Bukefalos 28 år!

Att duscha på badhuset (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 33)

Jag undrar om det är kulturell skillnad också, jag måste höra mig för om hur det oftast ser ut här.
Jag är allergisk mot klor så jag minns knappt hur det fungerade de få gånger jag badade i Sverige.
 
På mitt badhus finns fyra duschar med dörr och resten av duscharna har väggar men utan dörr. Omklädningsrummen är några stycken olika rum, men många skåp i varje. Finns dam, herr och en blandad. Tycker det fungerar bra. Vissa dagar är jag lite mer ovän med min kropp och då tar jag en dusch med dörr, men oftast utan.
 
Här i Tyskland finns inga väggar i badhuset. Och bastuavdelningen är FKK, dvs textilfritt. Det finns en separat kvinnoavdelning så man kan gå dit och duscha, men det finns inga väggar där heller.

På gymmet finns det väggar mellan duscharna. Och en kvinnobastu som bara är igång kvällstid på vardagarna. Övriga bastuar är mixade.
 
Vad gäller avseende smink?
Jag var i badhuset för något år sedan där 3 hårt målade yngre kvinnor (18-25 kanske) blev tillsagda att ta bort sminket och duscha och utan kläder.
Viiilket liv det blev..... - skriken ekade bra i badhusets duschavdelning. De skrek och hade sig mot personen som sagt till dem. Jag gick och badade när jag var klar och de kom inte till bassängen. De var inte heller där när jag klev upp.

För mig kändes det rätt logiskt att duscha och det utan kläder, innan jag gick ned i bassängen. Jag använder inte smink så det behövde jag inte fundera över för egen del.
 
Vad gäller avseende smink?
Jag var i badhuset för något år sedan där 3 hårt målade yngre kvinnor (18-25 kanske) blev tillsagda att ta bort sminket och duscha och utan kläder.
Viiilket liv det blev..... - skriken ekade bra i badhusets duschavdelning. De skrek och hade sig mot personen som sagt till dem. Jag gick och badade när jag var klar och de kom inte till bassängen. De var inte heller där när jag klev upp.

För mig kändes det rätt logiskt att duscha och det utan kläder, innan jag gick ned i bassängen. Jag använder inte smink så det behövde jag inte fundera över för egen del.
Självklart inget smink i bassängen. Det är väl rätt självklart? Vem vill simma i nån annans foundation :D
 
Tycker inte om det. Alls.

Klorlukt inne i bastun är varken trevligt eller hälsosamt.
Och nej det går inte att duscha bort kloret innan man går in dit. Ta en handduk!!
Jag har inte bastat mer än enstaka gånger men minns att badkläder inte varit ok men handduk varit så det är vad jag har haft. Känns ju mycket fräschare också!
 
Jag är allergisk mot klor så jag minns knappt hur det fungerade de få gånger jag badade i Sverige.

Just det där med klorallergi är en bra anledning till att folk ska duscha utan badkläder också. Ju mindre smuts som hamnar i vattnet, desto mindre klor behövs för att rena bassängen. Och det klor man brukar reagera på som allergiker är bundet, det som ger den klassiska klorlukten. Halten av sådant ökar ju mer smuts det finns i vattnet. En ren pool där bara rentvättade personer simmar luktar inte klor på det viset.
 
Jag undrar om det är kulturell skillnad också, jag måste höra mig för om hur det oftast ser ut här.
Jag är allergisk mot klor så jag minns knappt hur det fungerade de få gånger jag badade i Sverige.
Tror det kan vara skillnad mellan kulturer. På Island är det bara turister som ibland duschar med badkläder på och det finns ofta badvakter i omklädningsrummen som ser till att folk duschar utan kläder före bad. Fast här är badkulturen stor och det är mindre klor i vattnet än på de badhus jag varit på i Sverige.
 
På det badhuset vi oftast åker till så finns det bås med draperier men det verkar inte hjälpa. Massor med besökare duschar med badkläder på ändå trots att det kryllar av skyltar med informationen att man ska duscha naken. Många tvättar inte håret heller. Har svårt att tänka att alla dessa kommer direkt från duschen hemma.

Hade det inte varit för barnen så hade jag inte besökt badhus alls men nu vill jag att de ska få vattenvana och så småningom lära sig att simma.
 
Har de flesta badhus verkligen "öppna" gemensamma duschar nuförtiden? Jag går själv inte och badar, men vid de tillfällen då jag delat omklädningsrum med en pool har det alltid funnits både omklädningsbås och duschkabiner med antingen dörr eller draperi.
Vårt närmaste har på sin höjd en liten vägg på ett par ställen. Inga draperier eller liknande.
 
På det badhuset vi oftast åker till så finns det bås med draperier men det verkar inte hjälpa. Massor med besökare duschar med badkläder på ändå trots att det kryllar av skyltar med informationen att man ska duscha naken. Många tvättar inte håret heller. Har svårt att tänka att alla dessa kommer direkt från duschen hemma.

Hade det inte varit för barnen så hade jag inte besökt badhus alls men nu vill jag att de ska få vattenvana och så småningom lära sig att simma.
När jag och min syster simmade i Skåne såg vi många som duschade med badkläder på, väldigt många barn faktiskt. Och många som bara sköljde av sig snabbt och inte tvättade någon del av kroppen alls. Flera gick rakt förbi duscharna och ut torra till bassängen, vi simmade regelbundet och tyckte att det verkade överlag äldre gubbar som gjorde så.

När jag de två gångerna här har duschat med baddräkten på har jag tvålat in mig runt om och under, men också tvättat håret, för jag har fett hår, så även om det precis är tvättat är det ändå aldrig så rent som när jag går ur duschen ändå...
 
På ett termalbad i Badgastein, Österrike var det faktiskt obligatoriskt med badmössor.

Jag hade absolut föredragit det framför obligatorisk hårtvätt. Mitt hår tål inte att tvättas hur ofta som helst, och om jag ska tvätta det krävs betydligt bättre duschmunstycke och tryck än jag någonsin varit med om i offentliga duschar. Standardvarianten har inte ens tryck nog för att få vatten ner till hårbotten.

Det brukar dessutom inte vara så poppis att blockera en dusch i de 20 min det tar att tvätta mitt hår.

(Och då har jag det ändå axellångt, med undercut. När jag har "hela" mitt hår är det mer än en timme i tvättid...)

Nu simmar jag ju inte, utan badar i så fall kallpool i samband med bastu, och har i så fall håret i en tight knut mitt på huvudet så att jag inte fäller ett enda hårstrå.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 549
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 529
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp