Zooaffärer

Sv: Zooaffärer

Precis, men det gör ändå inte att kontraktet faktiskt håller i rätten och hela det köret ;)
 
Sv: Zooaffärer

Nej du/ni har helt rätt. Det visste jag inte innan men kollade upp det idag. Djur går tydligen under konsumentköpslagen och ses som varor, hur sjukt är inte det då?:eek:
 
Sv: Zooaffärer

Jepp, helt sanslöst - därav att det går att komma runt om man har fodervärdar istället för att sälja, men det är ju inte alla som vill ha råttor på foder heller. Själv skulle jag aldrig ta en råtta på foder såvida det inte är från någon jag känner sen innan, för då riskerar ju jag som "köpare" att bli av med råttan istället... Och att ta råtta på foder av folk man känner sen innan blir ju lite lönlöst om kontakt och hela den biten är enda syftet :p
 
Sv: Zooaffärer

Även jag jobbar i zoofackhandeln, och jag måste säga att de säljarna eller exempel du drar upp är en minoritet idag.

Vi som jobbar i min affär är djurmänniskor ända ut i fingerspetsarna. Vi hanterar våra kaniner mycket dagligen, marsvinen hanterar vi dagligen när de coolat ner sig lite, gerbilerna leker vi med på morgonen, och hamstrarna försöker vi hantera så mycket vi har tid till. Det är klart man skapar en relation till varje individ vi har, och vi vill ge dem ett så bra hem som möjligt.
Råttar/degusar/chinchillor har vi inte i butiken, då vi inte haft någon stor efterfrågan på dem. Vi vill inte att de ska behöva sitta i butiken ett halvår eller mer och inte få den kärlek de behöver.

Kan dra upp exempel på kunder jag nekat att sälja djur till:
* Pappa vill köpa dvärghamster till dottern, och frågar hur man bäst bygger egen bur. Jag förklarar att en dvärghamster kan gnaga/pressa sig igenom nästan allt. Då kläcker han ur sig att hans kompis har sin i en ikea-låda :idea:
* En familj vill köpa ett marsvin, och vill inte ha en marsvinsbur med minimum-mått, utan ännu mindre.
* En mamma vill köpa kanin till sin dotter, men hon vet att dottern kommer tröttna efter ett par veckor. "Kan man släppa ut den då?".
* En grupp med 5 stressiga barn ville köpa kanin. Vi säljer inte djur till barn under 18år. Nästa dag släpar de med sig pappa, som är helt nollställd. Jag förklarar att en kanin i bästa fall lever upp till 7-8 år och behöver lika mycket skötsel som en hund, och då backar han ur själv.

Jag vet flera uppfödare, av samtliga djurslag, som hade ignorerat de "dåliga vibbarna" och sålt djur till dem ändå. Det är inte djuraffärers fel att djur vanvårdas och hanteras illa idag, men det var säkert en stor bov förr.
Tyvärr har säkert hälften av de här människorna fått tag på djuren ändå, t ex köpt dem genom Blocket för 20kr, men vi har gjort vad vi har kunnat.


Vi tar in fisk från Imazo för övrigt, och oftast är det ju pigga och friska fiskar, men ibland får vi in några som inte alls är så fina. Sånt händer antar jag, men de ersätter ju fisk som har dött inom ett par dagar, utan krångel. De har ett jättefint sortiment, och akvarieavdelningen är ingenting jag kan klaga på.

Andra djur tar vi helst inte in från Imazo, mestadels för att de inte ska behöva åka så långt för att komma ner hit.
 
Sv: Zooaffärer

Nu blir ju jag lite nyfiken här efter allt snack om Imazo.. Vad har ni att säga om Azola då? :)
 
Sv: Zooaffärer

Det är nog ingen jättekänd grossist (om det är en grossist :p). Det mesta fokuset ligger på åkello och imazoo.
Åkello ger jag inte mycket för, senast jag såg någon göra ett försvarstal över den verksamheten skrev människan
något som de gör på åkello som strider mot djurskyddslagen :crazy:
 
Sv: Zooaffärer

Då kläcker han ur sig att hans kompis har sin i en ikea-låda :idea:

Vad är det som är så fel med det? Ikea-lådor råkar bli finfina burar och är rätt vanliga bland hamsterfolk, beroende på vilken låda det gäller då förstås (Samla-lådor används ofta). Jag hade lätt skaffat det själv om det inte vore för avståndet till Ikea, så jag köpte andra plastlådor istället när jag hade hamstrar och möss. En jäkla massa lufthål eller helt enkelt ett nätlock (om man ens har lock alls, det går utan också beroende på höjd och möblering i buren) så funkar den som en duna, fast i flera fall med mer yta.

För övrigt går det utmärkt att bygga hamsterbur själv, men vill man inte riskera gnagande på buren får man förmodligen satsa på att helt enkelt bygga akvarie/terrarie.
 
Sv: Zooaffärer

Vad är det som är så fel med det? Ikea-lådor råkar bli finfina burar och är rätt vanliga bland hamsterfolk, beroende på vilken låda det gäller då förstås (Samla-lådor används ofta). Jag hade lätt skaffat det själv om det inte vore för avståndet till Ikea, så jag köpte andra plastlådor istället när jag hade hamstrar och möss. En jäkla massa lufthål eller helt enkelt ett nätlock (om man ens har lock alls, det går utan också beroende på höjd och möblering i buren) så funkar den som en duna, fast i flera fall med mer yta.

För övrigt går det utmärkt att bygga hamsterbur själv, men vill man inte riskera gnagande på buren får man förmodligen satsa på att helt enkelt bygga akvarie/terrarie.

Det enda jag har emot Ikea-lådor som burar personligen är väl egentligen om de är tonade. Nu är ju hamstrar generellt inte särskilt sociala, så de tycker säkert det skönt med en egen låda och inte kunna se ut ordentligt. Mina egna gerbiler vill vara med hela tiden och skulle tycka det var skittråkigt att bo i en sådan bur. Därav den objektiva åsikten.
(för övrigt är mina gerbilers bur också ett hemmabygge, och övre halvan har galler, gud förbjude ;) )

Slutsats - det är väl okej om man har erfarenhet av hamstrar och vet vad de är kapabla till, även om jag inte skulle ha bara en sådan låda själv. Däremot hade mannen jag tog som exempel inte ett dugg koll på hamstrar, utan verkade bara vilja komma enkelt och billigt undan. Om någon annan kommit in med stor erfarenhet av hamstrar, t ex en uppfödare, och kläckt ut sig detta hade jag nog inte brytt mig nämnvärt, förutom undrat varför hen köpte sina djur i djuraffär (om de ska gå i avel då menar jag).
Han kom in flera gånger och ställde också olustiga frågor som om de kan sitta i totalt mörker 24/7 och hur många minusgrader de tålde. Han hade dottern med en gång, som inte verkade ett dugg intresserad.

Två gånger under de två åren jag jobbat där har vi möts av en övergiven bur med hamster i precis utanför butiken. Dessa har antagligen dumpats där nattetid. Jag vill INTE att detta ska hända igen.
(och ja, vi har omplacerat dessa till fina hem där de får leva resten av sitt liv, gud förbjude ;) )
 
Sv: Zooaffärer

Ja precis, och dom har ju akvarieväxter.. som är levande och såna kan ju också vara stora problem med.. :)
 
Sv: Zooaffärer

Det är nog ingen jättekänd grossist (om det är en grossist :p). Det mesta fokuset ligger på åkello och imazoo.
Åkello ger jag inte mycket för, senast jag såg någon göra ett försvarstal över den verksamheten skrev människan
något som de gör på åkello som strider mot djurskyddslagen :crazy:


Dom är nog ganska kända, fast dom har ju som Gabbi skrev inte levande djur.. utan det enda levande dom har är akvarieväxter.. :)
 
Sv: Zooaffärer

Haha jo för det finns mycket annat som ska vara bra.. Kundbemötandet, kvalitet på varor, få varor i tid, akvarieväxter med bra kvalité och masssssssoooooor ;)
 
Sv: Zooaffärer

Ah tänkte väl, det lät lite udda. Eller udda och udda, folk som reagerar på plastbyttor öht har man ju stött på några gånger... Själv blev jag tom kallad djurplågare en gång för att jag satt en mus i en petbox tillfälligt medan han var sjuk - den petboxen räddade livet på honom, hemskt va? :p

Samla-lådorna är genomskinliga iaf. Själv har jag använt en vit låda också, den hade dock genomskinligt lock så det blev ljust på dagarna och hamstern och musen som bott där i (nej, inte samtidigt ;) :D) trivdes alldeles utmärkt - det var mest mig det var tråkigt för, jag vill kunna se mina djur utan att stå lutad över de, det är så mysigt att bara sitta och titta vad de håller på med :)
 
Sv: Zooaffärer

jag tror problemet med just ikealådor (eller vad för affärsköpt låda som helst) när det gäller i exempel som ovan är att det inte alls är för att man vet att det funkar bra om man gör det rätt. Utan att det handlar om snålhet i de flesta fall, dottern vill ha en hamster, hamstern kostar ju faktiskt bara 120 kr, pappan ger med sig tills han inser att buren till hamstern kostar 7-10 gånger mer, plus annat som hamster:devil: (pappan tycker inte hamstern är söt längre) ska ha. I detta läge kommer pappa ihåg Lasse som minsann hade sin boa constrictor i en skokartong under sängen (japp, jag har hört liknande) och den levde då i flera månader :grin:

Jag har haft diverse djur i lådor, men jag tror de flesta på detta forumet har grundläggande djurkunskap och vet vad djuret behöver. Man utgår inte från sig själv eller sin egen ekonomi. Utan från djurets behov och välmående.
 
Sv: Zooaffärer

Ja, det är klart. Var jag som missuppfattade det, fattade det som att Ikea-lådor är dåliga oavsett vad och inte att köparen bara råkade vara ett stolpskott :)
 
Sv: Zooaffärer

Det är just tamheten som jag ser som ett problem när man köper djur från djuraffär (gäller även oseriösa "uppfödare" utanför djuraffärerna med).
Visst kan man ha turen och få ett tamt djur.
Men chansen är större om man väljer en seriös uppfödare som är noga med avelsdjuren och pysslar mycket med dessa och ungarna.

Det, samt koll på defekter.
 
Sv: Zooaffärer

Samtidigt idiotförklarar du ju nu både mig och alla andra som jobbar på zoo. Tror du vi ogillar djur?
Vi kämpar dagligen med att informera och lära ut, de flesta vanliga människor vet inte ens om att det finns privata råttuppfödare tex, och absolut inte var de ska hitta er.
Dessutom, jo jag lovar att vi nekar folk att köpa djur också...

Jag tror ingen är ute efter att idiotförklara alla som jobbar på zoo.

Kaniner, som jag har störst koll på, är i många fall alldeles för unga för att lämna sin mamma. Dessutom blir de stressade av att byta hem en extra gång, byta foder och aldrig kunna få ordentlig lugn och ro.
Alla vet att blocket finns, jag har aldrig hört talas om någon som inte vet var de ska få tag på hund eller katt.

Jag ser gärna att djur (utom fisk möjligtvis) slutar säljas i affär helt och hållet.
 
Sv: Zooaffärer

Men har butikspersonal egentligen rätt att neka oseriösa köpare? Jag har för mig att jag läst att de inte har det..

Sedan ang djuraffärer så är jag ganska skeptisk, det känns till exempel som att man har noll koll på sjukdomshistorik, temperamentshistorik mm som seriösa uppfödare borde ha koll på, samt att det känns som att väldigt få av djuren på djuraffärer blivit hanterade. Där jag gjort praktik har iaf större delen av djuren varit ganska aggressiva. Skulle själv aldrig köpa ett djur ifrån djuraffär iallafall om det inte handlar om fiskar, reptiler eller liknande..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Zooaffärer

Vi har ju en djurskyddslag? Skulle aldrig falla mig in att sälja till någon som jag vet redan innan att de inte kommer att följa den.
 

Liknande trådar

Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Lhas
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 226
Senast: Soapbubble
·
Tjatter ... en tamget som hette Stig och han hade en kompis som var en fjällko vid namn Mona. De bodde på en fäbod i Dalarna där husmor hette...
Svar
17
· Visningar
635
Senast: Luff
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna förbjuds att ha hand om hovbärande djur. Detta efter att hon under flera år av länsstyrelsen har kritiserats för sin...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp