Zaldi Classic!

Centaur

Trådstartare
Nån som har den eller har ridit i den? Klämde på den på Granngården, verkade väldigt mjuk och skön. Snygg dessutom! Kan den tänkas ligga bra på ett halvblod med rak rygg och hög manke, men sadelläget långt bak (stora skuldrar)? :confused:

Vad är era erfarenheter av singleflap sadlar i allmänhet?
 
Jag rider i en sån lite då och då. Lånar en från en kompis. Den är underbart skön att rida i, mjuk i sätet! Dock irriterar jag mig på "klossen" fram som jag tycker låser en lite. Tilläggas bör att sadeln jag rider i är en 16" och jag borde ha 16½ eller 17 så det spelar ju in också.

Singleflap är nog det enda negativa med sadeln. Det går inte att fästa schabraket på något vettigt sätt och ridtäcket får man antingen lägga över sadeln eller under kåpan....

Hon som äger sadeln har den på sin islänning med rund och rak rygg och nästintill ingen manke. Sadeln passar även på min häst som har relativt hög manke och rak rygg. Har hört att Zaldi tillverkar de rakaste bommarna men vet inte om det är sant.
 
Jag har ingen Classic, men en Atlanta som är snarlik Classicen, fast Atlantan har ullstoppade bossor och inte single flap. I övrigt är det vad jag kunnat se i princip samma sadel.

Jag är jätenöjd med den, och det mjuka sätet är UNDERBART. Har en på en arabvalack, med rak rygg och rejäl manke och den passar utmärkt. Ger bra mankfrihet med.

Däremot glider den fram, men det gör alla sadlar på den herren så det är inte sadelns fel.

Vad JAG har emot classicen är att den är PERMANENTSTOPPAD (latex). Och det vill jag inte ha, jag vill ha ullstoppning.

Jag har haft min Atlanta i 4 år nu, och är fortfarande lika extremt nöjd (hästen med, och han har sadeltvång och STARKA synpunkter på sadelval, och han har älskat Atlantan sen dag ett. Det är det bästa betyg en sadel kan få *s*) som dag ett.

Sen när det gäller Zaldisadlar, så brukar Eriks Hästshop vara i särklass billigast! När jag köpte Atlantan så låg han 2000 - 3000 kr under vad andra tog :love: Han tar nu 9900 kr för Classicen. Frakt & expavgift 69 kr (ja du läste rätt =)) Så prova ut den nån annanstans och köpa via Eriks kanske, om han fortf ligger bäst i pris? (http://www.erikshastshop.com)
 
Med en helt annan frakt, så det blir nog rätt lika i slutändan kanske? Men det går ju kolla.

Kollade sadelsidan som jämförelse till Eriks (sadelsidan brukar vara svindyra) och de tar 10 5000 kr. Så det verkar som att fler och fler ställen insett att de måste justera NER sina priser på Zaldi om de ska få sälja. Vilket ju är suveränt =)

(När jag köpte Atlantan tog sadelsidan 10 500 kr, och Eriks 8 100 kr. Jag mailade sadelsidan och ifrågasatte, och de hävdade att Källquists (generalimportör) sa att de var tvunga att sälja dem för 10 000. Vilket var skitsnack, Källquists skiter i om butikerna skänker bort sadlarna, sålänge butiken betalar det pris Källquistsbegär så får de ju göra vad fan de vill sen).

Men som sagt, det lönar sig att kika runt.

Ang Eriks förresten, FÖRR när jag köpte min, så fick man kompl utrustning med om man la till 500 kr. Dvs vojlock alt schabrak, stigläder, stigbyglar och gjord. Och de var inga billiga grejer direkt, utan god kvalitet. Det var dock Erik själv som tipsade mig om det och det stod inget på sidan omd et då. Så det kanske finns än, om man är intresserad?
 
Där kom du minsann på ytterligare en negativ sak...vill också helst ha omstoppningsbara sadlar! :)
 
Okej, kanske ska titta på atlanta'n istället då! Vad har du för bomvidd? Vad är normalbom på Zaldi? Har "standard" på min pessoa, vilket tilsvarar ungefär 34-35 i Prestige tror jag. Han är inte ¨spec bred, men har sadelläget långt bak, och där blir ju gärna ryggen bredare. Hur är storleken för ryttaren? Jag är 176cm, smal.. Blir 17 bra då, eller behövs 17,5 pga det djupa sätet?
 
Atlantan finns bara i 16.5 och 17.5 (kan finns i 18.5 med, vet inte, men i x.5 storlekar). Jag har normalt 16" på mina sadlar och 16.5 passar perfekt. Så endera är de lite små, eller så är det (vilket jag misstänker) det djuupa sätet som gör det. Så 17.5" borde nog bli bra. Du får prova =)

Jag har bomvidd 32, och det är en av FÅ 32:or som verkligen varit tillräckligt vid för att passa araben. Jag har dock hafts adeln på diverse andra hästar, och den har passat finfint även på de som normalt haft 31" och haft en mycket spetisgare rygg än araben som är rätt "jämnbred" över ryggen (med soffbord än uppstickande ås).

Normal bomvidd på Zaldi Atlantan är 30. 31 är normal mot vid och 32 är vid.

Dock vet jag en del med låånga ben som INTE gillar varesig Classic eller Atlanta iom att de har långa, rätt stora utanpåliggande knästöd. De upplever att de hamnar fel och låser. Jag har inte haft det problemet övht, men jag är kort och korta ben. Så provarida den eller ivf provsitta den med stigläder kan vara en ide.

Men om man ska bara gissa vilt, utan att ha sett din häst etc men efter vad du berättar, så skulle jag prova en i bomvidd 31 och 17.5" och se hur det passar?

Den har dock kilbossor, och det gör den ju lite längre (vilket gör att den eg är för lång för min kortryggade arab, men han älskar den och det är få sadlar han gör, så det får vara så).
 
Jag HAR långa ben.... Då kanske det inte är så smart, vet ej nån som har en sån sadel häromkring.
Nån som har tips på dressyrsadlar som är bra för långbenta då? :)
 
Tja, ALLA med långa ben har inte haft det problemet, och av cirka 10 st är det TVÅ som inte gillar stöden, så det är nog mest personligt, och inte bara benlängd ;) Vet de med lååånga ben som är jättenöjda med.

var bor du nånstans?

Annars brukar man iaf här få låna hem och prova från Odal?
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: Haflinger89
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 753
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp