Zinkbrist?

DarkInNight

Trådstartare
Jag hade låga zinkvärden på senaste blodprovet, läkaren sade rakt ut att han inte kunde något om zink och så var det inte något mer med det.

Så jag har suttit och googlat runt lite, men jag hittar inte så mycket förutom att man kan bli trött av brist på zink. Att koncentrationen kunde påverkas och även att det fanns någon studie om zink vs depression.

Och så är det, jag är trött, konstant, jämt. Jag är ALDRIG någonsin pigg, utan alltid mer eller mindre trött och slut. Koncentrationen är borta, puts väck och jag har genom åren gått igenom ett par depressioner.

Det hade ju varit underbart om framförallt tröttheten kunde härröras till något så specifikt som zinkbrist och jag har köpt tillskott för att iallafall prova.

Men jag hade gärna vetat mer.
Någon som haft zinkbrist eller sitter inne på annan zinkinformation och vill dela med sig?
 
Och jag är inte deprimerad nu, bara så väldans trött.
Jag VILL göra en massa saker, träna, rida, cykla, leka med barnen, vara trevlig, umgås med folk. Men jag är så trött så det blir knappt något alls.
 
Jag var haft Zinkbrist. Upptäckes vid en utredning om trötthet. Fick tillskott. Värdena normala. Lika trött tyvärr (men det kan säkert vara individuellt)
 
@DarkInNight: Zinkbrist kan påverka immunförsvaret, man blir sjuk lättare.

Jag är jättetrött om jag inte tar lite extra zink, samtidigt ska ju mitt immunförsvar vara lågt (autoimmun sjukdom).

Det man ska komma ihåg är att de receptfria zinkpreparaten inte alltid tas upp så bra, det är ganska stor skillnad på de olika varianterna.
 
Apropå trötthet och brister. Det som gör stor skillnad på min trötthet är folsyra. När jag hade brist var jag halvdöd av trötthet. Var som rena miraklet när det skrevs ut tillskott.
Även när jag haft godkända nivåer märker jag skillnad på tillskott - jag slutar behöva dagsova och kan vara vaken en hel dag osv.

Så är det inte kollat kan det vara värt.
 
@DarkInNight: Zinkbrist kan påverka immunförsvaret, man blir sjuk lättare.

Jag är jättetrött om jag inte tar lite extra zink, samtidigt ska ju mitt immunförsvar vara lågt (autoimmun sjukdom).

Det man ska komma ihåg är att de receptfria zinkpreparaten inte alltid tas upp så bra, det är ganska stor skillnad på de olika varianterna.
Jag har varit mer eller mindre förkyld senaste halvåret men har trott det berott på annat.

Så zink på recept är bäst? Så drygt, jag har ingen lust att ringa upp läkaren, sist vi pratade blev jag upprörd/ledsen och han lade på luren. Han skulle säkert inte skriva ut på recept heller eftersom han verkar tro att jag är inbillningssjuk/trött.

Får jag fråga vilka värden ni haft på era zinkprover? Och om jag förstått det rätt så ska man fasta innan provet tas, vilket jag inte gjort, blir det någon skillnad på värdena då?
 
Apropå trötthet och brister. Det som gör stor skillnad på min trötthet är folsyra. När jag hade brist var jag halvdöd av trötthet. Var som rena miraklet när det skrevs ut tillskott.
Även när jag haft godkända nivåer märker jag skillnad på tillskott - jag slutar behöva dagsova och kan vara vaken en hel dag osv.

Så är det inte kollat kan det vara värt.
Folsyra är inte kollat.
Jag har låga värden på mina järndepåer, runt 20. Har lite samma känsla i kroppen som förra sommaren när det låg på 6. Då fick jag järn intravenöst men var inget jag kunde få nu. (och skulle jag mot all förmodan få järndropp och bli bättre så berodde det inte på att värdena blev bättre utan att det sitter i huvudet. Ja, jag är fruktansvärt ledsen och bitter på min läkare som antyder att jag är inbillningssjuk.)
Är det samma sak med folsyra att medicin på recept är bäst? :(
 
Jag tror att zinkvärdet låg på 8 om det säger någon något?
Har begärt ut journalerna men det tar säkert ett tag innan de kommer :)
 
Jag vet inte om det är så att det är bättre på recept vid konstaterad brist. Men det jag tar "förebyggande" och där jag märker skillnad om jag slarvar får jag förvisso på recept men det går i vissa frp köpa receptfritt så kan inte tänka mig det är skillnad i annat än pris. Jag tar som underhåll folvidon 5 mg. Minns inte vad jag fick vid brist, TrioBe minns jag men var något mer med.

Effekten för mig märks på någon vecka, full effekt tar lite längre tid.

Jag är immunsänkt och ska så vara - men sen jag slutade slarva med folsyran är jag "aldrig" sjuk. Innan var hela vinterhalvåret en enda lång förkylning
 
Folsyra är inte kollat.
Jag har låga värden på mina järndepåer, runt 20. Har lite samma känsla i kroppen som förra sommaren när det låg på 6. Då fick jag järn intravenöst men var inget jag kunde få nu. (och skulle jag mot all förmodan få järndropp och bli bättre så berodde det inte på att värdena blev bättre utan att det sitter i huvudet. Ja, jag är fruktansvärt ledsen och bitter på min läkare som antyder att jag är inbillningssjuk.)
Är det samma sak med folsyra att medicin på recept är bäst? :(

Folsyra går att ta utan recept, givetvis i lägre dos än den receptbelagda men det är ju värt att prova (de preparat som finns är inte speciellt dyra). Jag har ju perniciös anemi så jag har både B12 och folsyra på recept, i höga doser.

Receptfri zink behöver inte vara sämre, det finns som sagt många olika varianter. Min mage klarade inte av den jag fick på recept så jag körde ett preparat med lägre dos från hälsokosten och det funkade bra. Som alltid är det inte bra att ta för mycket, zink påverkar kopparupptaget. Precis som många andra mineral (magnesium, kalcium osv) påverkar zink upptaget av bla tetracykliner så de ska inte tas samtidigt.

Framförallt tycker jag du ska begära att få träffa en annan läkare, du mår ju inte bra.
 
Hur snabbt märkte du skillnad på måendet efter att du börjat med tillskott? :)
Redan dagen efter vid intag av dubbel dos märktes liten skillnad. Åt dubbel dos några dagar och gick sen ner till normal dos. Det viktiga är att se till att det är zink i lättupptagligt form man tar som alltid när man tar tillskott.
 
Jag skulle råda dig att försöka ta reda på grundorsaken till zinkbristen. Låga zinkvärden beror oftare på för dåligt upptag av zink än på att man får i sig för lite zink.
 
Folsyra går att ta utan recept, givetvis i lägre dos än den receptbelagda men det är ju värt att prova (de preparat som finns är inte speciellt dyra). Jag har ju perniciös anemi så jag har både B12 och folsyra på recept, i höga doser.

Receptfri zink behöver inte vara sämre, det finns som sagt många olika varianter. Min mage klarade inte av den jag fick på recept så jag körde ett preparat med lägre dos från hälsokosten och det funkade bra. Som alltid är det inte bra att ta för mycket, zink påverkar kopparupptaget. Precis som många andra mineral (magnesium, kalcium osv) påverkar zink upptaget av bla tetracykliner så de ska inte tas samtidigt.

Framförallt tycker jag du ska begära att få träffa en annan läkare, du mår ju inte bra.

Inser att jag är väldigt okunnig när det gäller zink, tack för att du delar med dig :) jag måste sätta mig in i det här.

Jag har egentligen en annan doktor som jag tycker är skaplig, hon är dock borta till sommaren. Har bytt vårdcentral till denna då den anses vara bäst i länet, och den är väl minst sämst eller vad jag ska säga...
Just nu är jag inne i en fas då jag bara vill skita i allt vad läkarvård heter för man (jag) får ju för fasen ingen hjälp. Har så otroligt dåliga erfarenheter av vården, det är otroligt sällan de gjort rätt utan jag har fått gå felbehandlad med både sjukdomar och akuta skador, allt viftas bort med att "det är normalt", "det ligger lågt men inom normalspannet" eller så gör de bara tokfel.
Sammantaget har de stjälpt mer än hjälpt.
Det den senaste läkaren sa, det sved även i själen. Det gjorde det även när läkaren på mödravårdscentralen förra sommaren frågade om jag önskade mig sjuk när jag sökte vård för den extrema tröttheten, hon diagnosticerade mig med depression men det visade sig vara slut på järn i depåerna. Sen skickade hon mig till en dietisk för att jag skulle lära mig äta mer järnrik mat, höggravid med järnanemi, tog mig knappt uppför trappen för musklerna bar mig inte, dietisten skakade på huvudet och undrade vad jag gjorde där.
Sökte till slut akut till spec.mvc , träffade en läkare som direkt ordinerade järndropp nästa vardag, tyvärr slutade han så jag har inte fått träffa honom något mer.
Hade samma låga zinkvärde även då.

Jag har haft depression. Jag vet hur jag mår då, jag har gått i kbt-behandling i flera år och känner mig rätt bra vid det här laget. Just nu är jag inte inne i en depressiv fas, jag är bara så trött, och ingen jäkla läkare tar det på allvar. Det jag är rädd för är att den här ständiga tröttheten till slut kommer att utvecklas till en depression eftersom jag inte riktigt orkar med livet när jag är så här trött. Jag är vaken, men jag lever inte, för det finns liksom ingen ork. Jag VILL men kroppen orkar inte.
Och ja..jag sa det även till läkaren. "Jag hör vad du säger, men..." upprepade han som ett mantra. Och hänvisade mig till den privata sjukvården där de inte var lika seriösa som den statliga.

Himla långt skriva-av-sig-inlägg. Det behövdes. Tack buke för att ni lyssnar på min frustration :love:

Min snälla söta lilla mamma handlade tabletter med enbart zink i till mig idag. Får hoppas på att jag blir piggare nu, jag hoppas att det är zinkbristen som orsakar tröttheten och att det börjar bli bättre snart :bump:
 
Redan dagen efter vid intag av dubbel dos märktes liten skillnad. Åt dubbel dos några dagar och gick sen ner till normal dos. Det viktiga är att se till att det är zink i lättupptagligt form man tar som alltid när man tar tillskott.

Hur vet man att man väljer rätt? Hur vet jag vilken burk som innehåller den lättupptagliga? :)
 
Du ska framförallt byta läkare!
:)
tack

Tänker nog invänta journalkopior och se om mina nya zinkpiller hjälper. Blir det inte bättre får jag ringa vc och byta läkare eller se till att få första bästa tiden till min ordinarie läkare när hon kommer tillbaka i sommar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp