Zooaffärer

Sv: Zooaffärer

Alla vet att blocket finns, jag har aldrig hört talas om någon som inte vet var de ska få tag på hund eller katt.

.

Då rekommenderar jag att du klickar på "hund" nära där det står "Andra djur", så kommer det strax att dyka upp någon som inte har en aning om var man hittar en hund.
 
Sv: Zooaffärer

Delvis KL

Det är underbart att det finns djuraffärer som är bra, tyvärr har jag personligen aldrig sett en.

Däremot har jag träffat på djuraffärer som bland annat säljer fel kön, redan dräktiga djur, djur med löss/skabb där de dessutom förklarar för köparen att det ska vara så.

Själv har jag tagit från zoo: En kanin som skulle avlivas för att den är blind. Kaninen är inte blind men springer panikslagen in i väggen eftersom han bor med andra könsmogna haner som ger honom stryk. Han har även diverse varbölder av såren. En råtta som enligt expediten är lite förkyld men som får avlivas akut dagen efter då hon var smal som en sticka, bukandas med öppen mun och varken klarar av att äta eller dricka. Har också tagit hand om en råtta med gravt bettfel, också hon smal som en sticka, där tänderna växt in i käken.

Mycket möjligt att ovanstående djuraffärer gillar sina djur, kanske har de bara inte kunskapen. Men är man en djuraffär är det tusan nästan illa.
 
Sv: Zooaffärer

det känns till exempel som att man har noll koll på sjukdomshistorik, temperamentshistorik mm som seriösa uppfödare borde ha koll på

Kan bero på att man verkligen har noll koll - uppfödarna vet ju inte var avkomman hamnar och kan således inte ha en aning om hur de utvecklas varken fysiskt eller psykiskt.
Seriösa uppfödare inte bara borde ha koll på det, de har koll på det. Annars är de liksom inte seriösa - vilket förstås innebär att ingen uppfödare som lämnar till zoo är seriös.
 
Sv: Zooaffärer

Vi har ju en djurskyddslag? Skulle aldrig falla mig in att sälja till någon som jag vet redan innan att de inte kommer att följa den.
Fast att bara följa djurskyddslagen är inte för mig = en bra köpare, och hur enkelt är det att bilda sig en bra uppfattning under den jämförelsevis korta stund man bemöter kunder?

Kan bero på att man verkligen har noll koll - uppfödarna vet ju inte var avkomman hamnar och kan således inte ha en aning om hur de utvecklas varken fysiskt eller psykiskt.
Seriösa uppfödare inte bara borde ha koll på det, de har koll på det. Annars är de liksom inte seriösa - vilket förstås innebär att ingen uppfödare som lämnar till zoo är seriös.
Ja, det är det jag menar.. Skulle gärna se att djuraffärerna minskade handeln med djur.
Var nyligen i USA där de sålde hundvalpar i djurbutikerna :mad:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
628
Senast: Efwa
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
938
Senast: ii-ssa
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Lhas
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 269
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp