Ytterligare en selfråga

N

Norpan2

Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en unghäst som nu är 1 1/2 år har börjat under våren med tömkörning med sidepull och en travdäckel ska nu efter betet börja lite mer aktivt med tömkörning med bett o sedan hänga lite linor o börja dra däck och skakelträna i lugn takt allt eftersom hon är mogen. Nu till frågan. Jag kom över en rockard som hon ska använda sen högbyggd m svängel jättefin. De som haft den tidigare har använt en sk "skitsele" fast med dubbla gjordar i alla fall. jag har haft den på min häst o den passar bra har även haft baksele på (som jag köpt separat) fästad i ringarna utan problem. Kan man använda denna sele till däck o skakelträning o i början av inkörningen tills man vet lite mer hur hon utvecklas i kroppen eller bör jag köpa en ny sele. I sådana fall bröst eller loksele? Tycker rent spontant att en loksele känns tung även om jag tycker den vore bäst. Vore ju kul att kunna variera körningen med ex harvning av ridhuset eller andra sysslor. Kan man använda en lite lättare med läderdäckel till lite "grövre arbete" eller ska man satsa på en arbetsmodell? Min körning kommer att vara på hobbyplan då min häst skall bli en familjehäst som vi planerar att ha trevligt med, träna samt rida lätta klasser i hoppning o dressyr o körning som komplement. Men man kanske blir biten.... Och för att stilla er växande oro jadå jag har hjälp att tillgå av kunnig instruktör och kommer absolut att ta hjälp. Ville ändå bara ha er samlade kunskap som lite hjälp på traven:laugh: Ser fram mot att ta del av denna
 
Sv: Ytterligare en selfråga

Själv tror jag inte att en skitsele skadar så himla mycket om du bara använder den under inkörning utan att dra tyngre grejer. Om du anser att din häst har plats för en bröstsele så kan du ju använda det, fast dragytan är inte så stor. Jag har en brötsele till min ponny, men jag ska byta ut den. Jag håller med dig om att en loksele verkar ganska tung och klumpig, men då finns det ju alltid någon smart person som kommit på något bra, så varför inte en blandning av loksele och bröst sele :idea:
6085.jpg


Jag ska troligtvis köpa en sån till min ponny.

vet ej om detta var svaret på nån av dina frågot, men jag är trött och orkade inte läsa ordentligt :angel:
 
Sv: Ytterligare en selfråga

Tack för synpunkterna. Bilden såg inte dum ut. Jag har en korsning halvblod/nordis så det är lite svårt att veta hur grov hon kommer att bli och hur mycket plats det kommer att finnas för en brösta. Angående skackel fäste? På en del rockarder ska det vara högt skakelfäste och en del går det bra att ha ett lågt. Hur vet man vilka man gör vad på?? Läser tidigare trådar men blir inte riktigt klok på detta....är ju inte den kunnigaste heller :crazy: så det underlättar inte men jag tycker det är intressant o vill gärna lära mig
 
Sv: Ytterligare en selfråga

Gör en lös svängel som du fäster däcket i så funkar det lika bra som med lös brösta under förutsättningen att selen inte är för liten. När du ska köra med skacklar behöver du nog kunna höja skackelfästet lite men det går säkert att fixa på nåt sätt. Spänn bara inte för hästen med den selen utan med en riktig bröstsele eller loksele. Men har du hjälp av instruktör ska det nog gå bra. Be h*n titta på det du har. Angående skackelfästet så ska det sitta så att skackeln inte trycker på hästen framtill. Vissa vagnar är byggda med lägre skacklar som sedan gör en böj uppåt vid fästet, andra har helt raka skacklar. Man vill alltså ha en balanserad vagn som inte slår i fästet och inter trycker hästen framtill.
 
Sv: Ytterligare en selfråga

Aha då förstår jag skillnaden mellan olika skakelhöjder tack!! Selen är inte för liten den sitter ok och kan ställas mer oxå. längden på själva bröstan tror jag oxå är ok. Det ser ut som på de bilderna som jag sett här i forumet på de "skitselarna" som ändå är rätt anpassade. Har även haft andra som tittat och tyckt ok. Svängel och draglinor är redan införskaffade :) längtar till att få börja använda dom men vi har en hel del grunder kvar innan det känns som det är dax. Vill att tömkörningen funkar ordentligt på bett och att hon ska kunna stå still. Så det tar nog ett bra tag även om hon är hemskt duktig och tycker det är jättekul. Hittills visar hon ingen tendens till att vara bakrädd. Vi tränar mest i skogen o svänger runt träd o sånt på grusväg och i paddock blir det gärna vingligt. Har ju ingen brådska utan vill få ett bra slutresultat. Det här med de olika däcklarna då på lokselen?? Hur ska man tänka där?? Vad räknas som tungt arbete och finkörning?? Vagn kontra timmer fattar jag vad som är vad men en släde vad är den är den för tung för en läderdäckel?? Lite luddigt kanske men var går gränsen för vad man kan använda de olika däcklarna på lokselen till??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 100
Senast: Ajda
·
Körning Tanken att köra in min lille barbiehäst växer sig allt starkare:) Jag är nog dock närmast att betrakta som nybörjare inom körning... Har...
Svar
5
· Visningar
2 560
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 613
Senast: agtatoon
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp