen bara lärt känna en, men han var urtrevlig och verkade fungera fint till "lite av varje" (och det är även det intryck jag fått av dem när jag läst om andras hundar).
Pälsvården är ju inte heller direkt krävande, utan trimma pälsen någon gång ibland bara.
 
Sv: ytterligare en rastråd..

Någon spaniel?
Pälsen behöver förvisso trimmas, men man kan tunna ut den rätt rejält, och då krävs det bara att man håller efter med sax ca 1ggr/månad och borstar några gånger i veckan.

Edit: När jag läste mer tydligt har du själv föreslagit engelsk springer, kolla även på welsh springer och cocker spaniel
 
Sv: ytterligare en rastråd..

Nu har jag själv verkligen ingen erfarenhet av denna ras, men jag bläddare i en rasbok häromdagen och hittade Manchester Terrier. Vad jag läst om den verkar den vara en hund med mycket "will-to-please" men samtidigt inte ha några problem alls att vara "soffhund" emellanåt. En väldigt frisk och ovanlig ras, men jag tyckte den verkar ganska intressant. En terrier med bland annat whippet i sig. Någon annan som kanske har lite mera erfarenhet?

Just det, mankhöjden ligger på ca 38 - 41 cm.
 
Sv: ytterligare en rastråd..

En vän till mig har manchesterterriers, de är mycket vassa, en del snudd på oberäkneliga. Svåra att "ta med lite överallt" och går inte helt friktionsfritt ihop med andra hundar. Ganska tuffa, vaktar mycket och skäller. Jag tror inte att det rätt ras för TS som nog bör sikta in sig på en spaniel eller retriever. :)
 
Sv: ytterligare en rastråd..

Förutom lapphundarna som du själv har nämnt så tänkte jag på isländsk fårhund. En hund som hänger med på det mesta men ändå inte är så krävande som tex en ren brukshund.
 
Sv: ytterligare en rastråd..

Läste dina krav och log lite, för de är ungefär desamma som jag haft och jag har fått mina önskemål helt uppfyllda av mina flattar.

Hade flat i ca 20 år och det är min ras. Kommer jag någonsin mer i livet att kunna få möjlighet att ha hund så blir det en flat till.
 
Sv: ytterligare en rastråd..

Okej, de beskrivs bara så kärvänliga av diverse uppfödare/rasälskare men jag antar att man blir lite förblindad av kärleken ibland. Egentligen var det mera ett förslag för att få någon med mer erfarenhet att svara eftersom jag var lite nyfiken på rasen endast av den anledningen att den är rätt ovanlig. Så förlåt om det kanske blev lite trådkap eller så.

Till TS: Engelsk Springer Spaniel eller Schnauzer (alltså den mellanstora) tycker jag var ett bra förslag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 193
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 172
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 510
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp