ytterligare en tråd om fodervärdar

B

bara jag

Ja då gjorde jag ett nytt försök att låna ut mitt sto till en fodervärd. Vi skrev ordentliga papper (fodervärds avtal från Hööks) med i månads uppsägning. Jag skickade med en foderstat uträknat på ett hö med medelvärde då de inte hade analyserat hö.

Innan jag lämnade hästen var hon i hyfsat hull. (dock lite åt det tunnare hållet men revbenen syndes inte)
Jag hade räknat ut en foderstat som bestod av lucern, groov samt havre, och fri tillgång på hö. Hästen är ett mindre fullblod och fodervärden tränar henne regelbundet, dessutom har hon föl vid sidan.
(3 liter lucern. 3 liter havre samt 3 liter groov)
Denna foderstat har hon gått på hemma i cirka två månader och det har fungerat bra, dock gick hon på bete sista veckan innan hon gick till fodervärden.

Fodervärden kan väldigt lite och vi hade verkligen diskuterat det här med vikten av rätt foderstat och jag lovade att komma och ha koll så hon ser fin ut.

När jag var där förra veckan så tyckte jag att hon blivit tunnare och frågade då vad hon fick att äta. Hon fick då bara 7 dl lucern och havre samt inget helfoder alls, allså inga mineraler och vitaminer.

Dom hade då rådfrågat övriga i stallet som tyckte att hon får alldeles för mycket mat, och de hade då gjort en ny foderstat till henne. Nu är det så att jag har fött upp denna hästen och vet att hon kräver betydligt mer än underhållet enligt tabellen. Dessutom har hon föl vid sidan.

När jag ifrågasatte deras foderstat fick jag till svar att hon fick onödigt mycket mat samt att så stora mängder bör vänjas in väldigt sakta.

Eftersom hon gått på bete en vecka utan kraftfoder kan jag förstå att man inte ger alltihop på en gång men man bör ganska snart kunna ge henne enligt hennes vanliga foderstat igen.

Jag är riktigt oroad över detta kanske inte just att hon blivit smalare (för det kanske jag inbillar mig) men att avtalet inte följs. Borde inte fodervärden ha kontaktat mig innan de ändrade foderstaten ?
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

Jag kan inte lagen men jag tolkar det som att fodervärden bryter kontraktet om det stog att hon måste kontakta dig vid ändring av foderstat och inte gjorde det.

Om det inte stog med så har hon väl ingen anledning att kontakta dig för det ?
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

det är bra att du bryr dig om din häst men jag tycker inte att du kan kräva till punkt och pricka hur mycket foder hästen ska ha och hur mycket. Så länge de håller den i bra hull så är det väl huvudsaken.

Jag har ponny ute på foder jag jag struntar fullständigt i vad de stoppar i honom bara han håller hullet och mår bra.

men 3 kg havre 3 kg groov och 3 kg lucern låter ju väldigt mycket i mina öron. Varför inte öka på grovfodergivan ytterligare istället?
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

I kontraktet står det att fodervärden förbinder sig att fodra hästen efter de anvisningar som skriftligen erhållits från ägaren. Nu gör hon inte det och då har allså kontraktet brutits.
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

ja då kommer saken i ett annat läge. Har hon godkänt det så har hon och är uppbunden till att fodra enligt din anvisning.

Prata med fodervärden eller plocka hem hästen.
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

står det med i kontraktet så skulle jag bestämma möte med fodervärden och diskutera igenom detta och sen bestämma om du vill ta hem hästen eller ej.
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

Hon har föl vid sidan och kräver foder därefter. Kanske låter det mycket men en häst som ger di och dessutom tränas kräver ganska mycket mat.
Jag har räknat på ett behov på 121 MJ och 1010 Smbr
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

Egentligen vill jag inte bråka men sist gång jag lämnade ut hästen på foder så blev det katastrof och jag fick hem en mycket mager häst. Beslutet att låna ut henne igen har varit svårt. Kanske är jag lite överdrivet löjlig nu. Tycker bara att de kan avar så snälla och följa foderstaten tills dess att fölungen är avvand.
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

Som du skrev själv så var väl fodervärden ganska ovan och då blir det lätt att man lyssna på alla andra i stallet när de lägger sig i.
Man vet väl inte bättre och vågar kanske inte säga emot utan kött på benen.

Om du tycker hästen och fodervärden fungerar bra förutom detta så skulle jag ha pratat noga med fodervärden, berättat hur viktigt det är, att hon matar för 2 osv osv så att hon får en chans att förstå.
 
Sv: ytterligare en tråd om fodervärdar

Nu skrev ju inte TS 3 KG av respektive havre, luzern och grov utan 3 LIT och det är en väldig skillnad. 3 lit havre är ca 2-2,3 kg och 3 lit luzern är knappast samma sak som 3 kg luzern. Om man har ett sto som har föl vid sidan och man vet att hästen i fråga är svårfödd så kan jag väldigt klart relatera till att TS är orolig för att hästen skall förlora i vikt/hull. Jag hade pratat med fodervärden och påtalat att det som står i kontraktet bör följas, och att man bör tala med ägaren om man vill ifrågsätta foderstaten inte folk i stallet som inte känner hästen och dess tidigare matvanor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp