Zlatan går in som delägare i Hammarby

Okej, sker en hel del inom svensk ishockey i alla fall. Inget konstigt där. Hade han fått ett liknande erbjudande av Malmö men ändå valt Hammarby hade jag köpt kritiken, men om inte Malmö lyckats locka honom att stanna där bör man kanske ha en mer ödmjuk syn på hans val.

Så du skulle kunna se att en sån som Håkan Loob skulle köpa 25 procent av Frölunda? Det är jag övertygad om hade blivit en kritikstorm även där.
Det handlar nog framförallt om att MFF är en förening och inte ett bolag.
 
Det handlar nog framförallt om att MFF är en förening och inte ett bolag.
Exakt, så vad är då tanken, om nu Zlatan vill äga en del i ett fotbollslag, ska han inte få det för att han inte kan köpa in sig i Malmö? Sen tänker jag ju att det finns andra sätt att ”hålla kvar” någon i ett lag om det är så viktigt. Men kan man inte erbjuda någon ett jobb med en lön/arbetsuppgifter den är nöjd med får man nog räkna med att den hittar det på annat håll.

Och jo, jag tror att det skulle komma en hel del kritik om Loob gjorde nåt liknande, men jag skulle inte försvara det. Han har suttit som sportchef och VD för Färjestad i 10 år, men om han inte längre fått det erbjudandet och istället då tagit något liknande för något annat lag så ligger ju det på Färjestad och inte honom. Det vore ju ett annat läge om han blivit erbjuden det fortsatt men ändå valde ett annat, där finns en skillnad. Dock kan jag ändå tycka att det ligger hos föreningen att se till att behålla de som betyder mycket.
 
Sedan kan jag tycka att spelare inte direkt ska vara alltför upprörda och klaga om man nu får hat osv för känslorna som nu är arga har samma ursprung som känslorna som gör att han kan spela fotboll, för pengar - stora summor pengar och vill man inte vara en del av den sortens känslostormar och uttryck så kan man välja en annan yrkesbana men det är ganska naivt att tro att man bara ska kunna få den positiva delen av så starka känslor.
Är Zlatan upprörd? Jag tror att han är väl medveten om att folk kan reagera på hans uttalanden, han har väl i princip hela livet som erfarenhet där och knappast försökt tona ned det. Så jag tror inte han har problem med att få kritik. 😉 Däremot är det ju fullständigt orimligt att vuxna människor börjar hata och vandalisera för att en annan människa gör sina egna val som inte faller dem i smaken.
 
Är Zlatan upprörd? Jag tror att han är väl medveten om att folk kan reagera på hans uttalanden, han har väl i princip hela livet som erfarenhet där och knappast försökt tona ned det. Så jag tror inte han har problem med att få kritik. 😉 Däremot är det ju fullständigt orimligt att vuxna människor börjar hata och vandalisera för att en annan människa gör sina egna val som inte faller dem i smaken.
Jag sa inte att han hade gjort det utan syftade mer på fenomenet när spelare uttalar sig om det. Det är skittöntigt att fansen blir så arga för sådant men det är samtidigt samma saker som gör folk så intresserade av att spendera pengar på säsongskort osv. När ingen bryr sig så blir det inte heller några pengar.
 
Jag förstår kritiken, men det är ju knappast så att Zlatan varit någon lojal spelare för MFF ändå. Det är ju fansen som mentalt bundit honom till klubben, inte han själv. Visst, han säger att man inte ska glömma vart man kommer ifrån, men det är ju inte samma sak som att vilja tillbaka dit man kommer ifrån. Jag kan förstå att man med familj och barn väljer att inte bosätta sig i Malmö faktiskt. Har man de pengarna Zlatan och Helena har vill man tex nog ha tillgång till lite "finare" privatskolor än vad Malmö har att erbjuda. Ska de flytta tillbaka till Sverige var det nog ganska så självklart att det skulle bli Stockholm.

Sen förstår jag inte att folk orkar. Jag förstår att man kan vara besviken på vad man tycker är ett svek, men att gå därifrån till att hänga toalettlock på statyn, klottra saker på deras hus etc är ju en väldigt stor skillnad. Var får folk all energi ifrån? Jag orkade knappt dammsuga hemma idag.
 
Jag tror att problemet är att folk har skapat en bild av Zlatan som inte är sann. Jag tror önskan finns att han har en större lojalitet med Malmö än vad han har. Och nu är folk besvikna på att han inte lever upp till den bilden som andra, och inte Zlatan själv, har skapat.
Så är det ju! Såg något fan på tv som sa att nu var sagan slut för Zlatan eftersom han inte kom hem igen och liksom avslutade sin karriär hos MFF och slöt cirkeln. Det är väl bara så att Zlatans saga inte alls är slut, men för fansen så blir det förstås en besvikelse när Askungen och prinsen inte lever lyckliga i alla sina dagar, utan går vidare till någonting som de tyckte var roligare och mer intressant.
 
Räknas bara fotboll och ishockey som sporter? Eller upplever du samma hat och våld i t.ex ridsport, curling och orientering?
Jag är fullt medveten om att det är lite väl generellt. Grundproblemet är ju egentligen inte sport, utan "supportrarna" utan någon tillstymmelse till hjärnaktivitet. Skulle man förbjuda fotboll och hockey, skulle de bara hitta andra sporter, eller andra anledningar till att få hata och vara våldsamma. Bara så trött på att dessa idioter får så mycket uppmärksamhet... Tig ihjäl dem istället. Självfallet ska de inte gå utan straff, men kan inte media sluta skriva om dem, tack!
 
Jag tycker det är roligt att spelare med pengar över vill satsa på svensk fotboll. Urfånigt att låta detta förändra värdet av historiska insatser.

Vad jag vet har väl inte Zlatan någon nuvarande affärsrelation eller kontraktsrelation med MFF som utgör en konkurrens?
 
Så du skulle kunna se att en sån som Håkan Loob skulle köpa 25 procent av Frölunda? Det är jag övertygad om hade blivit en kritikstorm även där.
Det handlar nog framförallt om att MFF är en förening och inte ett bolag.
Det finns inga "äkta föreningar" inom toppfotbollen i Sverige. Detsamma gäller Herrhockeyn.
Alla är bolag, som omsätter många miljoner varje år.
Bolagen delar dock i många fall namn med föreningar, som bedriver mer eller mindre ideell föreningsverksamhet.
 
Eller om Kalla tävlade för Finland eller Peder blev belgare.
Okej, så om Kalla flyttade till Finland, inte fick en plats i svenska landslaget och då istället började tävla för finska, så är det fel för att..? Har hon en skyldighet att hålla sig ifrån det hon brinner för, enbart för att vara lojal till ett förbund som inte kan erbjuda henne det hon vill göra? Är inte det ett jättekonstigt resonemang?

Anser vi verkligen att vi har rätt att ”äga” en människa för att den är asbra på det den gör? Kanske vi borde bli bättre på att rannsaka oss själva - om personen inte vill vara kvar, vad har vi då gjort för fel?
 
Jag förstår kritiken, men det är ju knappast så att Zlatan varit någon lojal spelare för MFF ändå. Det är ju fansen som mentalt bundit honom till klubben, inte han själv.

Håller helt med om detta. Okej, han är från Malmö, Malmö är jättestolta över honom och det är ju kul, men han spelade vadå, en eller två säsonger för MFF i allsvenskan? Jag förstår kopplingen till Malmö som stad, men inte lika starkt till MFF som klubb.
 
När Zlatan pratar om att aldrig glömma var han kommer ifrån, stoltheten av att vara inte bara Malmöit utan också från Rosengård och ta sig an världen med sin fantastiska talang är det inte MFF han pratar om utan staden Malmö och området Rosengård. Så varför MFF supportrar ska vara förbannade fattar jag inte.

Välkommen till Bajen, Zlatan. Vi har trevliga supportrar som stöttar i ris och ros. Mest ris så du behöver aldrig vara orolig att Bajenfans vänder sig emot dig när vi åker ur Allvsvenskan, hamnar i andra divisionen i landhockey och inte har något hockeylag öht. Det vore mycket roligt om du kunde se till att något mer än några hängivna hockeyfans som har ett eget lag skulle kunna få chansen som proffs. Däremot är annandagen på Zinken rolig, glöm bara inte att ta med en termos som inte innehåller varm choklad eller kaffe, något starkare är definitivt de rigeur. :D
 
När Zlatan pratar om att aldrig glömma var han kommer ifrån, stoltheten av att vara inte bara Malmöit utan också från Rosengård och ta sig an världen med sin fantastiska talang är det inte MFF han pratar om utan staden Malmö och området Rosengård. Så varför MFF supportrar ska vara förbannade fattar jag inte.

Välkommen till Bajen, Zlatan. Vi har trevliga supportrar som stöttar i ris och ros. Mest ris så du behöver aldrig vara orolig att Bajenfans vänder sig emot dig när vi åker ur Allvsvenskan, hamnar i andra divisionen i landhockey och inte har något hockeylag öht. Det vore mycket roligt om du kunde se till att något mer än några hängivna hockeyfans som har ett eget lag skulle kunna få chansen som proffs. Däremot är annandagen på Zinken rolig, glöm bara inte att ta med en termos som inte innehåller varm choklad eller kaffe, något starkare är definitivt de rigeur. :D
Nanne Bergstrand kände verkligen av stödet.
 

Liknande trådar

Samhälle https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/ What the ever fucking hell?!? Hur kan...
2
Svar
26
· Visningar
2 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp