Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Har inte provat Zaldi Schooler, men vad jag sett av den så skulle jag tro att det är Zaldis variant av Alta Escuela-sadeln. AE är ju underbar att rida i och med tanke på priset skulle jag välja att köpa en AE istället. :smirk:
Ja jag såg AE-sadeln också, kul att höra att den är skön! Hmm...
Det jag funderar på över huvud taget med dessa sadlar är - jag läste nånstans att de passar bäst på rundryggade hästar med låg manke (alltså spansk hästtyp)? Min dam har rätt mycket manke och inte så rund rygg, så det kanske kan bli svårt med passformen?
Funkar den bra med vikthjälper etc? Jag funderar mycket på om det känns som om man kommer "långt från hästen" - för de är väl "större" och tjockare än engelska sadlar... Eller har jag fattat fel...?
Den fungerar jättebra med vikthjälper! Visserligen hamnar man lite "längre ifrån" hästen än i en engelsk sadel om det är mycket stoppning i, men jag tycker inte att det är något problem. Jag hade en portuguesa innan och där hamnade jag betydlig högre över hästen, ändå upplevde jag att jag kunde rida hästen med vikten/sittbenen.
Är man liten till växten ska man köpa en ronda/senorita, annars blir sitsen alldeles för stor. Den passar bättre på hästar med kort rygg också, men man får inte vara för kraftig över baken för då får man inte plats...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller.
Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.