Zoopharmacognosy

GoLightly

Trådstartare
Min stallägare har haft ute någon idag till sina hästar som håller på med zoopharmacognosy. Det låter otroligt för mig att det här är något som är sant eller skulle behövas (vad har vi då veterinärer för om hästarna fixar det bäst på egen hand?), eller är zoopharmacognosy "på riktigt"?

Det är flera i stallet som vill boka en tid med henne nu (folk med friska hästar ska tilläggas), så jag börjar nästan undra om jag är för skeptisk?
 
Vad är det för nått? Aldrig hört talas om, vad gör en sådan person?:)
Tror du att det skadar hästarna skulle jag också reagera, gör det inte så låt folk göra vad de vill. :)
 
Oj... jag googlade... :confused::eek:

Hittade en hemsida där en kvinna skriver att hon håller på med det. Så som jag förstår det så erbjuder hon hästarna växtbaserade preparat (pulver, oljor osv) och sen är tanken att hästen kommer välja det preparat som gör den frisk.

Låter som en fullständig bluff....
 
Känner mig tveksam också men samtidigt har jag haft en häst som åt lera, som jag läser som ett exempel... (vet inte om/vad hon hade för besvär dock).

Ja, jag vet inte... hade inte betalat för det om det var dyrt :p
 
Låter konstigt men iofs är det väl så att djur kan välja att äta växter med vissa näringsegenskaper.
Fast det behövs ju ingen zoopharmacognosyperson till det.
 
Vad är det för nått? Aldrig hört talas om, vad gör en sådan person?:)
Tror du att det skadar hästarna skulle jag också reagera, gör det inte så låt folk göra vad de vill. :)

Som jag förtått det så ger de hästen olika alternativ av örter och annat att lukta på, väljer de något av dem så är tanken att de kan ha problem med magen eller vad det nu akn vara. Skadar någon gör de väl inte så länge de bara gör det som en kul grej och att en sjuk häst faktiskt får veterinärvård. Jag tycker bara att det känns lite olustigt att stallägaren som är ansvarig för den dagliga skötslen av min häst tror på sånt här.
 
Oj... jag googlade... :confused::eek:

Hittade en hemsida där en kvinna skriver att hon håller på med det. Så som jag förstår det så erbjuder hon hästarna växtbaserade preparat (pulver, oljor osv) och sen är tanken att hästen kommer välja det preparat som gör den frisk.

Låter som en fullständig bluff....

Det var vad jag tyckte när jag först hörde om det, men började tvivla när det var lika stort tryck att träffa den här tjejen som när vi har duktiga tränare på besök på anläggningen. Men nu är mina tvivel borta igen :p
 
Jag börjar på allvar undra om det är så att hästägare idag har sämre hästkunskap än tidigare? 🤔
Känner mig tveksam också men samtidigt har jag haft en häst som åt lera, som jag läser som ett exempel... (vet inte om/vad hon hade för besvär dock).

Ja, jag vet inte... hade inte betalat för det om det var dyrt :p
Låter konstigt men iofs är det väl så att djur kan välja att äta växter med vissa näringsegenskaper.
Fast det behövs ju ingen zoopharmacognosyperson till det.

Alltså det var rusning för att få en tid med henne och det kostar £80, så svindyrt för att lukta på lite örter tycker jag. Men jag skulle tro att de gör det som en kul grej.

Det verkar ju som att det finns någon sanning bakom det när man googlar, som en del djur som verkar äta mineraler om de har en brist, men det här verkar lite mer hokuspokus....
 
Alltså det var rusning för att få en tid med henne och det kostar £80, så svindyrt för att lukta på lite örter tycker jag. Men jag skulle tro att de gör det som en kul grej.

Det verkar ju som att det finns någon sanning bakom det när man googlar, som en del djur som verkar äta mineraler om de har en brist, men det här verkar lite mer hokuspokus....
Jag anser att man i första hand ska ta ut en veterinär om man har frågor om diverse hälsotillstånd.
Som jag uppfattat hela grejen efter att ha googlat så låter en sån person snarare lite som hokuspokus, men sen har jag aldrig hört talas om yrket tidigare heller.
 
Oj... jag googlade... :confused::eek:

Hittade en hemsida där en kvinna skriver att hon håller på med det. Så som jag förstår det så erbjuder hon hästarna växtbaserade preparat (pulver, oljor osv) och sen är tanken att hästen kommer välja det preparat som gör den frisk.

Låter som en fullständig bluff....

Enligt den teorin kan man ju ställa en 200 grams choklad kaka framför en glupsk hunden, och låta hunden avgöra om choklad är giftigt eller ej.
Eller ställa en skål med chips/godis och en skål med grönsaker, och låta ens barn avgöra vad som är bäst att äta.

Är helt klart en bluff.
 
Jag anser att man i första hand ska ta ut en veterinär om man har frågor om diverse hälsotillstånd.
Som jag uppfattat hela grejen efter att ha googlat så låter en sån person snarare lite som hokuspokus, men sen har jag aldrig hört talas om yrket tidigare heller.

Många idag vill dock sina hästars bästa, och förebygga även om hästen inte är sjuk, jag ser inge fel om dem gör dessa "hitte på" grejer, och sedan ger lite nypon pulver eller torkade brännässlor, ägaren mår bra och tror dem gör allt för att hästen ska leva ett långt friskt liv, hästen mår bra då dem där tillskotten inte påverkar den negativt.
Det enda negativt är ju att ägaren kastar pengar på någon lurendrejare. Men det är ju ägarens val.

Problemet blir när man väljer sånt här ISTÄLLET för veterinärvård, då är det lidande för djuret och olagligt.
 
Det fanns en bild där en kvinna står och erbjuder en häst två olika foderbyttor. Är det bara jag som ser att en matglad häst kommer äta allt som överhuvudtaget kan tolkas vara mat?
Min inte ens så matglada häst åt spån när det var i krubban... Hon äter inte halm som strö, men är det i krubban går det att äta, typ. Jag han inte få bort allt och vet inte hur spånet hamnade i krubban, ingen häst står där regelbundet O_o
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp