Ytterligare sadeltråd, Hög, lång manke kort anläggninsgyta

Diabetikern

Trådstartare
Yepp.

Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse.

I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar bak efter några steg ca 15 cm

Amerigo fungerar ej, Lippo likadant, Santa Cruis har jag provat en modell (kommer inte ihåg vilken nu) som inte ens var någon ide att sitta upp i.

Provade en prestige passion 17/34 och den låg hitills bäst. Med en padd för att lyfta den lite i bak så åkte sadeln visserligen bak en bit men utan att störa henne. Ska prova den idag igen med förbygel och se om det blir bättre.

Ja hästen har ett riktigt taskigt sadelläge.

Tidigast man kan få ut/åka till en sadelprovare är om en månad så behöver alla tips jag kan få om vad det kan finnas för alternativ till sadlar där ute.

Liten bild på häst från sidan utan sadel. Om någon ha intresse av detta.
50876730_308853376432504_6522692877393330176_n.jpg
 
På min häst av fullblodstyp med hög manke och takformig rygg har de klassiska engelska sadlarna fungerat toppen. Ideal, Frank baines och Jeffries har han haft men han är också spikrak. Kan Albion eller Cliff barnsby vara något att titta på för din?

Jag ger inte mycket för Prestige etc med minimalistiska bommar till hästar med lite takiga ryggar. Det gör att de får bära all vikt på ryggradens ligament.
 
På min häst av fullblodstyp med hög manke och takformig rygg har de klassiska engelska sadlarna fungerat toppen. Ideal, Frank baines och Jeffries har han haft men han är också spikrak. Kan Albion eller Cliff barnsby vara något att titta på för din?

Jag ger inte mycket för Prestige etc med minimalistiska bommar till hästar med lite takiga ryggar. Det gör att de får bära all vikt på ryggradens ligament.

Tack! Ska kika runt på dessa. Hon har ingen takig rygg. Lite muskelfattig i dagsläget dock..

Tack för tipsen!
 
Nu har vi varit hos sadelutprovare och kom hem med en av de sadlar jag redan testat. Dock med en padd (som jag misstänkte från början) men det blev en prestige passion
 

Liknande trådar

Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 204
Senast: caballus
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 330
Senast: Fiorano
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 937
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp